Barnesykdommer

Amneris

Flørter med forumet
Jeg har en liten gutt på 19 måneder som er syk. Lett feber (38,5) og utslett i ansiktet.

Jeg har da vært så lur og googlet litt med tanke på graviditet. Nå stresser jeg no verre for at det kan være den femte barnesykdom. Lillegutts symptomer passer egentlig inn hos mange av barnesykdommene, og antagelig er det ikke noe farlig for baby i magen. Men dere vet, hva hvis...

Ringer min fastlege i morgen.

Har egentlig ingen spørsmål, måtte bare lufte min bekymring. Takk for oppmerksomheten

Lykke til og god bedring til gutten :)
(Om det kan stresse deg ned litt synes jeg huske at min fikk slike utslett når han hadde feber, men var ingen barnesykdom sådan ;) )

Det er vell noe med det om du ikke har hatt den 5.barnesykdommen? Husker ikke helt det her jeg...

Men god bedring i alle fall :)

Den femte barnesykdom kan være farlig for baby i magen hvis mor smittes.
Har faktisk aldri hørt om voksne som har hatt den jeg, så er helt sikkert ikke noen overhengende fare for det. Men skjønner godt du vil sjekke det fordet. God bedring til gutten din <3

Har faktisk aldri hørt om voksne som har hatt den jeg, så er helt sikkert ikke noen overhengende fare for det. Men skjønner godt du vil sjekke det fordet. God bedring til gutten din <3

Slik jeg forstår det så en den femte barnesykdom en veldig "snill" sykdom å ha. Mange vet ikke at det er det de har.... Problemet er hvis man er gravid og blir smittet...

Men ringer legen i morgen for å være på den sikre siden. Bedre det enn at jeg skal engste meg

Slik jeg forstår det så en den femte barnesykdom en veldig "snill" sykdom å ha. Mange vet ikke at det er det de har.... Problemet er hvis man er gravid og blir smittet...

Men ringer legen i morgen for å være på den sikre siden. Bedre det enn at jeg skal engste meg
Ja, ring og hør du. Om den er veldig snikende er det jo ikke så lett å oppdage heller. Har også hørt man ikke bør få det pga fosteret hvis man er gravid så greit å undersøke. Håper alt er bra da:)

Hørte du med legen? Nå har sønnen min fått utslett på store deler av kroppen og jeg kjenner jeg begynte å tenke litt på denne femte barnesykdommen jeg og...Gud, mye en skal bekymre seg for som gravid....:rolleyes:

Hvis man selv har hatt den 5. barnesykdom har man immunstoffer som gjør at det ikke er farlig for fosteret. Har man ikke hatt den blir man anbefalt å holde seg unna til utbruddet er over (gjelder for gravide i uke 20 eller tidligere) Har akkurat vært gjennom temaet, da det i forrige uke ble oppdaget i bhg hos 1åringen min. Vet man ikke om man har hatt det kan en blodprøve finne det ut, men her tok det en uke å få svar på prøven... Så hvor mye vits det er veit jeg sannelig ikke.

Hvis man selv har hatt den 5. barnesykdom har man immunstoffer som gjør at det ikke er farlig for fosteret. Har man ikke hatt den blir man anbefalt å holde seg unna til utbruddet er over (gjelder for gravide i uke 20 eller tidligere) Har akkurat vært gjennom temaet, da det i forrige uke ble oppdaget i bhg hos 1åringen min. Vet man ikke om man har hatt det kan en blodprøve finne det ut, men her tok det en uke å få svar på prøven... Så hvor mye vits det er veit jeg sannelig ikke.
Jeg vet dette...;) Men ikke vet jeg om jeg har hatt det, min mor mener at jeg ikke har det. Det er heller ikke slik at man nødvendigvis har livslang immunitet selv om man har hatt det, om man har hatt en mild variant feks. Å holde seg unna sønnen min er jo umulig, og uansett smitter det jo før utbrudd så da vet man jo ikke om det før det er for sent. Jeg er 15 uker på vei.
Det vil uansett være aktuelt med blodprøve. For dersom man er smittet skal fosteret overvåkes ofte og nøye ukentlig en viss stund via UL. Dette fordi de kan utvikle hydrops fetalis. Som er en alvorlig tilstand....Jeg må nok ringe i morgen og få tatt blodprøve for sikkerhets skyld. Håper selvsagt at jeg er immun. Mange har jo disse barnesykdommene uten at det merkes så godt, så er jo lov å håpe på at jeg har hatt det;)

Nei, sin egen sønn kan man jo ikke holde seg unna såklart man må vel bare ta litt ekstra forhåndsregler så går det nok bra. Jeg tok blodprøve selv om jeg veit jeg hsr hatt den... Better safe than sorry!

Jeg snakket med smittevernlegen i kommunen min og han sa det var ytterst lite sansynlig å smitte foster...

Nei, sin egen sønn kan man jo ikke holde seg unna såklart man må vel bare ta litt ekstra forhåndsregler så går det nok bra. Jeg tok blodprøve selv om jeg veit jeg hsr hatt den... Better safe than sorry!
Jeg snakket med smittevernlegen i kommunen min og han sa det var ytterst lite sansynlig å smitte foster...
Ja, er bedre å være på den sikre siden! Jeg ble elendig møtt på legekontoret da jeg ringte i dag. Fikk beskjed om at det er ingenting å gjøre for å påvise smitte. Ble irritert og sa at det er bare tull, og nevnte at man kan ta blodprøve for å påvise. Ble ringt opp igjen hvor hun sa at det fantes visst en blodprøve man kunne ta. (Nei SIER du det tenkte jeg :P) Så fikk komme ned og ta den til slutt....Men typisk så er det jo fredag...Så får vel ikke svar før over helga.
Så bra å høre at smittevernlegen sa det er liten fare for fosteret å bli smittet, trengte å høre det nå før helga:)

Kjipt når man blir dårlig tatt imot med bekymringene sine. På mitt legekontor måtte denundersøke litt for å finne ut hvilken test de skulle ta, men var ikke noe problem ellers.. De var mer nysgjerrige fordi dette var noe de ikke visste så mye om.

Kjipt når man blir dårlig tatt imot med bekymringene sine. På mitt legekontor måtte denundersøke litt for å finne ut hvilken test de skulle ta, men var ikke noe problem ellers.. De var mer nysgjerrige fordi dette var noe de ikke visste så mye om.
Er bedre det enn å nærmest nekte for at det ikke finnes en blodprøve, hehe. Ikke så imponert....Men nå er den tatt så da får jeg ikke gjort mer;)

Får satse på at alt er ok. Sønnen min er også syk nå, har hatt feber i flere dager. Han får utslett hver eneste gang han har feber, så jeg bekymrer meg ikke. Som de andre sier så er det vel heller veldig små sannsynligheter for å smitte den i magen, så vi får krysse fingre på at det er sant :)

Back
Topp