Barnehagestart

Her blir det nok barnehage så fort vi får plass, men kommer nok til begrense oss til halve dager våren 2020 i så fall. Syns det er altfor tidlig med fulle dager i barnehage når de er 12 mnd, når vi har råd til å la være.
 
Det blir nok fra januar 2021 hos oss, heldigvis rullerende opptak på plassene her. Kan være det ikke blir fulltid, det kommer litt an på min jobbsituasjon på tidspunktet :)
 
Bare et tips, lønner seg alltid økonomisk å velge 100 % og heller ta ulønnet permisjon for perioden mellom 80% og 100 % :)

Ja, men det er så lite som skiller i kroner og øre, så jeg synes ikke det er verdt det mot å miste en del sykepengerettigheter mens jeg eller mannen er i ulønnet permisjon. Med førstemann regnet vi det ut og det skilte kun ca. 19 000 kr. Men det er fint at alle vet det, best å ta et å informert valg som mulig. :)
 
Hvor lenge er det man kan være hjemme nå?
15 uker mor
15uker fellers
15 uker far??????
Det er jo ikke ett helt år en gang... ? Skjønner ikke hvordan politikerene mener att det er likestilt att mor skal måtte sitte hjemme uten inntekt/sende ett barn under ett år i bhg er bra...?

Dere kan velge 49 uker med 100 % lønn eller 59 uker med 80 % lønn. Vi valgte det siste med førstemann. Det er kun en av dere som er i 80 % lønn av gangen, så for oss merket vi det ikke engang. Man sparer jo gjerne på månedskort o.l. mens man er i permisjon.

Så hvis dere velger 59 uker, og sper på med ferie/avspasering, er barnet uansett godt over et år før barnehage er aktuelt. Kanskje nærmere 14 mnd. avhengig av hvor mye ferie/avspasering dere kan ta ut. Og så kan man jo begynne å spare allerede nå, slik at man ev. kan spe på med ulønnet permisjon, også. Det blir uansett ikke aktuelt at en av dere skal sitte hjemme uten inntekt mens barnet er under et år. :)
 
Ja, men det er så lite som skiller i kroner og øre, så jeg synes ikke det er verdt det mot å miste en del sykepengerettigheter mens jeg eller mannen er i ulønnet permisjon. Med førstemann regnet vi det ut og det skilte kun ca. 19 000 kr. Men det er fint at alle vet det, best å ta et å informert valg som mulig. :)
Nei det er selvsagt viktig at man tar ferie etter ulønnet slik at man ikke mister sykepengerettigheter. Evt opphold i permisjon og ulønnet i mellom før man tar siste rest av permisjon :)
 
Vi går for barnehagestart august 2021. Såå deilig med lang permisjon hvis man har mulighet! For tiden flyr, og de er bare små en gang ❤️
 
Hvordan kan deg lønne seg å heller ta 100? Ser ikke for meg att det dr lønnsomt å leve mange mndr uten inntekt..
Nei det er selvsagt viktig at man tar ferie etter ulønnet slik at man ikke mister sykepengerettigheter. Evt opphold i permisjon og ulønnet i mellom før man tar siste rest av permisjon :)

Jeg er vikar innen begge jobbene mine så har jo ikke tjent opp noe ferie og ikke sånn super mye feriepenger. Ulønnet perm har jeg ikke mulighet til. Men om vi tar 80% kan far da gradere sine uker? Får nok ikke bhg plass før august...
 
Jeg er vikar innen begge jobbene mine så har jo ikke tjent opp noe ferie og ikke sånn super mye feriepenger. Ulønnet perm har jeg ikke mulighet til. Men om vi tar 80% kan far da gradere sine uker? Får nok ikke bhg plass før august...

Jeg tror det skal gå fint at far tar gradert uttak med 80 % dekning, men sikkert best å sjekke med NAV, så jeg ikke sier noe feil. Han får da flere enkeltdager totalt, og 80 % lønn de dagene han har permisjon. F.eks. kan han ta to dager i uken og få permisjonen til å strekke langt. :)

Selv om du er vikar tjener du opp feriepenger som normalt, tror jeg? De dagene kommer i alle fall godt med i 2021!

Jeg kommer til å overføre 29 betalte feriedager fra 2019 til 2020, og alle feriedagene fra 2020 til 2021, slik at jeg får ganske mange jeg kan bruke i 2021. Jeg vet ikke hvor mange jeg får i 2020 enda. På jobben min er reglene i dag slik at man kun tjener opp feriepenger de første 15 ukene (med 80 % dekning), men i årets lønnsoppgjør har klubben bedt om full feriepengeopptjening. Jeg krysser alt jeg har for flere feriedager i 2020! :)
 
Jeg er vikar innen begge jobbene mine så har jo ikke tjent opp noe ferie og ikke sånn super mye feriepenger. Ulønnet perm har jeg ikke mulighet til. Men om vi tar 80% kan far da gradere sine uker? Får nok ikke bhg plass før august...
Det vet jeg dessverre ikke. Men anbefaler deg å spørre på Facebook siden til Nav foreldrepenger:)
 
Back
Topp