Barnehagestart

nkrstn

Elsker forumet
Sommerfuglene
Oktoberlykke 2019
Snøkrystallene2021❄️
Sitter og ser på søknad og muligheter for permisjon og hvordan vi skal få «kabalen» til å gå opp frem mot barnehagestart og lurer på.. Skal dere ha baby i bhg fom. baby er ca. 1 år? Eller tenker dere å utsette barnehagestart med evt. ulønnet permisjon? ...Eller er det bare jeg som har begynt å tenke på dette allerede nå?:hilarious:
 
Vi satt akkurat og pratet om dette for en times tid siden. Her blir det enten å ta noe ulønnet og vente til januar 21, eller at hun starter så smått med innkjøring i oktober og at hun har fri 1-2 dager i uka med pappan fram til nyttår. Er så rart å tenke på allerede, men ikke feil å i hvert fall ha sett litt på ulike løsninger :)

Med de to andre (født juni og april) har vi hatt oppstart i hhv september og august. Har funket fint :)

Har dere tatt noe valg på det selv?
 
Vi satt akkurat og pratet om dette for en times tid siden. Her blir det enten å ta noe ulønnet og vente til januar 21, eller at hun starter så smått med innkjøring i oktober og at hun har fri 1-2 dager i uka med pappan fram til nyttår. Er så rart å tenke på allerede, men ikke feil å i hvert fall ha sett litt på ulike løsninger :)

Med de to andre (født juni og april) har vi hatt oppstart i hhv september og august. Har funket fint :)

Har dere tatt noe valg på det selv?
Så langt er vi ganske sikre på at vi ikke ønsker barnehagestart allerede i 2020. Syns det er for tidlig. Så jeg kommer til å ta ut ulønnet permisjon. Men er usikre på når vi ønsker start, og om vi rett og slett skal vente til august:confused005
 
Så langt er vi ganske sikre på at vi ikke ønsker barnehagestart allerede i 2020. Syns det er for tidlig. Så jeg kommer til å ta ut ulønnet permisjon. Men er usikre på når vi ønsker start, og om vi rett og slett skal vente til august:confused005
Ja, det er vanskelig å velge. Det varierer jo fra barn til barn hvor «klare» de er for barnehagelivet også. For våre barns del har de begynt å føles veldig klare for det sånn rundt 13-15 mnd syns vi, men vi har gitt de så korte dager som overhode mulig det første året.
 
Vi må se an økonomi, siden jeg avslutter bhg-lærer-studiet til jul 2020 er det veldig naturlig å ha henne hjemme så lenge jeg likevel ikke har jobb.. Og det er strengt tatt ikke store forskjellen med tusen kr mindre i mnd om vi er hjemme etter studiene mine.
 
Vi har tenkt og diskutert. Vi ser nok at hun må begynne i barnehagen når hun er et år, men håper på å utsette oppstart. Men så er det vanskelig å få bhg plass i oktober. Så da har vi vært inne på tanken om vi skal søke bhg fra august og betale til oktober eller om samboer skal dele opp sin permisjon og satse på oppstart januar 21 (om man får plass).
Jeg kommer til å ta ulønna perm i noen mnd mens mannen må dele opp sin perm og ta enkelt dager. Jeg jobber turnus og bare 80% så da har jeg endel fridager eller kveldsvakter hvor han kan jobbe. Synes hele permisjons kabalen er vanskelig og spesielt når man skal tenke på bhgplass og hvor gammel vi ønsker at hun skal være. Jeg har jobbet i bhg i 10 år og ønsker jo at min datter skal få være hjemme med oss til hun er over året, men går ikke det så må man bare gjøre der beste ut av det.
 
Kommer til å ha ulønnet permisjon til de fyller 2 år. Siden jeg får tvillinger blir det jo dobbel kontantstøtte, så da går det rundt økonomisk.
 
Håper på å kunne ha henne hjemme til hun er nesten 2 år, det har jeg gjort med minste, men vi må se det litt an, eventuelt blir det bhg start i januar 2021:)
 
Barnehagestart blir i oktober for gutten vår, håper det går fint. Fokuset blir en god og lang tilvenningsperiode og så korte dager som mulig. Vanskelig å planlegge nå, da det er veldig individuelt hvor klar barnet er, men kabalen vår går bare opp slik nå så da får vi gjør det beste ut av det.
 
Jeg er hjemmeværende så regner ikke med at han begynner når han er ett år, men heller evt. i januar eller senere :)
 
Her vil det bli barnehagestart i oktober men håper på at samboer kan ta ut gradert perm frem til jan/feb slik at det holder med 3 dager med bhg i uka første 6 mnd.
 
Her blir det start i oktober. Vi må uansett betale bhg fra august, garantert, for å være sikret plass det bhg året. Da får vi heller ikke kontantstøtte. Og da syns jeg det blir for stort økonomisk tap gå hjemme til over jul.. vi kjenner jo bhg og avd godt, og vet hun kommer til å få det bra, selv om hun er et år.
Storesøster begynte når hun var 14 mnd, da var hun veldig klar!!
 
Her blir det barnehage når han blir 2, jeg går hjemme så har ikke behov for barnehage før den tid :) eldste var også 2 år når hun begynte i barnehagen
 
Vi har tenkt og diskutert. Vi ser nok at hun må begynne i barnehagen når hun er et år, men håper på å utsette oppstart. Men så er det vanskelig å få bhg plass i oktober. Så da har vi vært inne på tanken om vi skal søke bhg fra august og betale til oktober eller om samboer skal dele opp sin permisjon og satse på oppstart januar 21 (om man får plass).
Jeg kommer til å ta ulønna perm i noen mnd mens mannen må dele opp sin perm og ta enkelt dager. Jeg jobber turnus og bare 80% så da har jeg endel fridager eller kveldsvakter hvor han kan jobbe. Synes hele permisjons kabalen er vanskelig og spesielt når man skal tenke på bhgplass og hvor gammel vi ønsker at hun skal være. Jeg har jobbet i bhg i 10 år og ønsker jo at min datter skal få være hjemme med oss til hun er over året, men går ikke det så må man bare gjøre der beste ut av det.
Det er kjempevanskelig! Satt i to-tre timer i går for å prøve å sette sammen en plan, og har fremdeles ikke gjort den ferdig.:confused: Ønsker meg en senere oppstart og en myk start med kort uke/korte dager, men man kan vel ikke forvente å få det helt som man vil:p
 
Vi vet ikke ennå helt bosituasjon når den tid kommer, og samboer skal søke ny jobb når mastergrad er levert i august.. så vi får ikke planlagt så mye ennå :shifty: Vi må nok gå for barnehage fra hun er et år i oktober, men håper økonomi/jobb tillater 80% stilling på en eller begge av oss en stund. Samboer er pedagog og veldig opptatt av dette.
 
Her begynner han i bhg i januar 2021. Mannen er lærer, så han begynner ikke med permisjonen sin før i midten av august 2020, og er ferdig i siste del av desember samme året. Da passer det fint at mini begynner i bhg i januar 2021. Jeg jobber 60 % stilling, så han får han en rolig start i bhg.
 
Jeg har ikke noe valg. Blir barnehagestart fra august. Men med korte dager evt 3 dager i uka i starten for å tilvenne.
Da kan også jeg tilvenne meg med å gå rolig tilbake i jobb.
Dette er jo min første, så har jo null peiling!
Men har mest sansynlig fått plass i en liten gårdsbarnehage med 8 barn
 
Vi håper å få barnehageplass fra oktober neste år
 
Jeg har ikke noe valg. Blir barnehagestart fra august. Men med korte dager evt 3 dager i uka i starten for å tilvenne.
Da kan også jeg tilvenne meg med å gå rolig tilbake i jobb.
Dette er jo min første, så har jo null peiling!
Men har mest sansynlig fått plass i en liten gårdsbarnehage med 8 barn

Hvordan er det når man er alene, er det noe ekstra permisjon? Eller mister du de 15 ukene en partner kunne fått?
Eller, mister babyen de ukene, heter det vel..
 
Vi hadde bhgstart rett før ettårsdagen til første og han klarte seg superbra. Denne gangen har jeg noe ulønnet, men ser for meg at det blir i løpet av oktober en gang.
 
Back
Topp