Barnehage for marsbarna?

Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.
 
Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.

For vår del så gikk det egentlig ganske greit. Akkurat hatt samme case nå, gutten vår er født i mars og begynner i bhg nå i august.
Vi ba om avdragsfrihet fra banken de mnd, så det hjalp veldig. Ikke vanskelig å få hvis man forklarer situasjonen.

Videre kuttet vi ned på unødvendige utgifter. Barseltiden kan koste mye penger, hvis man til stadighet skal møte andre med barn på kafe og kjøpesentre. Så det å heller møtes hjemme var vinn vinn. Mye triveligere, mer avslappende og koster mindre. Byttet på å ha det hos hverandre, og de jeg var sammen med var i samme situasjon med tanke på økonomi og ulønnet permisjon. Så alle var liksom enig om å møtes på rimeligere arenaer :happy:
 
For vår del håper vi og få plass i August og heller betale til Des/Januar slik at baby kan starte ved 10 mnd.
Går det ikke så jobber mannen Turnus og jeg har fleksible arbeidstider da jeg styrer mye selv så da får vi jobbe ovnenfor hverandre en stund.
Vi har ikke råd til at jeg har ulønnet permisjon frem til Høsten 2021.
 
Har også tenkt litt på dette, er jo faktisk helt krise.. Får man kontantstøtte for disse månedene?
Man får kontantstøtte fra barnet er 13 til 23 mnd. Og til og med den mnd barnet begynner i barnehagen.

Barn født i mars så får man kontantstøtte fra april 2021 til februar 2022 om man ikke benytter seg av barnehage. Kan fint bruke dagmamma.
 
Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.

Vi har vært i samme situasjon nå med første, men visste jo fra start av at vi ikke hadde rett på barnehageplass. Søkte, men fikk ikke før nå i august. Sparte opp store deler av feriepengene i fjor og noen tusen hver måned fra jeg var et lite stykke på vei og gjennom lønnet permisjon. Man trenger ikke kjøpe det nyeste og dyreste av alt babyutstyr, og kan fint klare seg uten alle caféturene i perm. Dermed ble det egentlig lettere å spare i permisjonstiden enn i jobb hvor man fort bruker litt penger på lunch og seg selv her og der. I tillegg til at man får kontantstøtte sparer man jo ca 3500 i at man ikke skal betale for barnehage, så i prinsippet får man ca 11000 i måneden fra barnet er ett år. Holder det ikke det vet jeg noen har bedt om avdragsfrihet på boliglån og brukt utsettelsesperioder på studielån i tiden med ulønna perm.
 
Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.

Vi har i utgangspunktet lavt forbruk, så det hjelper for vår del :) kontantstøtte er ikke så mye under hva jeg har å bruke hver måned, men hadde spart opp penger (studerer og har ikke tatt opp opp boliglån enda, men har jo husleie og andre utgifter hver måned og det er på rundt 14k pluss mat så absolutt nok). Sist var det jo planlagt og nettopp pga trang økonomi skulle vi vente med denne, men håper og tror det skal ordne seg nå som samboeren ikke studerer og dermed tjener mer enn forrige gang vi fikk barn.
Den som er i jobb kommer til å betale større del av utgiftene hvertfall ogsp ryker nok noe fra sparekontoen ja.
 
Her er jeg redd vi ikke har noe valg. Nesten ingen bhg har plass utenom august, og fra i fjor gjorde kommunen endringer i hvordan de bevilger pengene for bhg-barna, så nå har ingen bhg heller insentiv til å ta inn ved nyttår selv om de teler barna annerledes ved årsskiftet. Det ville uansett ikke være aktuelt å begynne i januar 2022, men kunne være greit å få plass og heller starte i mars. Men det realistiske er nok august 2022.

Blir nok ulønna permisjon og ferie, alternativt dagmamma om vi finner noen vi er komfortable med og stoler fullt og helt på. Regner med vi går for 100 prosent foreldrepenger, men skal finregne på det. Legger nok alternativene inn i Excel og ser da. 80 og 100 prosent har begge sine fordeler og ulemper.
 
Tja nei hvordan fikk vi råd. Brukte ikke så mye penger, hadde litt sparepenger. Avdragsfritt. Car ikke stort problem egentlig! Får jo barnetrygd, det kan jo spares de mndene man får foreldrepenger.
 
En kollega som fikk barn like etter meg hadde ikke fått med seg at de ikke hadde rett på barnehageplass før i august (bor i Oslo). Så de sto rett før ettårsdagen og bare «har fortsatt ikke fått svar fra noen barnehage vi, vet ikke hvor hun skal starte om noen uker». Da skjønner jeg at ulønna perm blir dyrt, det må jo planlegges.
 
Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.

Har ikke regner på alle detaljene, men vi tjener bra nok til å kunne dekke faste utgifter og livsopphold med ei lønn i en periode, og med kontantstøtte blir det i hvert fall greit, det utgjør 7500 pr mnd nå så vidt jeg forstår. Det er klart vi må se på forbruket i perioden, det blir mindre frihet. Avdragsfrihet på huslån er en mulighet en periode.

Arbeidsgiveren min betaler mellomlegget mellom NAV og min lønn, så med 80% dekning vil jeg ha utbetalt rundt 31 000 i mnd. Derfor er ikke det å gå ned i 80% krise for meg, og vi kan dra ut perioden med lønn. Usikker på hvordan det er for samboeren, husker ikke fra sist, men tror han får satsen fra NAV. Han har akkurat bytta jobb, så vi må se litt hvordan det slår ut på lønn og vakttillegg for han, tror han ligger noe over maks fra NAV nå.
 
Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.

Vi må spare mye for å kunne gjøre det, og trolig be om avdragsfrihet på boliglånet for de mnd en av oss må gå hjemme (eventuelt også i tiden før for å kunne spare opp). Jeg har tenkt å ta 10 uker ferie og to uker ulønnet eventuelt prøve å få til avspasering de to siste uken julen 2021 så mannen går i permisjon fra 03.01.22 til ca midten av april. Vi må ha en løsning halve april, hele mai og deler av juni hvis vi ikke får plass i bhg fra april av.

Hvis vi ikke tar ferie samtidig har vi åtte uker om sommeren hvor vi kan ta ut ferie så vi berger 15.06-10.08 pga ferien. Mai er det kanskje lurt å ta ut ferie spredt og fortsatt få hele uker bort fra jobb pga alle fridagene. Må nok spare opp rundt 60-70 000 for å leve som om vi hadde normal lønn. Det blir litt av et regnestykke!
 
Lurt å trikse litt med permisjon og ferie i ukene det er helligdager, men jeg syns det er litt styr å få det til å gå opp. Lite å hente på jula/nyttår 2021, alle helligdagene er i helga...:confused:

Den første våren blir det vel ikke lett å plutselig ta ferie i påsken/mai sikkert, husker ikke helt reglene. Mor må vel ha 6 uker perm etter fødsel?? Men andre våren vil det gå an å spare noen dager ved å ta ferie i mai i stedet for permisjon.
 
Regner med jeg blir hjemme med kontantstøtte frem til barnehagestart august 2022. Da får jeg 7500kr pluss at vi sparer barnehagepengene. Fremdeles mindre enn vi får i lønn, men Alternativet blir vel å søke mars neste år, og så betale for ubeukt plass frem til man er klar oppstart?
 
Regner med jeg blir hjemme med kontantstøtte frem til barnehagestart august 2022. Da får jeg 7500kr pluss at vi sparer barnehagepengene. Fremdeles mindre enn vi får i lønn, men Alternativet blir vel å søke mars neste år, og så betale for ubeukt plass frem til man er klar oppstart?
Ja, det er alternativet. Og da har vi jo heller ikke rett på plass, det har bare barna født til og med 30. november 2020 (i de fleste kommuner), så man får bare plass hvis barnehagene tilfeldigvis har plass. Men barnehager vil helst fylle opp alle ledige plasser før tellingen i desember, derfor er det litt større sjanse hvis man søker fra november 2021 enn mars 2022. Men ikke alle barnehager tillater at man betaler for en tom plass så lenge, i alle fall ikke offentlige. I familiebarnehager er det litt ofte større sjanse å få fra tidlig 2022, men der er det jo heller ikke like mye pedagogisk personell.
 
49 uker permisjon, 10 uker ferie og noe ulønnet. Sparer opp penger allerede nå, samt at vi kommer til å be om avdragsfrihet på lånet. Kontantstøtte og barnetrygd vil gi 8500 i måneden. Vi har også mulighet til at jeg jobber på dagtid og samboer ettermiddag for en periode.
 
Tenker dere å ta 80% eller 100% utbetaling i forbindelse med permisjon? Ser for meg 80% er det beste med tanke på eventuell barnehagestart i august, men hører flere sier at det lønner seg økonomisk å ta 100% og deretter ulønnet permisjon.

Du tjener en del på å ta 100% for så å heller ta ulønnet perm den resterende tiden. Om jeg husker riktig får du bare 10 uker ekstra, så om du sparer inn 20% (av din 100% utbetaling) i de 42 ukene så sitter du igjen med mer (edit: enn du gjør) etter 52 uker med 80 % utbetaling.
Ps: det er nesten 4 år siden jeg leste om permisjon og sånt så ta antall uker med en klype salt. Det at du tjener på å ta 100% er faktum.
Det en derimot må tenke litt på er at man mister retten på sykepenger, feriepenger, og opparbeidet ferie blir kortere. Det er også visse stønader fra NAV som krever minimum 50% aktivitet.
 
Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.

Ren ulønnet permisjon hadde ikke jeg hatt råd til, men du kan ha gradert permisjon, jobbe og la noen passe baby noen timer eller en dag eller to i uken f.eks.
Eventuelt så må en jo være svinegod til å spare nå og kutte ned på utgiftene i permisjons perioden. Erfaringsmessig så går det seg til, men noen ganger koster det mer enn det smaker.
 
Back
Topp