Barneidrett

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Jeg har en 12-åring som de siste tre årene har deltatt i to idrettsaktiviteter - en individuell og en lagidrett. Det har funket fint, med to treninger per uke i hver aktivitet. Nå som han har bikket 12, er kravet plutselig endret til 3 ganger per uke for den individuelle aktiviteten og 4 ganger per uke pluss kamp eller treningssamling nesten hver helg for lagidretten. Vi merker nå at det blir for mye for han. Han er lei seg, fordi han ønsker å være del av et lag, med det sosiale rundt det, samtidig som han er ganske dyktig i den individuelle idretten, og ikke vil gi slipp på den. Vi merker også drastisk vridning på kamper fra at det før var fokus på at alle skulle få lik spilletid og at man var et lag, til at det nå er viktigst å vinne kampene...

Er det virkelig normalen at man som 12-åring må satse og gå «all in» for én enkelt idrett med blodig alvor? Er det ikke rom for å delta i idrett etter fylte 12 år fordi det er gøy, og ikke fordi man vil bli verdensmester? Er det virkelig gitt at de som er best i en aktivitet som 12-åring er de som blir best på sikt? Begynner jo å skjønne hvorfor det klages over at ungdommen er vanskelig å holde på i idretten...

Er det bare vi som har vært uheldig med valg av aktiviteter, eller er det vanlig at alle idretter blir blodig alvor etter fylte 12 år?

Det varierer fra klubb til klubb hvor mye fokus der er på å få alle med og på å vinne. Men desverre, mange har fokus på å vinne. De som var fokus på alle med holder på ungene mye lenger

Jeg synes det er helt naturlig st msn må velge mår man blir 12-13 år, det måtte jeg i min tid også
Handler ikke om å vinne nødvendigvis

Det varierer fra klubb til klubb hvor mye fokus der er på å få alle med og på å vinne. Men desverre, mange har fokus på å vinne. De som var fokus på alle med holder på ungene mye lenger
Tja det stemmer vel uke nødvendigvis helt , i klubben her skal alle med og det fører til st de gode går til andre klubber for å få utflrdringer

Her vi bor er det 2 treninger og kamp fra de er 6 år.
Blir naturlig at de må velge når de er ungdommer. Jeg valgte bort flere ting for å satse da jeg var 12.

Tja det stemmer vel uke nødvendigvis helt , i klubben her skal alle med og det fører til st de gode går til andre klubber for å få utflrdringer

Samme erfaring her. Vi tilhører eliteserieklubb, og det er alle er med mentalitet. Mange som går til andre klubber, selv om vi i utgangspunktet er forespeilet at alle lag er satsningslag.
Har vurdert å bytte klubb på eldste. Ho får lite utfordringer

Ja, er dessverre slik. Idrett er ikke for alle, og det er litt slik at ved så stor alder så må man velge.
I min idrett så begynte man ved 11 år å konkurrere, ved 16-18 års alder var man pensjonist [emoji15]
Og de fleste ble trenere.

Samme erfaring her. Vi tilhører eliteserieklubb, og det er alle er med mentalitet. Mange som går til andre klubber, selv om vi i utgangspunktet er forespeilet at alle lag er satsningslag.
Har vurdert å bytte klubb på eldste. Ho får lite utfordringer
Ingen eliteserieklubb her da, vi vurderer også bytte i PR pga lite utfordringer og en trener som ikke helt følger regler

Ingen eliteserieklubb her da, vi vurderer også bytte i PR pga lite utfordringer og en trener som ikke helt følger regler

Hva slags regler følger han ikke?
På laget til eldste er det en stamme på 4 stykker som har møtt på alle treninger. De ligger milevis foran de andre som knapt møter, men møter på kamper. Dermed får de ikke utviklet seg, men fått tilbud om å trene ekstra med guttelagene.

Innen fotball er det slik her. Er vel når de går over til ungdom man har lov å toppe laget. Det blir skeivfordeling av spilletid og kamper. Erfaringen vår er at spillere faller fra, å miljøet de hadde - forsvinner:( så ja, alvore starter da.
Nå går han i midten på langdistanse istedenfor. Det er nyoppstartet her og de vil også dele de inn i grupper etter nivå og satsing etter de er innkjørt og ser hvert enkelt barn;)
På dans til eldst frøkena har de også en gruppe, men det er ikke så tydelig da alle er inkludert i sine egene grupper

Hva slags regler følger han ikke?
På laget til eldste er det en stamme på 4 stykker som har møtt på alle treninger. De ligger milevis foran de andre som knapt møter, men møter på kamper. Dermed får de ikke utviklet seg, men fått tilbud om å trene ekstra med guttelagene.
Mye regler dessverre , klubben har også reagert når de fikk vite det , får nye trenere neste år da heldigvis
Vi har barn som knapt nok orker å løpe to meter og det merkes på kamp dessverre

Mye regler dessverre , klubben har også reagert når de fikk vite det , får nye trenere neste år da heldigvis
Vi har barn som knapt nok orker å løpe to meter og det merkes på kamp dessverre

Bra det da.
Samme på laget her. Ungene er også i den alderen at de bemerker det.

Ok, de klubbene jeg kjenner til er der alle med som holder gjengen samlet i årevis og satsing som skreller dem av en etter en. Klart, en kombinasjon er det beste men om man kan ha et lag for alle som vil være med og ikke satse alt, så er det med tanke på folkehelsa bedre enn å dyrke frem de tre som holder på lenge...

Ok, de klubbene jeg kjenner til er der alle med som holder gjengen samlet i årevis og satsing som skreller dem av en etter en. Klart, en kombinasjon er det beste men om man kan ha et lag for alle som vil være med og ikke satse alt, så er det med tanke på folkehelsa bedre enn å dyrke frem de tre som holder på lenge...
Mange plasser går ikke det og jeg synes det er viktig å ta vare på de gode også ,

Mange plasser går ikke det og jeg synes det er viktig å ta vare på de gode også ,
Ja, det er det jo selvsagt.

Det er likevel viktig å huske at det ikke alltid er de som er gode når de er 11 som er de som er gode når de blir 16 eller 19 eller 24. Å ikke miste de andre på veien kan være lurt.

Ja, det er det jo selvsagt.

Det er likevel viktig å huske at det ikke alltid er de som er gode når de er 11 som er de som er gode når de blir 16 eller 19 eller 24. Å ikke miste de andre på veien kan være lurt.
Selvsagt er det ikke det men det er ikke det det handler om for min del, men å ta vare på de gode ogsø underveis

Dessverre veldig feil fokus i mange idretter så tidlig. Fint for de som ønsker satse, veldig veldig synd for resten.

Jeg

Tidlig når de er 12 år?

Jeg syns det er tidlig. For noen er det kanskje greit, andre (som sønnen til Krølle...) havner litt utenfor og må velge. Jeg sluttet på håndball da jeg var 9-10 av samme grunn. Ble alt for stort fokus på å vinne og utvikle seg.

Back
Topp