Barnehage

lihhhnn

Elsker forumet
Har dere søkt om barnehageplass?
Vi fikk vite idag at fristen for å søke om barnehageplass er i dag, så nå har vi lest oss opp og endelig funnet noen barnehager vi liker. Nå er søknaden sendt å vi venter spent om vi får plass inhabile 2018 :-)

Søkte for et par uker siden. Føles jo helt fjernt å holde på med det nå, men vi har vel ikke noe særlig valg.

Syns det er så rart at vi må søke nå, vi har jo såvidt fått blitt kjent med babyen vår, før vi må tenke på barnehage.

Nå kjenner jeg bare til reglene for bhg-opptak i Oslo kommune, det kan jo være annerledes andre steder:
Er det noe vits i å søke i hovedopptaket (frist 1. Mars) om man har barn som er født Jan 2017? Disse barna har jo ikke rett på plass før ved hovedopptak i 2018!! (I alle fall i Oslo). Man kan selvsagt søke, men Man havner bakerst i køen fordi man ikke har rett på plass. Mine er født i desember 2016 og har heller ikke rett på plass i dette hovedopptaket. Jeg må bare søke i løpende opptak når det nærmer seg tiden jeg ønsker at de skal starte i bhg.

Nå kjenner jeg bare til reglene for bhg-opptak i Oslo kommune, det kan jo være annerledes andre steder:
Er det noe vits i å søke i hovedopptaket (frist 1. Mars) om man har barn som er født Jan 2017? Disse barna har jo ikke rett på plass før ved hovedopptak i 2018!! (I alle fall i Oslo). Man kan selvsagt søke, men Man havner bakerst i køen fordi man ikke har rett på plass. Mine er født i desember 2016 og har heller ikke rett på plass i dette hovedopptaket. Jeg må bare søke i løpende opptak når det nærmer seg tiden jeg ønsker at de skal starte i bhg.
Var dette jeg fikk beskjed om da jeg ringte min kommune også. Turte ikke la være å sende en søknad likevel, da, sånn just in case :)

Jo før en søker jo bedre plass har en i køen, er jo andre barn som heller ikke har rett på plass og er jo en fordel å være før dem i køen :)

I bhg. eldstemann går i har de mest sannsynlig plass til også de som er født etter november, så fikk beskjed om å søke og at de trodde det ordnet seg:) (men måtte søke, hvis ikke fikk vi garantert ikke plass).

Jo før en søker jo bedre plass har en i køen, er jo andre barn som heller ikke har rett på plass og er jo en fordel å være før dem i køen :)

Går dessverre på alder og søkergruppe, skulle ønske det hadde noe å si når man søker... noen private har der som kriterie da;)

Her er det løpende opptak og jeg vil tro vi får plass når vi ønsker. Slik har det vært de siste årene. Liten barnehage (snakker under ti barn). Vi skal uansett ikke ha ham i bhg før over jul. Men tenkte jeg skulle prate med pedleder når hun kommer på barselbesøk (er en bekjent altså), og spørre hvordan det er nå. :)

Vi søkte forrige uke med ønsket oppstart etter nyttår. Her er det lurt å søke innen søknadsfristen selv om man ikke har krav på plass, men da er man isåfall før i køen enn de som søker etter fristen[emoji4]

Vi søkte om oppstart januar 2018. Vi fikk beskjed om at her er det bare ett opptak men barnet kan begynne når foreldrene føler for det, så lenge barnet er over 8 mnd.

Har heller ikke søkt, tenker å gå litt ulønnet hjemme etter permisjon, så kan han heller begynne i august til neste år :)

Jeg har søkt nå, med ønsket opptak i desember selv om jeg ikke tenker han skal begynne før i januar. Har i tillegg ringt til barnehagen vi har på førsteplass og snakket med styrer. Skulle ringe igjen etter 13. mars, når hun har frist til å prioritere søknadene. Hun sa at av og til kan de flytte barn til større avdeling i løpet av året, og dermed ha plass til noen små utenom ordinær oppstart i august. Krysser fingrene!

Søkte for et par uker siden. Har satt ønsket dato 1/12. Hvis vi ikke tar ut noe ulønnet perm så går permisjonen til pappaen ut 17/12, så da bruker vi god tid på innkjøring. Planen har uansett vært at han begynner i januar 2018.

Planen min er at hun begynner 1.11! Håper det går:o ikke lett på Smestad, skjønner ikke hvordan folk får plass...

Vi søkte i god tid før fristen og har søkt om å få henne i barnehagen fra jan 2018,da begynner jeg å jobbe igjen.

Back
Topp