Barnehagestart

Alvea

Forumet er livet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Laaangt opp og frem, men hva tenker dere? Her er det helt uaktuelt å ha baby i bhg når han/hun bare er 1 år, så vi kommer til å drøye det til august, på et eller annet vis

Håper på barnehageplass fra et år. Personlig synes jeg det er relativt kjedelig å gå hjemme i lang tid, selv om det er koselig å bli kje t med beibien. Jeg er nok ingen skapt husmor, for jeg blir veldig passiv av å ikke være i arbeid. Uansett, jeg har sett masse positivt for ungene på året i barnehagen fra da jeg jobbet der selv. Det er selvfølgelig stor forskjell på kvaliteten i de ulike barnehagene, men med grundig forarbeid har jeg trua på at det blir bra. Skulle gjerne hatt gradert tid det første halve året da, med tanke på lange dager og mye stimuli.

Jeg har hatt begge mine i bhg rundt ett år, eldste var 14 mndr og yngste begynte rett før hun ble 1år.
Vi har ikke så mye valg, men håper jeg kan jobbe sånn att det ikke blir full uke i starten.

Håper på barnehageplass fra et år. Personlig synes jeg det er relativt kjedelig å gå hjemme i lang tid, selv om det er koselig å bli kje t med beibien. Jeg er nok ingen skapt husmor, for jeg blir veldig passiv av å ikke være i arbeid. Uansett, jeg har sett masse positivt for ungene på året i barnehagen fra da jeg jobbet der selv. Det er selvfølgelig stor forskjell på kvaliteten i de ulike barnehagene, men med grundig forarbeid har jeg trua på at det blir bra. Skulle gjerne hatt gradert tid det første halve året da, med tanke på lange dager og mye stimuli.

Har forøvrig erfaring med at jenta mi starta før hun fylte året. Hun hadde gradert oppstart i fire mnd eller no sånt før det ble fulltid.

Her er det så dårlig stelt med barnehageplasser at det skal godt gjøres å få plass før hovedopptaket, men tenker uansett august. Lille jeg har hjemme nå starter ikke før neste år, da er han to. BF har permisjon ut august (gradert uttak) og vi har en stk veldig engasjert farmor som da kan passe han de dagene jeg må være på kontoret (jobber deltid med mulighet for å styre arbeidstida sjøl).

Vet ikke om jeg har jobb etter at permisjonen er over uansett, stillinga jeg har nå er det en viss fare for at forsvinner. Da blir det antageligvis studier og ev. noe tilkallingsvikariat (og med farmor som barnepasser).

Her må det bli barnehage rundt ett-års alderen.vi har ikke mulighet til å være hjemme noe lengre noen av oss.. Men min arbeidsdag starter 12, og han sin slutter 15.
Dvs at jeg kan levere i 11 tiden, og at de blir hentet 15:30-16:00:joyful:

Fikk så lyst til å snike siden jeg hadde januarbebis i 2018.
Vi valgte bevisst å vente til nå i august19 med oppstart. Vi har ingen stor økonomi, samlet inntekt i hele husholdningen blir på rundt 250 000 for hele dette året tenker jeg og 13k går til husleie og strøm pluss Internett hver måned. Har i tillegg holdt av det jeg har klart av kontantstøtte som en buffer for dette halvåret. Så det går rundt, på et vis.
Og det er sååå verdt det ❤️❤️❤️
Folk har forskjellige barn og forskjellige erfaringer, for noen er det riktig med oppstart rundt året, men jeg personlig ville aldri vært dette ekstra halvåret hjemme foruten.
Hvis vi får flere barn kommer jeg ikke til å sende i bhg før tidligst 16mnd, fordi jeg rett og slett så så enorm utvikling hos sønnen min fra 12 til 16 mnd. Fra 16 mnd ville han nok vært mer klar for barnehage. Men igjen det er individuelt, jeg kan få en annen opplevelse med et annet barn ;) Men om du er i tvil, så anbefaler jeg virkelig å sette av litt penger sånn at man kan være hjemme så lenge man selv ønsker. Vi har fått det til med ekstremt lav inntekt, men man må kanskje gjøre litt andre prioriteringer. :)

Her ønsker vi å vente til den lille er over ett år. Helst bortimot 2 om vi greier det. Men vi vet ikke enda hvordan vi skal løse det .

Med førstemann ventet vi til han var nesten 16 måneder - det var leeeenge å gå hjemme, men det var verdt det, det var det riktige for ham. Vil nok se an litt denne gangen også (sist hadde vi søkt plass fra da han var rett under ett år, men valgte å vente), kommer an på både hva slags personlighet denne har og jobbsituasjon (jeg kommer til å måtte søke jobb mens jeg er i perm, så jeg får se når jeg får noe). Tar det litt som det kommer og sparer opp så mye vi kan i tilfelle det blir litt ulønnet mot slutten. Tenker at det kanskje går an å vente til april/mai eller noe sånt, i alle fall, men vi får se hvordan det blir. Og når vi faktisk får plass da, det er jo et annet spørsmål.

Min første begynte i bhg ved ca 20 mnd, og det ønsker vi med nr 2 også!
Verken han eller jeg var klare for det ved 1 år, men alle er forskjellige, så man må prøve å kjenne på hva man føler.

Så her går vi for august :)

Fikk så lyst til å snike siden jeg hadde januarbebis i 2018.
Vi valgte bevisst å vente til nå i august19 med oppstart. Vi har ingen stor økonomi, samlet inntekt i hele husholdningen blir på rundt 250 000 for hele dette året tenker jeg og 13k går til husleie og strøm pluss Internett hver måned. Har i tillegg holdt av det jeg har klart av kontantstøtte som en buffer for dette halvåret. Så det går rundt, på et vis.
Og det er sååå verdt det ❤️❤️❤️
Folk har forskjellige barn og forskjellige erfaringer, for noen er det riktig med oppstart rundt året, men jeg personlig ville aldri vært dette ekstra halvåret hjemme foruten.
Hvis vi får flere barn kommer jeg ikke til å sende i bhg før tidligst 16mnd, fordi jeg rett og slett så så enorm utvikling hos sønnen min fra 12 til 16 mnd. Fra 16 mnd ville han nok vært mer klar for barnehage. Men igjen det er individuelt, jeg kan få en annen opplevelse med et annet barn ;) Men om du er i tvil, så anbefaler jeg virkelig å sette av litt penger sånn at man kan være hjemme så lenge man selv ønsker. Vi har fått det til med ekstremt lav inntekt, men man må kanskje gjøre litt andre prioriteringer. :)
Enig med deg. Min første begynte i bhg ved 14 mnd, han var nok ikke klar for det. Men rundt 18 mnd trivdes han godt og var enkel å levere. Var enorm utvikling fra 14-18 mnd her. Så blir definitivt å vente til august 2021 etter erfaring med min første :)

Her blir det 60% barnehage fra høsten 2021 og først 100% plass i 2022 :) storesøster som er 11 mnd begynner I barnehage i august i 60% plass. Blir nok 60% plass til 2022 på henne også :) blir dyrt med 2 barnehage barn i 4 år...

Vi kommer til å søke om plass i samme barnehage som sønnen vår går i, og kan godt betale for plassen fra desember 2020 dersom vi må det. Jeg tror det er slik at kommunen fordeler midler etter hvor mange barn som går i barnehagen per 15. desember eller noe slikt (?), så tror vi har større sjanse for å få plass dersom vi gjør det slik.

Vi kommer til å velge 80 % dekningsgrad og da varer permisjonen fram til rundt 12. februar, avhengig av når fødselen skjer. Så sper vi på med overført ferie fra 2019 og 2020 og tenker barnehagestart da minsten er rundt 14 mnd. Førstemann var like gammel da han startet i barnehagen og det gikk kjempefint. Vi kjørte fire ukers tilvenning.

Jeg trivdes i permisjon, men trivdes også veldig godt med å begynne å jobbe igjen! Så jeg ønsker ikke å bli hjemme til august. Tror ikke mannen ønsker det, heller, får høre med ham etter hvert.

Vi kommer til å søke om plass i samme barnehage som sønnen vår går i, og kan godt betale for plassen fra desember 2020 dersom vi må det. Jeg tror det er slik at kommunen fordeler midler etter hvor mange barn som går i barnehagen per 15. desember eller noe slikt (?), så tror vi har større sjanse for å få plass dersom vi gjør det slik.

Vi kommer til å velge 80 % dekningsgrad og da varer permisjonen fram til rundt 12. februar, avhengig av når fødselen skjer. Så sper vi på med overført ferie fra 2019 og 2020 og tenker barnehagestart da minsten er rundt 14 mnd. Førstemann var like gammel da han startet i barnehagen og det gikk kjempefint. Vi kjørte fire ukers tilvenning.

Jeg trivdes i permisjon, men trivdes også veldig godt med å begynne å jobbe igjen! Så jeg ønsker ikke å bli hjemme til august. Tror ikke mannen ønsker det, heller, får høre med ham etter hvert.
Bare et tips, lønner seg alltid økonomisk å velge 100 % og heller ta ulønnet permisjon for perioden mellom 80% og 100 % :)

Har ett barn fra før som startet i barnehagen ved 13 mnd. Hadde god erfaring med det. Regner med at det blir oppstart ca samme tid denne gangen også. :)

Eldste starta da ho var ca ett år, men er ikke nødvendigvis så lett å få plass i januar. Så tipper vi sikter mot august, og heller tar tidligere oppstart som evnt bonus. Får begynne sparinga nå:nailbiting:

Hvor lenge er det man kan være hjemme nå?
15 uker mor
15uker fellers
15 uker far??????
Det er jo ikke ett helt år en gang... ? Skjønner ikke hvordan politikerene mener att det er likestilt att mor skal måtte sitte hjemme uten inntekt/sende ett barn under ett år i bhg er bra...?

Bare et tips, lønner seg alltid økonomisk å velge 100 % og heller ta ulønnet permisjon for perioden mellom 80% og 100 % :)

Hvordan kan deg lønne seg å heller ta 100? Ser ikke for meg att det dr lønnsomt å leve mange mndr uten inntekt..

Hvordan kan deg lønne seg å heller ta 100? Ser ikke for meg att det dr lønnsomt å leve mange mndr uten inntekt..
https://www.babyverden.no/okonomi-r...0-prosent-eller-100-prosent-lonn-i-permisjon/. Sjekke denne. Har noe med beregning av pengen å gjøre. Forrige gang tok jeg 100 %, hadde en del ulønnet, så ferie. Viktig at ferie tas etter ulønnet slik at når man starter på arbeid igjen har man rett til sykepenger:) Greit å bruke kalkulatoren til å beregne.

Her blir det nok barnehagestart i august 2021 tenker jeg! Har satt opp en spareplan og begynte å spare allerede før jeg ble gravid:)Tror nok det skal gå fint heldigvis!

Back
Topp