Barnehagestart

Hvordan er det når man er alene, er det noe ekstra permisjon? Eller mister du de 15 ukene en partner kunne fått?
Eller, mister babyen de ukene, heter det vel..
Jeg er ganske sikker på at mor får hele permisjonen hvis man er alene.
 
Sniker fra september: de fleste barn er mer klare for BHG. når de er litt over året, kanskje 15 måneder. Derfor er planen vår å utsette BHG. plassen. Vi håper det er mulig å betale for Bhg. noen måneder uten å bruke den. Da blir det en rolig start for lille i november/desember 2020 da far er hjemme i perm og vi kan tilpasse dagene.
Jeg har hørt at noen kommuner ikke tilater at BHG. plassen ikke blir brukt i mer enn en måned. Det må jeg finne ut av. Men de kan vell ikke nekte ungen å ha korte dager bare noen dager i uka. Da er jo plassen i bruk...
 
Sniker fra september: de fleste barn er mer klare for BHG. når de er litt over året, kanskje 15 måneder. Derfor er planen vår å utsette BHG. plassen. Vi håper det er mulig å betale for Bhg. noen måneder uten å bruke den. Da blir det en rolig start for lille i november/desember 2020 da far er hjemme i perm og vi kan tilpasse dagene.
Jeg har hørt at noen kommuner ikke tilater at BHG. plassen ikke blir brukt i mer enn en måned. Det må jeg finne ut av. Men de kan vell ikke nekte ungen å ha korte dager bare noen dager i uka. Da er jo plassen i bruk...

Tror det er ulikt på kommunal og privat. I privat kan du betale uten bruk mens kommunal krever bruk. Men som du sier, er jo bare å bruke den litt :)
 
Tror det er ulikt på kommunal og privat. I privat kan du betale uten bruk mens kommunal krever bruk. Men som du sier, er jo bare å bruke den litt :)

Ja, det er kanskje forskjell på privat og kommunal BHG når det gjelder bruk. Det blir lite bruk i starten uansett.
 
Sitter og ser på søknad og muligheter for permisjon og hvordan vi skal få «kabalen» til å gå opp frem mot barnehagestart og lurer på.. Skal dere ha baby i bhg fom. baby er ca. 1 år? Eller tenker dere å utsette barnehagestart med evt. ulønnet permisjon? ...Eller er det bare jeg som har begynt å tenke på dette allerede nå?:hilarious:
Jeg tenker at han skal starte når han er 11-12mnd ja. Storebror startet da han var 12,5mnd og det funka kjempebra. Han kunne godt begynt en måneds tid tidligere, var veldig klar.

Sannsynligvis blir det pappaperm samtidig som barnehagestart, sånn at ungen kan få korte dager i begynnelsen. Og samboeren kan være hjemme de TUSEN gangene ungen er syk de første månedene. :p

Tror det blir bra.
 
Avhengig av om og når vi får barnehageplass så har vi lyst til å starte med en rolig innkjøring i barnehagen fra hun er 1 år. Enten ved korte dager eller at hun kun er i barnehagen noen dager i uken frem mot januar 2021. Så da må enten far eller jeg jobbe redusert i en periode. Får hun ikke barnehageplass blir det ulønnet permisjon på den av oss som har lavest inntekt.
 
Blir oppstart i bhg august 2021, kommer til å ta noen måneder ulønna, 5-6, og så skal sambo ha sin permisjon etter det. Blir jo flere uker permisjon når det er to, og med dobbel kontantstøtte samt det vi sparer i bhg utgifter går det nesten opp i opp med lønna mi uansett :)
 
Storebror skulle egentlig starte i barnehagen i august (17 mnd), men grunner svangerskapet startet han i mai (14mnd) istedenfor. Og det gikk helt fint :) skle rett inn og koser seg. Alltid glad nå vi leverer og alltid i godt humør når vi henter.

Jeg skal ha ulønnet permisjon etter felleskvoten. Er tilbake på jobb i slutten av juli, så begynner far sin kvote. Han tenkte å ta 10 -12 uker sammenhengende, og så resten som 1-2dager i uken fri utover. Det vil si lillebror blir ca 13 mnd når han starter i barnehage, men får en myk start kortere uker :) tror det skal gå helt fint
 
Vi har tenkt og diskutert. Vi ser nok at hun må begynne i barnehagen når hun er et år, men håper på å utsette oppstart. Men så er det vanskelig å få bhg plass i oktober. Så da har vi vært inne på tanken om vi skal søke bhg fra august og betale til oktober eller om samboer skal dele opp sin permisjon og satse på oppstart januar 21 (om man får plass).
Jeg kommer til å ta ulønna perm i noen mnd mens mannen må dele opp sin perm og ta enkelt dager. Jeg jobber turnus og bare 80% så da har jeg endel fridager eller kveldsvakter hvor han kan jobbe. Synes hele permisjons kabalen er vanskelig og spesielt når man skal tenke på bhgplass og hvor gammel vi ønsker at hun skal være. Jeg har jobbet i bhg i 10 år og ønsker jo at min datter skal få være hjemme med oss til hun er over året, men går ikke det så må man bare gjøre der beste ut av det.

Har du snakka med barnehagen om det? Her må vi søke plass frå august men slipper å betale før oktober då dei ikkje tar inn barn under 1 år, men er sikra plass frå den mnd liksom :)
 
Her håper vi på økonomi til å starte i barnehagen januar 2021, men må mest sannsynlig begynne oktober 2020.. Eg må allerede gå ulønna frå juli til oktober sidan pappaen ikkje kan ta ut permisjon og barnehagen ikkje tar inn barn under 1 år uansett. Men aner ikkje korleis vi skal løyse det, skal vi klare å ha ho heime til januar er vi avhengige av kontantstøtte, men den mister vi om vi søker ho i barnehagen og utsetter oppstart til januar. Søker vi frå januar av er vi ikkje gatantert plass og risikerer å gå heime til august 2021 igjen og det har vi garantert ikkje råd til :(
 
Hvordan er det når man er alene, er det noe ekstra permisjon? Eller mister du de 15 ukene en partner kunne fått?
Eller, mister babyen de ukene, heter det vel..
Jeg fikk 56 uker med 100%
Eller jeg kunne fått 69 uker med 80% mener jeg å huske.
Så får litt ekstra. Ble positivt overrasket
 
Er jo veldig forskjellig fra barn til barn nårtid de er klare for barnehagestart da. Sånn som gutten vår han var veldig klar for barnehage når han var 12 mnd. Han skled rett inn i barnehagelivet og storkosa seg der. Etter ett år med kolikk og mye bæring var han veldig knyttet til oss og man kunne knapt forlate rommet. Det har godt for både han og oss å få han til å knytte bånd til litt flere mennesker sånn at han ikke ble så totalt avhengig av oss. Men det var jo tøft også for oss å rive oss litt løs. Jeg tror ofte det er vanskeligere for foreldrene enn for barnet.

Uansett.. Bare skriver dette fordi så mange sier at 12 mnd er altfor tidlig. Og for noen barn er det nok det, men tror ikke det er så mange. Er jo umulig å vite nå uansett så litt synd at man må ta standpunkt til det nå. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg egentlig vil gjøre det denne gangen for jeg kjenner jo ikke han i magen enda..
 
Har du snakka med barnehagen om det? Her må vi søke plass frå august men slipper å betale før oktober då dei ikkje tar inn barn under 1 år, men er sikra plass frå den mnd liksom :)

Nei. Det har jeg ikke. Skal helt ærlig innrømme at jeg tok det litt forgitt at man ikke får plass. Men skal ringe kommunen å høre. Det var godt tips. Tusen takk
 
Vi skal ha henne hjemme til august 2021, da er hun nesten 2 år. Begge de første gikk hjemme så lenge, så fortsetter med det :) Har spart og planlagt økonomien deretter. Elsker småbarnstiden og har ikke villet tilbake i jobb så tidlig, men skjønner godt de som både lengter tilbake til jobb og de som må det pga økonomi. Heldigvis har vi såpass lang permisjon totalt fra staten som vi har, er mange land som ikke har det sånn :)
 
Her håper vi på økonomi til å starte i barnehagen januar 2021, men må mest sannsynlig begynne oktober 2020.. Eg må allerede gå ulønna frå juli til oktober sidan pappaen ikkje kan ta ut permisjon og barnehagen ikkje tar inn barn under 1 år uansett. Men aner ikkje korleis vi skal løyse det, skal vi klare å ha ho heime til januar er vi avhengige av kontantstøtte, men den mister vi om vi søker ho i barnehagen og utsetter oppstart til januar. Søker vi frå januar av er vi ikkje gatantert plass og risikerer å gå heime til august 2021 igjen og det har vi garantert ikkje råd til :(
Kan ikke du søke om å ta over fars kvote siden han ikke kan ta? Kjedelig å miste de ukene:wideyed:
 
Enig i mye av det som skrives her, og det er veldig individuelt når et barn er klart for barnehage. For min del har jeg nå planlagt både for start i oktober/november 2020 og for start i 2021, alt ettersom hva jeg føler for senere:) mest sannsynlig blir starten utsatt til 2021, og at jeg starter med korte dager/kort uke en god periode. Kommer selvfølgelig helt an på når vi får barnehageplass, usikker på hvordan sjansene er for å få plass i januar:dontknow
 
Kan ikke du søke om å ta over fars kvote siden han ikke kan ta? Kjedelig å miste de ukene:wideyed:

I wish, vi har sett på alle muligheter til å lure oss rundt det men nei, anten må han ta den eller sei den fra seg.. For han har opparbeidet seg rett til det innan hans permisjon begynner, men pga jobben han har no så risikerer han å stå uten jobb om han blir vekke i 15/19 veker fordi bedriften da kan risikere å måtte sei opp avtaler og arbeid som han driv med.. Er ikkje berre å sette inn vikar :/ så pappaen skal ta 1 dag i veka og muligens ei veke her og ei veke der som "ferie", men han vil jo aldri få noko reell aleine tid med babyen så lenge eg må ta ulønna uansett.. Og han ønsker ikkje å gå heime så lenge i første omgang, så mest sannsynlig blir ikkje alle vekene brukt uansett :(
 
I wish, vi har sett på alle muligheter til å lure oss rundt det men nei, anten må han ta den eller sei den fra seg.. For han har opparbeidet seg rett til det innan hans permisjon begynner, men pga jobben han har no så risikerer han å stå uten jobb om han blir vekke i 15/19 veker fordi bedriften da kan risikere å måtte sei opp avtaler og arbeid som han driv med.. Er ikkje berre å sette inn vikar :/ så pappaen skal ta 1 dag i veka og muligens ei veke her og ei veke der som "ferie", men han vil jo aldri få noko reell aleine tid med babyen så lenge eg må ta ulønna uansett.. Og han ønsker ikkje å gå heime så lenge i første omgang, så mest sannsynlig blir ikkje alle vekene brukt uansett :(
Ååå.. Trodde kanskje ikke han hadde rett på permisjon, men da skjønner jeg.. Dumt at det skal være så firkanta!
 
Førstemann her begynte i bhg da han var 16 mnd gammel og var mer enn nok klar da. Men jeg syntes det var fint at han hadde fått et par måneder til å finpusse gåinga si på :p Nå er planen at lillebror begynner i barnehagen i desember 2020, altså ca 14 mnd gammel. Jeg tar ulønnet perm + ferie for å få det til å gå opp. Regner med vi må betale på bhgplassen for å kunne utsette, men vi sparer fortløpende for å dekke opp både det og den ulønnede perioden :) Det er ikke bare for lillebrors skyld vi utsetter det egentlig, også litt for meg. Jeg ser ikke for meg å gå tilbake til jobb så fort som mulig :p
 
Blir oppstart i bhg august 2021, kommer til å ta noen måneder ulønna, 5-6, og så skal sambo ha sin permisjon etter det. Blir jo flere uker permisjon når det er to, og med dobbel kontantstøtte samt det vi sparer i bhg utgifter går det nesten opp i opp med lønna mi uansett :)
Dobbel kontantstøtte gjør jo susen så klart! Og to barnehageregninger mindre. Skjønner godt dere forlenger betraktelig da :)
 
Back
Topp