Barnehageplass

Hoe86

Forelsket i forumet
Hva tenker dere ang barnehageplass? Siden vi egentlig ikke har "krav" på dette når barna fyller 1år (hvis de blir født etter 1.november).

Selv er jeg heldig å ha prioriter plass, da jeg jobber i barnehage. Hadde det ikke vært for det, hadde det blitt et problem, da det er vanskelig å få barnehageplass hvor jeg bor etter august (spesielt hvis man ikke har rett til det).

Jeg skjønner ikke.. Når har man "krav" på det da?
Hva er forskjellen på en baby født 31. Oktober og en som er født 2. November?

Jeg syns det burde gått etter alder på barna og ikke når på året de er født, og at det burde være løpende opptak.

Venter selv en i slutten av november, så ingen mulighet for oktoberbaby heller, og mulig vi må vente ganske lenge før vi får plass. Det kommer til å merkes godt på økonomien.
Her vi bor kan man søke hele året da, så vi kan jo være heldige, men den barnehagen storesøster skal begynne i har veldig få plasser så mulig vi må ha de i forskjellige barnehager en periode og.

Last edited:
Jeg er egentlig imot å putte ettåringer i barnehage, så jeg kommer muligens til å bli veldig glad om jeg må være hjemme med babyen til høsten 2018. Det er en litt mer passende alder for bhg-start synes jeg.. ;-)

Jeg er egentlig imot å putte ettåringer i barnehage, så jeg kommer muligens til å bli veldig glad om jeg må være hjemme med babyen til høsten 2018. Det er en litt mer passende alder for bhg-start synes jeg.. ;-)
Hvordan får du råd til dette? Helt enig med deg, og synes selv at det er for tidlig å sette en 1åring i barnehagen. Men vi har dessverre ingen andre muligheter. Ikke råd til å være hjemme uten lønn :/ Og far er student...

Hvordan får du råd til dette? Helt enig med deg, og synes selv at det er for tidlig å sette en 1åring i barnehagen. Men vi har dessverre ingen andre muligheter. Ikke råd til å være hjemme uten lønn :/ Og far er student...
Det har jeg ikke pønsket ut enda. Men man får jo uansett noe, dersom man ikke har inntekt.. Og man kan jobbe litt i helg, eller kveld når mannen er hjemme for å spe på litt.
Ellers har jeg vurdert livet som hjemmestuderende..
Mange muligheter :-)

Ja, det er desverre forskjell. Tidligere hadde alle barn som var født innen 1.sept krav på bhg plass fra august året etter. Nå skal vel denne fristen forlenget, slik at også barn som er født innen 31okt ha rett til plass året barnet fyller 1år. Vi kommer jo dermed mest sannsynligvis ikke til å ha krav på plass. Men man kan såklart få plass så fremt det er ledige plasser (varierer veldig ut ifra hvor du bor). Men du blir som sagt ikke prioritert i første omgang.. Og er du heldig å få plass, må man ofte takke ja fra august og betale frem til eventuelt start...
Vi har egentlig ikke krav før august 2018 :/

Det er vel bare slik at de "må" sette grensen et sted. Dette blir jo det samme uansett.
Det har vel nettopp blitt endret nå, fra 31. August til 31. Oktober.

Men jeg syns jo egentlig man burde ha krav på plass etter fylte 1 år istedenfor å gå utifra når på året de er født.

Skjønner jo at det kan bli babyboom rett før fristen, for det er mange som ikke har råd til å gå hjemme et ekstra år.

Jeg syns det burde gått etter alder på barna og ikke når på året de er født, og at det burde være løpende opptak.

Venter selv en i slutten av november, så ingen mulighet for oktoberbaby heller, og mulig vi må vente ganske lenge før vi får plass. Det kommer til å merkes godt på økonomien.
Her vi bor kan man søke hele året da, så vi kan jo være heldige, men den barnehagen storesøster skal begynne i har veldig få plasser så mulig vi må ha de i forskjellige barnehager en periode og.
Ja man kan søke hele året så fremt det er ledige plasser :) Enig med deg, og synes det skulle vært andre regler. Helt idiotisk at det skal gå etter når på året barnet er født. Vet flere planlegger graviditeten etter barnehageplass, og det mener jeg blir helt feil. Man skal selv kunne velge når på året man ønsker barn, ikke ut ifra et system... :/

Håper det ordner seg for dere :)

Det har jeg ikke pønsket ut enda. Men man får jo uansett noe, dersom man ikke har inntekt.. Og man kan jobbe litt i helg, eller kveld når mannen er hjemme for å spe på litt.
Ellers har jeg vurdert livet som hjemmestuderende..
Mange muligheter :-)

Man kan vel få kontantstøtte om man ikke får barnehageplass, men 6000 i mnd er jo ikke veldig mye å leve av.

Her må det spares opp ihvertfall, om vi skal ha råd til å miste en inntekt, og det er ikke kjempelett å få ekstrajobber for tiden heller :(

Ja man kan søke hele året så fremt det er ledige plasser :) Enig med deg, og synes det skulle vært andre regler. Helt idiotisk at det skal gå etter når på året barnet er født. Vet flere planlegger graviditeten etter barnehageplass, og det mener jeg blir helt feil. Man skal selv kunne velge når på året man ønsker barn, ikke ut ifra et system... :/

Håper det ordner seg for dere :)

Ikke sant. Og det er jo ikke alltid så lett å planlegge heller da.
Mange bruker jo veldig lang tid på å bli gravide, og da er det jo ikke bare å hoppe over et par muligheter heller.

Syns det er flott at grensen blir utvidet, men fortsatt en teit regel.

Ordner seg alltid på et vis :)

Vi har ikke lyst til å sende barnet i bhg så fort den betalte permisjonen er over, så jeg skal være hjemme i ulønnet permisjon i noen mnd. Jeg tar hele fellesperioden + ferien min + ulønnet permisjon fram til januar 2018, og så skal mannen ha sin fedrekvote feb, mars, aprili 2018. Det blir trangt økonomisk, men vi klarer det hvis vi virkelig snører inn. Har også det siste året lagt oss opp litt sparepenger øremerket for dette formålet, så får man jo kontantstøtte og barnetrygd. Det er løpende opptak i kommunen vi bor i utenom hovedopptak, så regner med at ting vil ordne seg. Hvis det skulle knipe skikkelig likevel så tror jeg vordende farmor som er pensjonert barnehagemedarbeider hiver seg over oppgaven med å være dagmamma for sitt første barnebarn i noen få mnd til plassen er i boks. Skulle ikke ho ha mulighet og vi mangler plass så må vi komme opp med noe annet lurt, f.eks. avdragsfrihet på boliglånet, utsette innbetalinger til lånekassa, selge bil nr. 2 etc. Men, jeg kjenner at jeg ikke orker å stresse med dette nå. Er mange mnd igjen å planlegge hvordan man skal få det til på.

Man kan vel få kontantstøtte om man ikke får barnehageplass, men 6000 i mnd er jo ikke veldig mye å leve av.

Her må det spares opp ihvertfall, om vi skal ha råd til å miste en inntekt, og det er ikke kjempelett å få ekstrajobber for tiden heller :(
6000 er ikke mye, men nå bor jeg jo ikke alene heller. Gubben må jo også trå til litt. Om vi må så tror jeg vi klarer å holde forbruket på et minimum, ved å bruke et stramt budsjett. MÅ ikke kjøpe alt vi har lysst på hele tiden heller..

6000 er ikke mye, men nå bor jeg jo ikke alene heller. Gubben må jo også trå til litt. Om vi må så tror jeg vi klarer å holde forbruket på et minimum, ved å bruke et stramt budsjett. MÅ ikke kjøpe alt vi har lysst på hele tiden heller..

Nei, utrolig hva man får til om man må også:)
Har fått spart opp litt selv pga litt forskudd på arv osv, også sparer jeg jo litt på å ikke kjøre frem og tilbake på jobb hver dag :)
Og selvfølgelig må jo samboer trå til og. Man er jo to om dette som regel :) men skulle gjerne hatt et par hundre tusen ekstra i året sammenlagt:p hehe

Vi kommer til å søke om plass fra fylte 1 år, blir denne ungen lik som hun forrige vil h*n ha stor glede av bhg alt da, hun vi har begynte når hun var 14 mnd, men var mer enn klar nok fra 1 år og hun elsker å være i bhg og gled rett inn. Hun har riktig nok stort sett korte dager og 1-2 dager fri i uka.

Sansynligvis får vi plass fra da vi ønsker, november, siden vi alt har ei i bhg og de hr god dekning. Frøkna vi har begynte i bhg samtidig som 2 andre nå i april :)

Jeg er enig i at jeg synes barna er veldig små til å begynne i barnehage når de kun er 1 år, men det kommer jo selvfølgelig an på hvordan barnet er. Gutten vår begynte når han var 1,5 år og det var helt perfekt alder, så på de andre som startet da og kun var 1 år at de var veldig små og litt hjelpesløse. Mange på 1 år som ikke kan gi uttrykk for hva de ønsker og vil, lillegutten vår kunne heller ikke gå når han var 1 år så jeg er skeptisk til å sende neste mann i barnehagen når h*n kun er 1 år. Men samtidig så blir det lenge å vente til august igjen når minstemann kommer til å være nesten 2 år før barnehagestart, det kommer til å merkes godt på økonomien vår! Vi har allerede nå begynt å legge av et visst beløp i måneden som skal gå til de månedene vi er uten foreldrepenger og uten barnehageplass. Jeg skulle ønske det var løpende opptak, eller iallefall 2 opptak, så kunne vi heller betalt på plassen noen måneder før lille kunne begynt når vi synes h*n er klar.

Jeg bare håper at vi får plass likevel. Vi prøver å spare så mye vi klarer sånn at det skal gå å være hjemme en periode om vi må, men det er ikke ønskelig. Første begynte i barnehage da hun var 10 mnd, og det gikk helt supert!! Men både barn og barnehager er ulike. For henne fungerte det veldig bra og vi har bare positive opplevelser med begge barnehagene hun har gått i.

Synes å starte i barnehage når babyen er 10 mnd er fryktelig tidlig, men det blir vanskelig økonomisk ya. Vi får se hvordan vi går fram :/

Back
Topp