Barnehageplass

Merkelig med disse reglene :/

Tror jeg kommer til å ta et års ulønnet permisjon, siden (jeg tror) vi har mulighet til det. Men utrolig kjip regel for de som ikke har mulighet/er studenter etc!! Hadde dette vært bare 1 år siden hadde vi absolutt ikke hatt muligheten liksom D:

Satser på at mini får plass i samme bhg som storesøster. Her det ikke fullt, så håper på plass til rundt 1.årsdagen

synes ikke barn under 1,5 år bør gå i barnehage, vår skal ikke starte før det, helst nærmere 2, og da heldigvis bare 60% siden jeg jobber turnus

Har ikke satt meg så veldig mye inn i dette enda. Men svigermor (som jobber i barnehage) sa at det er vanlig å søke barnehageplass fra opptaksfristen (31.oktober), og så kan man avtale med barnehagen senere oppstart etter ønske. Det betyr imidlertid at en må betale fra opptaksstart selv om plassen ikke blir brukt før senere.

Har ikke satt meg så veldig mye inn i dette enda. Men svigermor (som jobber i barnehage) sa at det er vanlig å søke barnehageplass fra opptaksfristen (31.oktober), og så kan man avtale med barnehagen senere oppstart etter ønske. Det betyr imidlertid at en må betale fra opptaksstart selv om plassen ikke blir brukt før senere.
Du må søke innen 31.mars det året barnet fyller 1år, og får du plass, kan det gjøres avtale med barnehagen om senere start. Men man blir prioritert etter de som har barn som er født innen 31.okt.

synes ikke barn under 1,5 år bør gå i barnehage, vår skal ikke starte før det, helst nærmere 2, og da heldigvis bare 60% siden jeg jobber turnus
Ikke alle som er så heldige å ha mulighet til å utsette barnehagestart. Hadde ønsket jeg kunne gjøre det samme, men her lever vi av en inntekt, da far er student.. Jobber selv i barnehage, og er enig med deg i at barn har best av å være hjemme med en av foreldrene til de er nærmere 1,5år. Men dessverre lar det seg ikke gjøre for mange. Vi er heldige som har gode permisjonsordninger iallfall :)

Ikke alle som er så heldige å ha mulighet til å utsette barnehagestart. Hadde ønsket jeg kunne gjøre det samme, men her lever vi av en inntekt, da far er student.. Jobber selv i barnehage, og er enig med deg i at barn har best av å være hjemme med en av foreldrene til de er nærmere 1,5år. Men dessverre lar det seg ikke gjøre for mange. Vi er heldige som har gode permisjonsordninger iallfall :)
Jeg personlig synes ikke permisjonsordningen i Norge er bra for de forventes barn skal begynne tidelig i barnehagen!

Jeg personlig synes ikke permisjonsordningen i Norge er bra for de forventes barn skal begynne tidelig i barnehagen!
Med sammenligning fra andre land, får vi faktisk betalt full lønn i nærmere 1år for å være hjemme, og det er det ikke mange som har. Så derfor synes jeg ikke vi skal klage på det! Barn tar ikke skade av å gå i barnehage. Evnt kan man få tak i en god dagmamma, slik at forholdene blir mindre for barnet i starten. I mange land har man ikke rett til permisjon engang (besteforeldre osv må stilles opp).

Med sammenligning fra andre land, får vi faktisk betalt full lønn i nærmere 1år for å være hjemme, og det er det ikke mange som har. Så derfor synes jeg ikke vi skal klage på det! Barn tar ikke skade av å gå i barnehage. Evnt kan man få tak i en god dagmamma, slik at forholdene blir mindre for barnet i starten. I mange land har man ikke rett til permisjon engang (besteforeldre osv må stilles opp).
Vi er heldigere enn de fleste men mener fortsatt ikke det er bra nok, så jo føler vi kan klage. For er ikke optimalt. IdagMen samfunn oppdrag barnahagen så skole/SFO barna, ikke foreldre.
Jeg mener et barn ikke har noe i barnehage å gjøre så ung så jeg er uenig med deg

Vi er heldigere enn de fleste men mener fortsatt ikke det er bra nok, så jo føler vi kan klage. For er ikke optimalt. IdagMen samfunn oppdrag barnahagen så skole/SFO barna, ikke foreldre.
Jeg mener et barn ikke har noe i barnehage å gjøre så ung så jeg er uenig med deg
Foreldrene står alltid for oppdragelse av sine barn. Selv om barn tilbringer en stor del av dagen i bhg/skole/Sfo er det foreldrenes oppgave å oppdra barna, og vi har størst påvirkning! Barnehagen oppdrar ikke barna våre, men lærer de om danning (altså sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere og vurdere, stille spørsmål og yte motstand og å gi barna god selvfølelse).
Enig med deg om at barn i 1år alder har best av å være hjemme med foreldrene, men etter 1,5-2år tror jeg mange barn har godt av å være noen timer om dagen sammen med andre barn.
Men man har såklart ulik oppfatning av dette :) viktig å gjøre det man selv føler er riktig :)

Foreldrene står alltid for oppdragelse av sine barn. Selv om barn tilbringer en stor del av dagen i bhg/skole/Sfo er det foreldrenes oppgave å oppdra barna, og vi har størst påvirkning! Barnehagen oppdrar ikke barna våre, men lærer de om danning (altså sette barna i stand til å tenke selv, søke kunnskap, reflektere og vurdere, stille spørsmål og yte motstand og å gi barna god selvfølelse).
Enig med deg om at barn i 1år alder har best av å være hjemme med foreldrene, men etter 1,5-2år tror jeg mange barn har godt av å være noen timer om dagen sammen med andre barn.
Men man har såklart ulik oppfatning av dette :) viktig å gjøre det man selv føler er riktig :)
Alle må gjøre hva dem mener er best/riktig :)

I bhg hvor vi hører til så har de opptak august og desember men mannen skal ha gradert permisjon sånn at de to små begynner ikke i bhg før høsten 2018 :-) Da er de 1 år og 9 mnd :-)

Vi hadde søkt og fått barnehageplass til eldste da han var 1 år, men etter å ha vært på et treff for de som skulle begynne i barnehagen da, så ombestemte vi oss. Han ble jo så veldig, veldig liten liksom :/
Så da sa vi opp plassen, søkte om kontantstøtte og har han hjemme til han er 2 år.
I kommunen min er det ett tilbud om åpen barnehage, 2 dager i uka. Så der har vi vært med han helt siden han var 1 år og vi sa opp barnehageplassen :)
Han skal begynne i barnehage 1. september, da har han nettopp blitt 2 år. Og det er 2 mnd før jeg har termin, så da rekker jeg å slappe av litt ekstra de to månedene før nestemann kommer ;)
Tenker å gjøre det samme med neste :)
Vi har muligheten til å være hjemme med de, så da velger vi å gjøre det også. Kunne alltids hatt barna hjemme til skolestart, men sosialisering er viktig, så det blir barnehage når de er rundt 2 år istedet :)

Det er delte meninger om bhg-start ved 1 år, det er klart, men for oss, så er det ikke noe alternativ at en går hjemme, vi er i lavt lønnet arbeid begge to. Vi klarer oss fint nå, og med ett barn til, men ikke på bare en lønn pluss kontantstøtte. Vi håper nesteman klarer seg like bra i bhg som førstemann, og tar høyde for det. De er veldig flinke på småbarnsavdelingene hos oss.

Det er delte meninger om bhg-start ved 1 år, det er klart, men for oss, så er det ikke noe alternativ at en går hjemme, vi er i lavt lønnet arbeid begge to. Vi klarer oss fint nå, og med ett barn til, men ikke på bare en lønn pluss kontantstøtte. Vi håper nesteman klarer seg like bra i bhg som førstemann, og tar høyde for det. De er veldig flinke på småbarnsavdelingene hos oss.

Enig med deg der :-) Det at de begynner i bhg når de er 1 år trenger ikke ha negative konsekvenser, det blir til hva vi foreldre gjør det til :-) Våres nr 2 begynte i bhg når han var 13 mnd og det har gått kjempe fint :-) Vi hadde ikke mulighet til å være hjemme med han på en lønn men vi fikk høre det av svigerinnen min at det var for tidlig osv osv. Det er faktisk ikke alle som har muligheten til å være lenger hjemme desverre. Med disse som vi venter nå i november så er planen at mannen skal være hjemme i 50 prosent permisjon også er jeg hjemme resten

Det er jo løpende opptak også, men krav på plass gjelder kun hovedopptaket og gjelder bare de som er født før 31.10.

Jeg synes det er alt for tidlig å sende ettåringer i bhg. Mine har startet da de var 1år og 9mnd og 2år og 3mnd. Neste starter etter all sannsynlighet august 2018. Ville ikke vært foruten den tiden hjemme med barna og mulighet til å kunne følge de opp og gjøre de trygge og modne før bhgstart. Hadde jeg ikke hatt råd, ville jeg heller brukt kontantstøtte til å bet en god dagmamma. Mye mindre forhold enn i bhg. Det går jo bra i bhg for de fleste, men det kan jo hende de små hadde hatt det enda bedre og mindre stressfylt hjemme. Vanskelig å se hvor stresset de blir, og forskning viser at små barn i bhg har mye stresshormon i kroppen...

Har en del ekstra ferieuker så vi drøyer lengst mulig. Vil ihvertfall at mini skal gå før bhg.

Her er det heldigvis mye ledige plasser:) Synes også det er tidlig å sende knøttet i barnehagen som 1. Åring. Men har en jobb som gjør at jeg går lange vakter men har mye fri imellom til å holde mini hjemme. Faren har også en jobb som gjør at han kan hente forholdsvis tidlig de dagene jeg jobber. Så da blir jo dagene aldri lange og det blir ikke barnehage hver dag. Har jobbet en del år som barne og ungdomsarbeider i barnehage før jeg begynte på ny utdannelse og jobbet da på småbarnsavdeling. Min opplevelse er at det de små klarer seg fint men at de som fra starten av er der fulle dager og hver dag blir fryktelig slitne.

Selv vil jeg ikke at barnet starter i barnehage før h*n er 2 år, helst. Er nyutdannet førskolelærer, uten jobb, og er for at alle barn skal i barnehage. Selv er jeg bare deltidsansatt i en butikk, med kveldsvakter, noe som gjør det mye lettere for oss å holde barnet hjemme så lenge, noe jeg er glad for, selv om jeg gleder meg til å begynne å søke på "ordentlig" jobb :-) Mannen jobber 100%, og har god nok inntekt til at det går rundt. Jeg skjønner og respekterer at ikke alle vil eller har mulighet til å være hjemme utover permisjonen, derfor håper jeg at alle som trenger får plass, barna blir godt tatt vare på i barnehagen <3

Back
Topp