Hvis du bor i en kommune med fulle barnehager vil du sannsynligvis ikke få plass før 1. August 2022.
Dere trenger ikke tenke på å søke før 1. Mars 2021, for da søker man for opptak fra 1. August 2021
Sjekk med din kommune når du har en alternativ søknadsfrist for start utenom 1. August.
Jeg bor i en kommune med høyt trøkk og stort sett fulle barnehager, så her får man sjelden plass midt i barnehageåret. De fleste overflytting skjer 1. August, det er da små barn flytter over til større avdeling - så før dette er der jo naturlig ingen plasser. Men plutselig er det noen som flytter midt i året, bytter barnehage eller noe annet, så det er jo ikke umulig. Men så er det dette med prioriteringer, kommer noen med søskenprioritering og søker så kommer de før deg i køen. Så her er det sånn at du skal ha flaks for å få plass utenom august, og ha noe som gjør at du prioriterer utover vanlig søknad.
Jeg fikk forrige i januar 2018, og hadde han hjemme til august 2019. Jeg søkte ikke engang plass, men hadde ikke fått i noen av de populære barnehagene her. Kunne fått plass i en liten privat familiebhg, men der er det ofte ikke høy tetthet av pedagoger og jeg kjente meg ikke trygg på det. Men først og fremst synes jeg det var for tidlig med bhg da han var ett år, så det var i grunnen greit
Min var da 19 mnd da han startet og i retrospektiv synes jeg nesten dette var litt tidlig for oss. Utfordringen med mars, som jo blir enda litt yngre, er at vi nok bare får plass fra august. Vil vi barnet i bhg fra ca 2 årsdag eller et par mnd før, må vi betale helt fra august. Da får vi ikke kontaktstøtte heller og det hele vil ikke gå rundt.. Så jeg synes det er dumt at det er så firkanta, men ser jo samtidig hvorfor det blir sånn.
Vår bhg ønsker helst barn som er 18mnd og eldre, så med en som er ca 17mnd i august kan det fort være at det er eldre barn på venteliste som får plass før oss.
Først må jo svangerskapet gå bra før jeg tenker for lang frem, men så vil vi nok søke på plass fra 1. August 2022. Storebror vil jo være i samme bhg, så det kan gjøre tilvending og banrehagehverdagen tryggere, men aller helst ønsker jeg start fra 22-24 mnd en gang.