Barnehage des barn

«Du kan dessverre ikke kreve å få permisjon fra en fast stilling for å ta en annen stilling selv om det er samme arbeidsgiver
Det er dels feil.
Du kan ikke kreve det, men du kan søke om det. Kjenner flere som har gjort det uten noe større baluba. Arbeidsgivere har ofte egne interne rutiner på det.
 
Ok, jeg har som sagt undersøkt det og fått vite at det ikke er lov, men jeg skal ikke være påståelig.
Vis gjerne til info som viser at det er mulig :) Hadde jo vært fint å kunne gjort det, men skjønner ikke hvordan det kan være gunstig i det hele tatt for en arbeidsgiver…
 
Er det noen som har erfaring med opptak utenom hovedopptak, privat barnehage eller dagmamma? :)

Evt andre løsninger jeg ikke har tenkt på?
Du kan søke plass til hovedopptaket og skrive ønsket startdato. Jeg søkte barnehageplass i mars 2019 for hun som var født i desember 2018, med ønske om oppstart i januar 2020. Fikk da plass fra 15. desember 2019, sånn at de fikk tilskudd for henne for hele året. Vi måtte betale for én måned hvor vi ikke brukte plassen (kunne selvfølgelig brukt den, men ønsket ikke oppstart 1. desember og "ny tilvenning" etter juleferie). Da får du tilbud om plass etter hovedopptaket er ferdig, dersom de har ledig kapasitet, og blir prioritert over de som søker ellers gjennom året (var værtfall sånn hos oss).
 
Nei, du har ikke lov å ta annet jobb når du er i permisjon fra din fulltidsjobb. En rask Google søk bekrefter dette og jeg husker det fra min tidligere permisjon der jeg undersøkte nettopp dette
For min del ville jeg søkt om å få jobbe deltid og ha noen resten som ulønnet permisjon. En har jo rett til å få jobbe 80% med barn under 3 år, men jeg er temmelig sikker på at min nåværende arbeidsgiver ville latt meg jobbe 30-40% evt det som hadde passet. Jeg har en fleksibel stilling og arbeidsgiver
 
Nei, du har ikke lov å ta annet jobb når du er i permisjon fra din fulltidsjobb. En rask Google søk bekrefter dette og jeg husker det fra min tidligere permisjon der jeg undersøkte nettopp dette


Permisjon betalt og permisjon ulønnet er jo ikke det samme heller da :) :)

Du har en betalt permisjon som du og partner eventuelt mottar. Selv ved oppstart i bhg rett etter ettårsdagen rekker ikke denne hele veien ut. Mange sper da på med hver sin ferie for å forlenge betalt tid hjemme med barnet. Deretter går man ut i ulønnet permisjon. I denne permisjonen, får du naturlig nok ikke noen lønn. Du kan avtale med arbeidsgiver at det ikke er 100% ulønnet men at du feks jobber 1 dag i uka, eller tar noen vakter. Dette kommer helt an på hva slags type jobb du har og hvilken avtale du kan lage med din aktuelle arbeidsgiver. Så det betyr ikke at du ikke kan jobbe i ulønnet permisjon, men du må kanskje jobbe ved din egen jobb.
Der jeg jobbet tidligere kunne man HELT fin ta feks 1 år ulønnet permisjon. Da har ikke sjefen noe med hva du gjør, og du kan jobbe med andre ting og tjene penger på det om det er målet med den ulønna permisjonen. Kanskje ikke tiltre en fast stilling med kontrakt, men det er vel ikke meningen heller? Men feks kunne jobbe en lørdag i måneden eller en kveld i uka. Ulønnet permisjon er jo ikke forbehold barnefødsel, men noe man kan søke arbeidsplassen når som helst. Man har kanskje ikke rett på å få det innvilget hele tiden, men ved barnefødsel har man rett til dette.

Men det må ikke blandes med lønnet permisjon :) skal du ha det, altså som i fødselspermisjon/foreldrepenger så kan du ikke samtidig jobbe helt uten videre. Eller du kan, men da skal den lønna justeres og du skal melde til den som betaler foreldrepenger slik at prosenten justeres etter dette. Med andre ord kan du jo fint ta delvis permisjon fra fin egen jobb, og delvis jobbe på arbeidsplassen.
 
Blir nå en diskusjon på lønnet og ikke lønnet permisjon og om man kan jobbe i annen jobb osv :p jeg trenger egentlig ikke noen råd ift dette. Vet alt rundt permisjoner og hvordan dette fungerer, hvordan man fordeler og hva man her rett på og hva man kan og ikke kan gjøre i permisjonen. Jeg vet også faglig hvilke permisjoner man kan søke utenom og hva som skiller disse. Har satt meg godt inn i dette med flere tidligere barn og ift min utdannelse... dessuten ville jeg følte meg veldig illojal ift min nåværende arbeidsplass, selv om loven rundt dette ikke er 100%, så er dette en presedens som er satt... man får nok være enige om å være uenige på dette punktet :)

Ønsker egentlig kun å høre om erfaringer med å få barnehageplass tidlig eller andre løsninger på dette :) Her får jeg mange gode innspill også og vil gjerne ha flere.

Man kan selvsagt søke om å få jobbet på arbeidsplassen deltid og sånn sett så gradert eller delvis ulønnet permisjon. Dette kunne vært et alternativ, men med særlig uavhengig stilling vil det nok være for utydelige rammer for å få dette til å fungere dessverre...
Dagmamma/ familiebarnehage/ privat er nok også gode alternativer. Noen flere som har erfaring med dette?
 
Du kan søke plass til hovedopptaket og skrive ønsket startdato. Jeg søkte barnehageplass i mars 2019 for hun som var født i desember 2018, med ønske om oppstart i januar 2020. Fikk da plass fra 15. desember 2019, sånn at de fikk tilskudd for henne for hele året. Vi måtte betale for én måned hvor vi ikke brukte plassen (kunne selvfølgelig brukt den, men ønsket ikke oppstart 1. desember og "ny tilvenning" etter juleferie). Da får du tilbud om plass etter hovedopptaket er ferdig, dersom de har ledig kapasitet, og blir prioritert over de som søker ellers gjennom året (var værtfall sånn hos oss).
Er det slik at det fremdeles er mulig å søke på hovedopptaket og betale de mnd man ikke benytter barnehagen? Dette kunne vært en bra løsning, men har hørt at det er ikke lenger lov fordi de har startet å mer på fødselsdato enn på når man sender inn søknad. Er det mulig så er dette nok den aller beste løsningen :)
 
Er det slik at det fremdeles er mulig å søke på hovedopptaket og betale de mnd man ikke benytter barnehagen? Dette kunne vært en bra løsning, men har hørt at det er ikke lenger lov fordi de har startet å mer på fødselsdato enn på når man sender inn søknad. Er det mulig så er dette nok den aller beste løsningen :)
Vi søker plass til hovedopptaket neste år. Å søker om plass fra 15 august 2024:) da har vi plass og kan ha en lang tilvenning med barnet. Også betaler vi for 3 mnd vi ikke bruker plassen :) det er hvertfall min plan. :)
 
Vi søker plass til hovedopptaket neste år. Å søker om plass fra 15 august 2024:) da har vi plass og kan ha en lang tilvenning med barnet. Også betaler vi for 3 mnd vi ikke bruker plassen :) det er hvertfall min plan. :)

Problemet er vel at man i mange byer ikke har lovfestet rett på plass før tidligst ved 12mnd?
Her kan du ikke få plass før barnet er 12 mnd, kanskje unntak hvis barnevern er inne pg mener barnehage er bra for barnet. Men det er ikke helt aktuell problemstilling akkurat her :) Hvis du har et barn født i september, får du ikke plassen fra august men som regel fra første hverdag etter barnet ettårsdag. Dette er Oslo-området da så barnehagene er bra fulle :) på et mindre sted tror jeg nok man vil kunne få en plass når som helst i året fra barnet er 12 mnd, og noen steder også kanskje før barnet er 12 mnd.
 
Problemet er vel at man i mange byer ikke har lovfestet rett på plass før tidligst ved 12mnd?
Her kan du ikke få plass før barnet er 12 mnd, kanskje unntak hvis barnevern er inne pg mener barnehage er bra for barnet. Men det er ikke helt aktuell problemstilling akkurat her :) Hvis du har et barn født i september, får du ikke plassen fra august men som regel fra første hverdag etter barnet ettårsdag. Dette er Oslo-området da så barnehagene er bra fulle :) på et mindre sted tror jeg nok man vil kunne få en plass når som helst i året fra barnet er 12 mnd, og noen steder også kanskje før barnet er 12 mnd.
Ja det er jo et spørsmål om plass i barnehagen :) det er sikkert litt enklere her jeg bor :) men vi skal uansett prøve :) om ikke må vi gå for dagmamma:) vi har ikke mulighet for ulønnet permisjon :) vi satser på at barnehagen prioriterer søsken og at vi får startet opp etter permisjonen :) nå må jeg egentlig satse på sykemelding eller svangerskapspenger i sommerferien:p sånn at jeg får den igjen så jeg kan drøye permisjonen :) haha. Skikkelig teit men. Ja ;)
 
Er det slik at det fremdeles er mulig å søke på hovedopptaket og betale de mnd man ikke benytter barnehagen? Dette kunne vært en bra løsning, men har hørt at det er ikke lenger lov fordi de har startet å mer på fødselsdato enn på når man sender inn søknad. Er det mulig så er dette nok den aller beste løsningen :)
Det vet jeg ikke, har ikke hørt noe om det. Vi slapp å betale for de månedene vi ikke brukte barnehagen (men de hadde flere ledige plasser, så kan være derfor - måtte kun betale for desember). Dette var jo i 2018. Mulig det er nye regler nå? Det går jo an å ringe kommunen og høre?
 
Er det slik at det fremdeles er mulig å søke på hovedopptaket og betale de mnd man ikke benytter barnehagen? Dette kunne vært en bra løsning, men har hørt at det er ikke lenger lov fordi de har startet å mer på fødselsdato enn på når man sender inn søknad. Er det mulig så er dette nok den aller beste løsningen :)

Det går ikke her hvertfall :) Altså man kan søke da, og det er lov til å ha en plass som man betaler for og ikke bruker, men man vil i praksis ikke få tildelt en plass før etter barnets ettårsdag. Og barnehagene er så fulle at det alltid er noen barn foran i køen som har rett på plass.
Hvis du har barn i en barnehage fra før, kan du jo høre om det ville vært mulig i ditt område. Men husker feks at nevøen min fylte ett år i oktober og det var ikke snakk om å få plass fra 1. okt engang siden han fylte år midt i måneden, det var først på dagen da han var ett år. Så de hadde ikke mulighet til å bruke eller betale for en plass før dette.
Men, man har såklart lov til å motta en plass og betale uten å bruke den. Det gjorde vi 1 måned i høst for å ha innkjøring i september fremfor august. Men da var barnet vårt godt over 1 år da.
 
Vi søker plass til hovedopptaket neste år. Å søker om plass fra 15 august 2024:) da har vi plass og kan ha en lang tilvenning med barnet. Også betaler vi for 3 mnd vi ikke bruker plassen :) det er hvertfall min plan. :)
Det hadde vært perfekt, spørsmålet er om man får den plassen :/
 
Ja det er jo et spørsmål om plass i barnehagen :) det er sikkert litt enklere her jeg bor :) men vi skal uansett prøve :) om ikke må vi gå for dagmamma:) vi har ikke mulighet for ulønnet permisjon :) vi satser på at barnehagen prioriterer søsken og at vi får startet opp etter permisjonen :) nå må jeg egentlig satse på sykemelding eller svangerskapspenger i sommerferien:p sånn at jeg får den igjen så jeg kan drøye permisjonen :) haha. Skikkelig teit men. Ja ;)
Virkelig teit at det må være sånn fordi man ikke kan investere i nok Bh plasser
 
Det går ikke her hvertfall :) Altså man kan søke da, og det er lov til å ha en plass som man betaler for og ikke bruker, men man vil i praksis ikke få tildelt en plass før etter barnets ettårsdag. Og barnehagene er så fulle at det alltid er noen barn foran i køen som har rett på plass.
Hvis du har barn i en barnehage fra før, kan du jo høre om det ville vært mulig i ditt område. Men husker feks at nevøen min fylte ett år i oktober og det var ikke snakk om å få plass fra 1. okt engang siden han fylte år midt i måneden, det var først på dagen da han var ett år. Så de hadde ikke mulighet til å bruke eller betale for en plass før dette.
Men, man har såklart lov til å motta en plass og betale uten å bruke den. Det gjorde vi 1 måned i høst for å ha innkjøring i september fremfor august. Men da var barnet vårt godt over 1 år da.
Nå er barn for okt og nov sikret plass fom i fjor… nå er det kun des barna som er igjen. Frustrerende… men går i riktig retning
 
Nå er barn for okt og nov sikret plass fom i fjor… nå er det kun des barna som er igjen. Frustrerende… men går i riktig retning

Ja, men samtidig får ikke barn født i januar til juni plass før i august heller da. Så ikke alltid det hjelper å ha lovfestet bestemt rett på plass :hilarious: tenker mai-junibarna ikke må vente spesielt lenge, men min eldste var jo et par dager fra å bikke 19mnd ved oppstart, født i januar. Så vil si det er noen på andre siden av nyttår som også må vente veldig lenge, og ikke bare desemberbarn. Men ja, det er jo frustrerende at det er såpass mange som må vente på barnehageplass når man ønsker en plass fra ett år.
Per nå er det i praksis bare babyene født i juli-november som får et tilbud veldig tett opp mot ettårsdagen sin, dersom man bor på steder med mange barn i forhold til barnehagekapasitet.
 
Helt ny med dette. Fann ut at jeg var gravid i går. Blir nok desemberbarn. Får man da kontantstøtte for feks Jan-aug året barnet blit 2?
Og hvordan er det med ferier i permisjonen egt? Tar jeg det igjen etter perm?
 
Helt ny med dette. Fann ut at jeg var gravid i går. Blir nok desemberbarn. Får man da kontantstøtte for feks Jan-aug året barnet blit 2?
Og hvordan er det med ferier i permisjonen egt? Tar jeg det igjen etter perm?

Ja, du får kontantstøtte fra barnet er 13mnd, som da blir januar tom måneden før barnehagestart, altså juli :)
Mange bruker ferie inni eller etter permisjonen sin for å strekke ut betalt tid hjemme med barnet. Hvis man har ferie midt i permisjonstiden, pauser man permisjonen når man har ferie. Eller du kan ta det rett etter ferdig permisjon.
 
Mulig det går an å starte på deltids studie for å ha rett på plass i SiO barnehage. Noen som har erfaring med des barn som student?
 
Back
Topp