Barneidrett

Jeg syns det er tidlig. For noen er det kanskje greit, andre (som sønnen til Krølle...) havner litt utenfor og må velge. Jeg sluttet på håndball da jeg var 9-10 av samme grunn. Ble alt for stort fokus på å vinne og utvikle seg.
Ok jeg synes stikk motsatt , engang må de faktisk velge tenker jrg

Ok jeg synes stikk motsatt , engang må de faktisk velge tenker jrg

Bare synd det i mange idretter ikke er rom for de som ikke ønsker det, men liker for eksempel å spille fotball. Mener ikke at de skal gjøre mye forskjellig, men ikke alle som ønsker satse eller hå på sporten sin 4-5 ganger i uken.

Her vet jeg at vi må satse tidlig i de ulike idrettene slik det er i idrettslaget vi tilhører. Veldig synd. Jeg endte selv med å slutte da jeg mistet gleden med idretten jeg gikk på.

Bare synd det i mange idretter ikke er rom for de som ikke ønsker det, men liker for eksempel å spille fotball. Mener ikke at de skal gjøre mye forskjellig, men ikke alle som ønsker satse eller hå på sporten sin 4-5 ganger i uken.

Her vet jeg at vi må satse tidlig i de ulike idrettene slik det er i idrettslaget vi tilhører. Veldig synd. Jeg endte selv med å slutte da jeg mistet gleden med idretten jeg gikk på.
Men hva med de somvil satse da?
Er et utrolig stort fokus på de spm ikke vil satse, ta vare på de osv men lite å høre om satsing på de som vil selv

Jeg ser på barneidrett som viktig for breddeidrett og folkehelsa. Derved har jeg et annet fokus enn en del andre som tenker satsing og fokus på et helt annet nivå.

Personlig har jeg ikke barn som er gode, men det er ikke vesentlig. Jeg ser jo for min mann som heller aldri kom på noe eliteserielag at det har vært viktig for hans aktivitetsnivå i de neste 30 årene at han ikke sluttet med fotball når han var ti. Og det er viktig for samfunnet.

Jeg ser på barneidrett som viktig for breddeidrett og folkehelsa. Derved har jeg et annet fokus enn en del andre som tenker satsing og fokus på et helt annet nivå.

Personlig har jeg ikke barn som er gode, men det er ikke vesentlig. Jeg ser jo for min mann som heller aldri kom på noe eliteserielag at det har vært viktig for hans aktivitetsnivå i de neste 30 årene at han ikke sluttet med fotball når han var ti. Og det er viktig for samfunnet.
De er ungdommer når de er 13 år og fokus noe annet

De er ungdommer når de er 13 år og fokus noe annet
Fokus er forskjellig men i forhold til folkehelsa og det som er vigtig for samfunnet er de tå holde flest mulig i aktivitet, ikke å finne den ene prosenten som skal bli gode.

Jeg ser ikke på det subjektivt men rett og slett på et annet fokus

Fokus er forskjellig men i forhold til folkehelsa og det som er vigtig for samfunnet er de tå holde flest mulig i aktivitet, ikke å finne den ene prosenten som skal bli gode.

Jeg ser ikke på det subjektivt men rett og slett på et annet fokus
Det handler da ikke om de som skal bli gode men å ta vare på de også for det er faktisk frustrerende med de som bare fjaser IG tuller og egentlig ikke er interessert.
Det er like ille at de gode også ender med å slutte tenker jeg da

Hva med de som vil satse og er gode? De har også krav på tilbud og aktiviteter. Jenta mi får ikke utviklet seg fordi alle skal med og være like gode. Ho ønsker å satse på idretten sin.

Det handler da ikke om de som skal bli gode men å ta vare på de også for det er faktisk frustrerende med de som bare fjaser IG tuller og egentlig ikke er interessert.
Det er like ille at de gode også ender med å slutte tenker jeg da
Ja Det er jeg enig i, men det er mange som er mellom det nivå at de vil satse Og de som bare tuller og fjaser, de kan like gjerne finne seg noe annet å gjøre.

Men sånne som hi sin, som vil spille, men ikke satse. Dem burde man ha et tilbud til

Sånne som min sønn som ikke vil spille heller, han sluttet. Like greit. Han passet bedre til korps og speider. Noen det også tullet og fjaser og ødela for andre Men de sluttet de også. Like greit i en del tilfeller.

Men hva med de somvil satse da?
Er et utrolig stort fokus på de spm ikke vil satse, ta vare på de osv men lite å høre om satsing på de som vil selv
Her har vi ulike opplevelser. Jeg har alltid opplevd at det har vært stort fokus på de som vil satse og at det går utover det store flertallet som ikke vil det. Droppet selv ut av friidrett 11-åring da det ble krav om å satse på en idrett. De fleste av venninnene mine sluttet med idrett av samme grunn. Synes det er trist for ungdommene som blir rammet av trenernes ønske om å dyrke fram talenter og trist for samfunnet som får en mer inaktiv befolkning.

Liten trøst for 12-åringen som nå ikke får drevet med begge idrettene, men det blir heldigvis bedre. På universitetet og i bedriftsidretten er alle "satserne" endelig vekk og det er lov å drive med en idrett bare fordi det er gøy.

Ja Det er jeg enig i, men det er mange som er mellom det nivå at de vil satse Og de som bare tuller og fjaser, de kan like gjerne finne seg noe annet å gjøre.

Men sånne som hi sin, som vil spille, men ikke satse. Dem burde man ha et tilbud til

Sånne som min sønn som ikke vil spille heller, han sluttet. Like greit. Han passet bedre til korps og speider. Noen det også tullet og fjaser og ødela for andre Men de sluttet de også. Like greit i en del tilfeller.
Er enig i at det bør være tilbud til de også og det dr det synes jeg men lite fokus på de som vil satse

Er ikke så nøye med de tydeligvis

Nei. Lurer på hvordan det skal gå når ungene skal søke høyere utdanning basert på karakterer og så Søke jobb. Når de ikke skal lære at verden er en konkurranse. Ikke alle er egnet til samme jobb, eller er like gode til alt.

Her har vi ulike opplevelser. Jeg har alltid opplevd at det har vært stort fokus på de som vil satse og at det går utover det store flertallet som ikke vil det. Droppet selv ut av friidrett 11-åring da det ble krav om å satse på en idrett. De fleste av venninnene mine sluttet med idrett av samme grunn. Synes det er trist for ungdommene som blir rammet av trenernes ønske om å dyrke fram talenter og trist for samfunnet som får en mer inaktiv befolkning.

Liten trøst for 12-åringen som nå ikke får drevet med begge idrettene, men det blir heldigvis bedre. På universitetet og i bedriftsidretten er alle "satserne" endelig vekk og det er lov å drive med en idrett bare fordi det er gøy.
Å jeg synes det er like trist at flere sv de som vil satse slutter fordi de ikke får nok utfordring

Nei. Lurer på hvordan det skal gå når ungene skal søke høyere utdanning basert på karakterer og så Søke jobb. Når de ikke skal lære at verden er en konkurranse. Ikke alle er egnet til samme jobb, eller er like gode til alt.
Godt spørsmål i grunn

Unger som har fått opplevelsen av å spille på et lag og jobbe sammen stiller nok utrolig mye bedre i kampen om jobb og høyere utdanning enn de som har opplevd å bli kastet ut av laget fordi de ikke satset nok. Det fokuset på presentasjon jeg opplevde i barnehagen/ungdomsidretten gjenspeiler ikke den verden jeg har møtt på universitetet og i arbeidslivet. De voksne jeg kjenner bruker idrett som en måte å koble av og få energi til en lang arbeidsuke. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor den muligheten skal taes vekk fra ungdommer fordi noen få vil satse. Bedre at de får spesiell oppfølging mens flertallet kan fortsette å spille fotball (eller hva nå de vil) fordi det er gøy.

Det synes jeg blir en søkt sammenligning. Det må da gå an å være i fysisk aktivitet som 12-åring uten at det skal være dødsens alvor i alt, eller at man må dra på joggetur alene. Det snakkes om idrettsglede, men gleden blir borte hvis absolutt alt skal handle om å vinne, i stedet for å gjøre en innsats for å utvikle hver enkelt spiller og fokusere på lagånd. Det er bare ett lag som kan vinne serien, skal alle de andre lagene legges ned da? De 5-6 beste spillerne på laget har allerede tilbud om å spille på et samlelag en aldersklasse opp, samt delta på regionssamlinger, så de er godt ivaretatt. Men hva med de 20 andre på laget? Hvis alle de slutter, blir det ikke noe lag i det hele tatt...

Helt enig her. Jeg måtte slutte med friidrett som 12-13 åring fordi man måtte bruke hele livet sitt på det, fordi alt handlet om å vinne.
Jeg var veldig glad i friidrett og elsket å løpe/hoppe osv. Men siden jeg ikke hadde mulighet til å bli med på turer å treninger 4 ganger i uka så måtte jeg slutte.

Back
Topp