Barnehage for marsbarna?

PepsiMom

Gift med forumet
Marshmallows2021
Novemberlykke 2022
Smånissene 2022
Hei. Nå tenker jeg veldig langsiktig, men funderer altså ganske mye på dette.

Hvordan er det med barnehageplass for marsbarna? I vår kommune tror jeg fristen er 15. mars eller noe, og det er ca 1 uke før min termin, så jeg kan jo ikke søke det året. Betyr det at mini ikke vil få barnehageplass før august året den har fylt 1? Altså at den er 17 mnd? Jeg har ikke økonomi til å kunne ta ulønnet permisjon 5 måneder...:wideyed:

Noen som har erfaringer med dette fra tidligere barn?
 
Hei. Nå tenker jeg veldig langsiktig, men funderer altså ganske mye på dette.

Hvordan er det med barnehageplass for marsbarna? I vår kommune tror jeg fristen er 15. mars eller noe, og det er ca 1 uke før min termin, så jeg kan jo ikke søke det året. Betyr det at mini ikke vil få barnehageplass før august året den har fylt 1? Altså at den er 17 mnd? Jeg har ikke økonomi til å kunne ta ulønnet permisjon 5 måneder...:wideyed:

Noen som har erfaringer med dette fra tidligere barn?

Det varierer fra kommune til kommune. I min kommune er opptaket i midten av mars, og her vil ikke mini være født enda. Min kommune har imidlertid opptak også utenfor hovedopptaket man søker på i mars, så jeg kommer til å søke om å få plass en gang etter jul 2021 og holde kontakten med barnehagen mitt andre barn går i om mulige ledige plasser som kommer ila året. Vi vil imidlertid ikke ha krav på plass i barnehage før august 2022, så worst case må vi ta ulønnet permisjon frem til august.
 
Oi, det hadde jeg ikke tenkt på engang! :eek:
 
Jeg gidder ikke søke det året denne blir født, selv om vi kanskje rekker fristen, Finner heller et vis å løse det på med forlenget perm enn å ha en ubrukt plass i nesten ett år.
 
Vi har også sett på hvordan vi løser det :pompus: jeg med min lærerferie så vil jeg måtte ta noen mnd ulønnet, men så får jeg i tillegg 11 mnd hjemme før pappaen tar over.
 
Blir nok ikke barnehagestart før august 2022 her. Vil nyte tiden hjemme lengst mulig. Gjort det med de 2 andre også:)
 
Jeg gidder ikke søke det året denne blir født, selv om vi kanskje rekker fristen, Finner heller et vis å løse det på med forlenget perm enn å ha en ubrukt plass i nesten ett år.
Blir nok ikke barnehagestart før august 2022 her. Vil nyte tiden hjemme lengst mulig. Gjort det med de 2 andre også:)
Men hvordan legger dere opp det, da? Sparer ekstra mye nå før barnet kommer?
Vi har jo mulighet til å spare nå så klart, men må kutte kraftig ned på diverse forbruk om jeg skal gå ulønnet, ja.
 
Her begynte storebror som var født i november 17 først i august 19. 21 mnd.
Følte meg veldig priviligert som hadde mulighet til det og håper på at jeg kan gjøre det samme denne gangen også.
 
Regner med vi får plass når vi ønsker. Liten privat barnehage. Styreren har i alle fall gjort det slik for andre med storesøsken som allerede går i barnehagen. Men det blir noe vi ser an etter hvert :)
 
Hvis du bor i en kommune med fulle barnehager vil du sannsynligvis ikke få plass før 1. August 2022.

Dere trenger ikke tenke på å søke før 1. Mars 2021, for da søker man for opptak fra 1. August 2021 :)

Sjekk med din kommune når du har en alternativ søknadsfrist for start utenom 1. August.
Jeg bor i en kommune med høyt trøkk og stort sett fulle barnehager, så her får man sjelden plass midt i barnehageåret. De fleste overflytting skjer 1. August, det er da små barn flytter over til større avdeling - så før dette er der jo naturlig ingen plasser. Men plutselig er det noen som flytter midt i året, bytter barnehage eller noe annet, så det er jo ikke umulig. Men så er det dette med prioriteringer, kommer noen med søskenprioritering og søker så kommer de før deg i køen. Så her er det sånn at du skal ha flaks for å få plass utenom august, og ha noe som gjør at du prioriterer utover vanlig søknad.

Jeg fikk forrige i januar 2018, og hadde han hjemme til august 2019. Jeg søkte ikke engang plass, men hadde ikke fått i noen av de populære barnehagene her. Kunne fått plass i en liten privat familiebhg, men der er det ofte ikke høy tetthet av pedagoger og jeg kjente meg ikke trygg på det. Men først og fremst synes jeg det var for tidlig med bhg da han var ett år, så det var i grunnen greit :)

Min var da 19 mnd da han startet og i retrospektiv synes jeg nesten dette var litt tidlig for oss. Utfordringen med mars, som jo blir enda litt yngre, er at vi nok bare får plass fra august. Vil vi barnet i bhg fra ca 2 årsdag eller et par mnd før, må vi betale helt fra august. Da får vi ikke kontaktstøtte heller og det hele vil ikke gå rundt.. Så jeg synes det er dumt at det er så firkanta, men ser jo samtidig hvorfor det blir sånn.
Vår bhg ønsker helst barn som er 18mnd og eldre, så med en som er ca 17mnd i august kan det fort være at det er eldre barn på venteliste som får plass før oss.

Først må jo svangerskapet gå bra før jeg tenker for lang frem, men så vil vi nok søke på plass fra 1. August 2022. Storebror vil jo være i samme bhg, så det kan gjøre tilvending og banrehagehverdagen tryggere, men aller helst ønsker jeg start fra 22-24 mnd en gang.
 
Har også tenkt litt på dette, er jo faktisk helt krise.. Får man kontantstøtte for disse månedene?
 
Tenker dere å ta 80% eller 100% utbetaling i forbindelse med permisjon? Ser for meg 80% er det beste med tanke på eventuell barnehagestart i august, men hører flere sier at det lønner seg økonomisk å ta 100% og deretter ulønnet permisjon.
 
Men hvordan legger dere opp det, da? Sparer ekstra mye nå før barnet kommer?
Vi har jo mulighet til å spare nå så klart, men må kutte kraftig ned på diverse forbruk om jeg skal gå ulønnet, ja.

Sjekka permisjon nå, med 80% dekning og fødsel til termin 10. mars er siste dag 5. april 2022. Da blir det april, mai, juni ulønnet og ferie i juli.
Selvfølgelig litt kjipt med redusert lønn og ulønnet perm, men vi klarer oss fint med ei lønn om vi må, har hatt perioder med det tidligere også. Skjøner at det ikke er like greit for alle, men det er heldigvis ganske lang tid å spare opp litt på.
 
Tenker dere å ta 80% eller 100% utbetaling i forbindelse med permisjon? Ser for meg 80% er det beste med tanke på eventuell barnehagestart i august, men hører flere sier at det lønner seg økonomisk å ta 100% og deretter ulønnet permisjon.

Jeg tok 100% og ulønnet perm forrige gang og kommer til å gjøre det denne gangen nå og. Det blir veldig lite cash når begge foreldrene bare får 80% lønn. Så jeg sparte opp penger og tok 10 uker ulønnet perm.
 
SÅ langt frem i tid har jeg absolutt ikke tenkt :p Etter flere års prøving har jo ikke slikt blitt tatt med i tankene. Aner ikke hvordan det er med barnehagene i kommunen vi ønsker å bo i (er på husjakt, håper å flytte til nabokommunen for å bo nærmere foreldrene mine), men ser at de har hovedopptak 1.mars men at man kan søke hele året og bli satt på venteliste. Men er jo absolutt lurt å ta med i regnskapet om vi kjøper hus! Spesielt om vi blir sittende med to boliger en stund. :)
 
Så langt har vi ikke tenkt enda, men her tar de inn nye barn i bhg både etter sommer og på nyåret, og har full bhg dekning slik jeg har skjønt det, Så vil nok ikke være store "problemet"
 
Min datter, født i mars i fjor, begynner i barnehage neste mnd! Regner med det blir det samme med neste barn.
 
Back
Topp