Barnemat tråd!

Da må jeg handle litt i morgen og bake :) Må kanskje vente til torsdag for 6 timers steking kan bli en utfordring når sambo skal til oslo på møte noen dager.
Jeg er jo hjemme hele dagen så da er det liksom ikke noe problem at ovnen står på hele dagen ;) Men begynte på kvelden, skrudde av ovnen og satte den på igjen og fortsatte morran etter jeg da :p

Deler oppskrifta mi på den grøten som Hermine er blitt så glad i :)
Dette er en forholdsvis liten porsjon, siden Hermine er så småspist. Er bare å doble mengden melk og korn til mer storspiste barn!

70ml mm/mme
2 ss havregryn (bruker å ha de liggende i kjøleskap i bløtt, slik at jernet blir frigjort)
1ts kokkosolje
1ts malt
2-3 ss malt hirse (jeg bruker Holle hirsegrøt)
Frukt ellet bær etter ønske
  • Rør melk, havre, malt og olje i hop og varm i mikro til fingervarmt, ca 30sek.
Rør så inn 2-3 ss malt hirse til passe grøtkonsistens, og bland inn frukt. Her er bringebær favoritten, har en pose frosne bringebær i fryseren. Så tar jeg opp 3-4 stykker og tiner i mikroen til hver grøtporsjon.

Dette høres kanskje ut som mye styr og arbeid, men tar bare 5 minutter, max! :)

Deler oppskrifta mi på den grøten som Hermine er blitt så glad i :)
Dette er en forholdsvis liten porsjon, siden Hermine er så småspist. Er bare å doble mengden melk og korn til mer storspiste barn!

70ml mm/mme
2 ss havregryn (bruker å ha de liggende i kjøleskap i bløtt, slik at jernet blir frigjort)
1ts kokkosolje
1ts malt
2-3 ss malt hirse (jeg bruker Holle hirsegrøt)
Frukt ellet bær etter ønske
  • Rør melk, havre, malt og olje i hop og varm i mikro til fingervarmt, ca 30sek.
Rør så inn 2-3 ss malt hirse til passe grøtkonsistens, og bland inn frukt. Her er bringebær favoritten, har en pose frosne bringebær i fryseren. Så tar jeg opp 3-4 stykker og tiner i mikroen til hver grøtporsjon.

Dette høres kanskje ut som mye styr og arbeid, men tar bare 5 minutter, max! :)

Så flott:-)

prøvde å gi henne en porsjon ferdiggrøt (Sinlac) til frokost idag med litt bringebær i, men den nekta hun å spise. Så det er tydelig at dette er en grøttype hun synes smaker! :)

Skulle egentlig ha omdøpt denne til Mariannes babymatoppskrifter :P
MEN her kommer oppskriftene på mine egenkomponerte morgonmumser, inspirert av Ella's! :)

Eple, rosin og fullkornsris med kanel (gir ca 12 porsjoner à 100gr):
ca 1kg epler, skrelt og i båter
1 neve rosiner
1,5dl vann
ca 150gr kokt fullkornsris
1ts kanel
0,5dl nøytral olje.

Kok epler, rosiner og vann i 10min. Mos/blend. Tilsett ris og mos/blend igjen. Rør inn kanel og olje.

Denne ble en MEGET populær lunsj her!

Nektaring og havregrøt med banan (Gir ca 12 porsjoner à 100gr):
ca 1,5kg nektaringer, skrelt og delt i to, fjern steinen.
ca 1,5 dl havregryn
2dl vann
1 banan
0,5 dl nøytral olje
Evt. 1 ss sukker (om nektarinene er sure)

Kokt nektariner, vann og havregryn i 10 min. Mos/blend og tilsett banan, mos/blend på nytt. Tilsett olje og smak evt til med sukker om den er veldig sur. Denne grøten er ganske tynn mens den er varm, men stivelsen i havregrynene vil stivne når grøten blir kald!

Denne er supergod iblandet grøt, eller som et godt måltid i seg selv!

Nam!
Den første må vi prøve oss på!!!
Takk :)
Blir ikke så mange oppskrifter her, da han ikke får noe særlig most mat ;)
Og så har det vært så enkelt å kjøpe Ella's :-p
I dag fikk han kokt potet for første gang! DET slo an!

Nam!
Den første må vi prøve oss på!!!
Takk :)
Blir ikke så mange oppskrifter her, da han ikke får noe særlig most mat ;)
Og så har det vært så enkelt å kjøpe Ella's :p
I dag fikk han kokt potet for første gang! DET slo an!

Så gøy han likte poteten:-)
Jeg har også tydd til Ellas, i hvertfall nå som mannen er hjemme hehe:-)

Skulle egentlig ha omdøpt denne til Mariannes babymatoppskrifter :p
MEN her kommer oppskriftene på mine egenkomponerte morgonmumser, inspirert av Ella's! :)

Eple, rosin og fullkornsris med kanel (gir ca 12 porsjoner à 100gr):
ca 1kg epler, skrelt og i båter
1 neve rosiner
1,5dl vann
ca 150gr kokt fullkornsris
1ts kanel
0,5dl nøytral olje.

Kok epler, rosiner og vann i 10min. Mos/blend. Tilsett ris og mos/blend igjen. Rør inn kanel og olje.

Denne ble en MEGET populær lunsj her!

Nektaring og havregrøt med banan (Gir ca 12 porsjoner à 100gr):
ca 1,5kg nektaringer, skrelt og delt i to, fjern steinen.
ca 1,5 dl havregryn
2dl vann
1 banan
0,5 dl nøytral olje
Evt. 1 ss sukker (om nektarinene er sure)

Kokt nektariner, vann og havregryn i 10 min. Mos/blend og tilsett banan, mos/blend på nytt. Tilsett olje og smak evt til med sukker om den er veldig sur. Denne grøten er ganske tynn mens den er varm, men stivelsen i havregrynene vil stivne når grøten blir kald!

Denne er supergod iblandet grøt, eller som et godt måltid i seg selv!

Dette skal testes her, gir du henne med skje?

Back
Topp