Barneidrett

Det synes jeg blir en søkt sammenligning. Det må da gå an å være i fysisk aktivitet som 12-åring uten at det skal være dødsens alvor i alt, eller at man må dra på joggetur alene. Det snakkes om idrettsglede, men gleden blir borte hvis absolutt alt skal handle om å vinne, i stedet for å gjøre en innsats for å utvikle hver enkelt spiller og fokusere på lagånd. Det er bare ett lag som kan vinne serien, skal alle de andre lagene legges ned da? De 5-6 beste spillerne på laget har allerede tilbud om å spille på et samlelag en aldersklasse opp, samt delta på regionssamlinger, så de er godt ivaretatt. Men hva med de 20 andre på laget? Hvis alle de slutter, blir det ikke noe lag i det hele tatt...

Hva er problemet om de beste allerede har et samlingslag? De 20 andre har jo da et lag. Da kan jo sønnen din være med der. Eller møtes på løkka for å spille der om de ikke vil satse.
Det er satt i gang nivådeling, slik at alle skal få utvikle seg på lik linje. Men det er jo i følge flere her inne feil, for da viser en hvem som er dårligst og best.

Unger som har fått opplevelsen av å spille på et lag og jobbe sammen stiller nok utrolig mye bedre i kampen om jobb og høyere utdanning enn de som har opplevd å bli kastet ut av laget fordi de ikke satset nok. Det fokuset på presentasjon jeg opplevde i barnehagen/ungdomsidretten gjenspeiler ikke den verden jeg har møtt på universitetet og i arbeidslivet. De voksne jeg kjenner bruker idrett som en måte å koble av og få energi til en lang arbeidsuke. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor den muligheten skal taes vekk fra ungdommer fordi noen få vil satse. Bedre at de får spesiell oppfølging mens flertallet kan fortsette å spille fotball (eller hva nå de vil) fordi det er gøy.

Er delvis enig i det første du skriver. Allikevel stilles det krav til karakterer og jobbsøkning. For at jeg skulle bli det jeg ville, måtte jeg ha toppkarakterer. For å ta videreutdanning må jeg ha toppkarakterer, så noe av universitetsmiljø og arbeidsmiljø handler om konkurranse.
Jeg bruker idrett og trening for videreutvikling, prestere og bli bedre. Elsker å konkurrere. Men så er ikke alle like.

Her er det nivådeling, nettopp for at alle skal få bli med. Men når det har blitt nevnt i slike diskusjoner før, så er det feil også. For da blir det stigmatisering, barna blir rangert osv. Tilbudet er det. Men noen er bedre enn andre, og de skal også ha et tilbud.

Hva er problemet om de beste allerede har et samlingslag? De 20 andre har jo da et lag. Da kan jo sønnen din være med der. Eller møtes på løkka for å spille der om de ikke vil satse.
Det er satt i gang nivådeling, slik at alle skal få utvikle seg på lik linje. Men det er jo i følge flere her inne feil, for da viser en hvem som er dårligst og best.

Jeg har ikke noe problem med at de beste er på samlingslag. Det synes jeg er flott. Det jeg reagerer på er at de samme beste spillerne alltid skal være på banen på kamp med «original-laget» også, mens de 20 andre skal bytte på de siste plassene på laget. De siste kampene har det gitt ca 8 min spilletid per «vanlig» barn, i en kamp som til sammen varer cs 60 min. Dette for å sikre at laget vinner kampene. Hvordan skal det store flertallet kunne bli bedre om de aldri får spilletid? Og er det nødvendig med 4t trening i uka i tillegg til kamp hver helg for den store majoriteten? Det er ikke fotball han spiller, så ikke så lett å møtes på «løkka».

Jeg har ikke noe problem med at de beste er på samlingslag. Det synes jeg er flott. Det jeg reagerer på er at de samme beste spillerne alltid skal være på banen på kamp med «original-laget» også, mens de 20 andre skal bytte på de siste plassene på laget. De siste kampene har det gitt ca 8 min spilletid per «vanlig» barn, i en kamp som til sammen varer cs 60 min. Dette for å sikre at laget vinner kampene. Hvordan skal det store flertallet kunne bli bedre om de aldri får spilletid? Og er det nødvendig med 4t trening i uka i tillegg til kamp hver helg for den store majoriteten? Det er ikke fotball han spiller, så ikke så lett å møtes på «løkka».

Har du eller andre tatt opp dette med trenere? For det er ikke alle som er klar over at det blir gjort.

Nivådeling, slik at alle får spille mot jevne spillere. Samt bra oppmøte på trening. Det er vist flere ganger at nivådeling hjelper. For da får de antatt dårligste Bryne seg på jevne spillere, og dermed får de ballen mer.

Har du eller andre tatt opp dette med trenere? For det er ikke alle som er klar over at det blir gjort.

Nivådeling, slik at alle får spille mot jevne spillere. Samt bra oppmøte på trening. Det er vist flere ganger at nivådeling hjelper. For da får de antatt dårligste Bryne seg på jevne spillere, og dermed får de ballen mer.

Vi er en gjeng foreldre som har ytret bekymring på felles lagforum. Ser ut til at det blir foreldremøte snarlig. Vi håper å få til en nivådeling, hvor vi kan dele gruppen og melde på ett eller to lag som vil trene og spille for å ha det gøy, være sosial, og dra på cuper sammen, og ikke nødvendigvis vinne serien.

Det ordner seg nok for oss. Jeg var bare nysgjerrig på om det kun var innenfor «vår» idrett at det gikk fra artig til dødsens alvor det året man fyller 12.

Igjen må jeg bare si det....

Nivådeling folkens.... da kan de som ønsker spille for morro og de som satser kan spille mer seriøst...

Igjen må jeg bare si det....

Nivådeling folkens.... da kan de som ønsker spille for morro og de som satser kan spille mer seriøst...
Er så enig. Selv spilt sånn gjennom hele oppveksten, og det har fungert kjempebra. Både på fotballen og håndballen ;) vi hadde to lag gjennom mange år, som trente noe sammen og noe hver for oss. Drog på masse felles samlinger og cuper, men spilte i hver vår serie til daglig.

Men hva med de somvil satse da?
Er et utrolig stort fokus på de spm ikke vil satse, ta vare på de osv men lite å høre om satsing på de som vil selv

Tenker det skal være rom for begge deler :)

Hva med de som vil satse og er gode? De har også krav på tilbud og aktiviteter. Jenta mi får ikke utviklet seg fordi alle skal med og være like gode. Ho ønsker å satse på idretten sin.

I den ideelle verden skal det være rom for begge deler. For hadde datteren din ikke ønsker satse hadde du syns det var synd det også (om idretten krevde satsing).

Mange plasser går ikke det og jeg synes det er viktig å ta vare på de gode også ,

Enig med deg. Jeg skjønner at det er viktig at alle skal få en sjanse, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så utrolig viktig for en del foreldre at man ikke skal videreutvikle de som faktisk er gode og som vil mer. Det er en merkelig greie som går igjen her inne syns jeg.

Jeg tenker at det må være rom for begge deler. Jeg har barn (langt under 12 år) som driver veldig «spisset og toppet» med 8 økter i uken. Og elsker det og alltid vil trene mer. Men der er det dessverre vanskelig med bredde pga begrensede fasiliteter. Selv drev jeg ikke med noe som barn og skulle ønske det hadde vært et veldig lavterskeltilbud da som jeg hadde turt å delta i.

Uansett, ja til at alle barn skal få være aktive på det nivå og omfang som passer dem!

Back
Topp