Barnehage for marsbarna?

Det en derimot må tenke litt på er at man mister retten på sykepenger, feriepenger, og opparbeidet ferie blir kortere. Det er også visse stønader fra NAV som krever minimum 50% aktivitet.
Dette siste avsnittet er grunnen til at jeg ønsker å begrense ulønnet perm, og evt ta 50/50 med mannen i stedet for to perioder på 100% permisjon uten lønn. Vi velger 80% perm selv om det gir litt mindre cash.
 
Uff så langt har jeg ikke tenkt.. Føler vi har planlagt godt til dette barnet, og det kom forsatt som et sjokk at vi ble gravide!
 
Vi skal søke mini inn i barnehage fra august 2022. Jeg skal ha permisjon og ferie. Så går far ut i gradert slik at vi klarer oss frem til juni. Så får vi se hvordan vi gjør det den sommeren i forhold til ferien. Men vi jobber begge skift og svigermor hjelper gjerne til:)
 
Jeg har mars barn født i 2019, og vi fikk ikke plass før nå i august. Planla for det, så sparte til ulønnet perm+ kontantstøtte fra barnet var 13 måneder. Regner med det blir samme opplegg med nye-mini.
 
Tror det blir dagmamma, har absolutt ikke råd til å gå fire/fem måneder uten lønn :bored:
 
Ingen som egentlkg svarer på hvordan man får råd til dette? :D
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk har råd til å gå i ulønnet permisjon så lenge... og kontantstøtte er jo nesten ingenting, i alle fall sammenlignet med at man går glipp av ei hel månedslønn i den perioden! Lurer av og til på om det er noe jeg ikke har skjønt eller fått med meg, siden jeg ser at så mange har barna hjemme til august. Det er klart det hadde vært en god løsning, men jeg ser ikke hvordan vi skal ha råd til 4-5 måneder med bare én lønn.

kontantstøtte OG det ein sparer i barnehageutgifter utgjer vel ca 10tusen. Det er jo nermare 1/3dels månedsinntekt. Så det hjelper jo på uansett.
For vår del har vi ikkje tenkt på dette med barnehage endå. Vi har tidlegare hatt oppstart når barna har vore 13mnd og 15mnd. Her tar barnehagen opp barn kontinuerlig så vi kan heldigvis vurdere barn, helse og totalsituasjon fortløpande.

ang økonomi så er det jo stor forskjell på kor trangt ein har det frå før. Vi skulle klart det med ei mindre inntekt pga lavt låne og utgiftstrykk.
Det blir vel sånn at ein må arbeide for å redusere utgiftene. Vi har eksempelvis sett at vi har reist mykje mindre første ca 1,5åra av barna sine liv enn vi har gjort elles. Og der har vi meir enn «tjent» inn det ville kosta oss å gå heime ulønna nokre mnd.
 
Vi har nok også kun opptak til høsten :-/
Gruer meg til å prøve å planlegge barnepass nesten et halvt år, men trur vi kan slippe litt unna, siden han jobber skift og jeg har litt fleksibilitet. Og har en bestemor som er hjemmeværende, og de andre besteforeldrene er pensjonister... Men skal bli moro å løse kabalen ':)
Venninna mi fikk barn i april, der stilte både venner og familie opp med en ferieuke eller to for å hjelpe med barnepass - it takes a village :)
 
Tror nesten vi ender opp med å bruke ferie og en mnd ulønnet permisjon, samt. 80% uttak for å forlenge det mest mulig. Da begynner lille i barnehage når hen er 17 mnd. Sist gang hadde jeg ikke noe valg og sendte barnet i bhg når det var 9 mnd, noe som gikk veldig bra altså, men nå når jeg har mulighet tror jeg kanskje jeg vil være hjemme så lenge som mulig :)

Ser flere sier det lønner seg med 100% uttak og lengre ulønnet permisjon, men da er det litt risky med tanke på sykemeldingsrettigheter osv. Tror jeg vil ha den ulønnede permisjonen så kort som mulig.
 
Back
Topp