Barnehage des barn

DF1990

Flørter med forumet
Aprilspirene 2025
Hei, hvordan gjør dere det? Merker jeg er allerede bekymret for å ikke få barnehageplass siden vi bor i Oslo. Hvordan gjør dere andre det?

Sistemann var født i sep og sånn sett perfekt ift barnehagestart
 
Desember barn har jo ikke rett på barnehageplass før august det neste året så det er jo et problem for de som bor i en kommune som ikke har løpende opptak :(
Håper du får plass :)
Vi får ikke desember barn så trenger ikke bekymre oss. Men de fleste må jo ta ulønnet perm. :)
Jeg ville gått for dagmamma:) det skal vi gjøre om vi ikke får plass august neste år :)
Her vi bor er det løpende opptak så satser på at det går bra ;)
 
Jeg fikk barn i januar sist, så blir nok å løse det på noenlunde samme måte. Jeg tok ut 80%lønn, ferie og 4mnd ulønnet perm. Så tok samboer over, og tok perm + ferie. Da fikk gutten en måned med korte dager i barnehagen i tilvenningsperioden før hverdagen begynte.

Det halvåret fra han var 1 til barnehagestart så fikk vi kontantstøtte, og vi koste oss med fine dager hjemme og turer I åpenbarnehage for sosialisering. Ville ikke vært foruten den tiden :)

Så det kommer til å bli trangt økonomisk, så må nok begynne å spare.
 
Her er det løpende opptak, så er heldigvis ikke et problem for oss. Barnet født i februar 2021 fikk plass fra mars 2022.

Med desember2018-barnet bodde vi i by og hadde ikke rett på plass før august 2020. Heldigvis var det ledig kapasitet, så vi fikk plass fra januar 2020. Men sjefen hadde lovet henne plass i barnehagen jeg jobbet i, om det ikke ordnet seg.
 
Å ha ulønnet perm for oss er hverken ønsket eller aktuelt. Får vi ikke til en anken løsning blir det nok dagmamma. Går ned 50 % i lønn i permisjonen og det blir allerede trangt
 
Jeg fikk barn i januar sist, så blir nok å løse det på noenlunde samme måte. Jeg tok ut 80%lønn, ferie og 4mnd ulønnet perm. Så tok samboer over, og tok perm + ferie. Da fikk gutten en måned med korte dager i barnehagen i tilvenningsperioden før hverdagen begynte.

Det halvåret fra han var 1 til barnehagestart så fikk vi kontantstøtte, og vi koste oss med fine dager hjemme og turer I åpenbarnehage for sosialisering. Ville ikke vært foruten den tiden :)

Så det kommer til å bli trangt økonomisk, så må nok begynne å spare.
En slik løsning blir dessverre ikke aktuell, men skjønner det er kos med ekstra tid hjemme med baby :)
 
Er det noen som har erfaring med opptak utenom hovedopptak, privat barnehage eller dagmamma? :)

Evt andre løsninger jeg ikke har tenkt på?
 
Er det noen som har erfaring med opptak utenom hovedopptak, privat barnehage eller dagmamma? :)

Evt andre løsninger jeg ikke har tenkt på?

Begynne å spare allerede nå, snakke med banken, mulighet for avdragsfrihet på lån i den perioden man skal ha ulønnet permisjon, fra barnet er 13mnd til måneden før barnehagestart får du 7500kr i mnd i kontantstøtte. Dette er uavhengig av om dere jobber samtidig. I tillegg får du barnetrygd hver måned som det kanskje også kan være mulig å spare deler av helt fra du får første utbetaling?
Har dere en økonomisk buffer nå? Kan man planlegge for å bruke av den, eller ikke?
Har dere besteforeldre i nærheten, som har mulighet til å hjelpe?

Jeg har selv vært dagmamma gjennom siden sitly.com het tidligere barnevaktnett tror jeg. Passet da ikke fulltid, men noen timer i uka i barnets hjem. Den ene forelderen var på hjemmekontor i starten.
Vi gjorde det sånn fra 12 mnd at jeg jobbet litt, typ èn dag i uka, brukte sparepenger fra buffer og kontantstøtte. Hadde litt hjelp fra en besteforelder når jeg skulle jobbe eller mannen kunne ha fleksibel arbeidsdag. Vi fikk barn i januar og mars så de var 19mnd og 18 mnd da de startet i barnehage.
Det finnes noen private barnehager vi kanskje kunne fått plass i, men det er pedagogisk krav til kun pedagog noen timer ÈN dag i uka og kjentes for oss mer som oppbevaring heller enn faktisk barnehage. Vet ikke om vi ville fått plass, det var mnge slike private små barnehager i første etasje på en enebolig typ, men kjentes ikke som noe alternativ for å ta vare på barnet vårt. Barnehagene vi har hatt har vi derimot vært veldig fornøyde med når de først har fått plass :)
Så - familiebhg kan være et alternativ, men ville ha undersøkt litt forhold, om det er noe pedagogisk opplegg og besøkt dem. Det er mindre dessverre mindre kvalitetssikring i små familiebarnehager kontra en privat eller kommunal barnehage. :)
 
Begynne å spare allerede nå, snakke med banken, mulighet for avdragsfrihet på lån i den perioden man skal ha ulønnet permisjon, fra barnet er 13mnd til måneden før barnehagestart får du 7500kr i mnd i kontantstøtte. Dette er uavhengig av om dere jobber samtidig. I tillegg får du barnetrygd hver måned som det kanskje også kan være mulig å spare deler av helt fra du får første utbetaling?
Har dere en økonomisk buffer nå? Kan man planlegge for å bruke av den, eller ikke?
Har dere besteforeldre i nærheten, som har mulighet til å hjelpe?

Jeg har selv vært dagmamma gjennom siden sitly.com het tidligere barnevaktnett tror jeg. Passet da ikke fulltid, men noen timer i uka i barnets hjem. Den ene forelderen var på hjemmekontor i starten.
Vi gjorde det sånn fra 12 mnd at jeg jobbet litt, typ èn dag i uka, brukte sparepenger fra buffer og kontantstøtte. Hadde litt hjelp fra en besteforelder når jeg skulle jobbe eller mannen kunne ha fleksibel arbeidsdag. Vi fikk barn i januar og mars så de var 19mnd og 18 mnd da de startet i barnehage.
Det finnes noen private barnehager vi kanskje kunne fått plass i, men det er pedagogisk krav til kun pedagog noen timer ÈN dag i uka og kjentes for oss mer som oppbevaring heller enn faktisk barnehage. Vet ikke om vi ville fått plass, det var mnge slike private små barnehager i første etasje på en enebolig typ, men kjentes ikke som noe alternativ for å ta vare på barnet vårt. Barnehagene vi har hatt har vi derimot vært veldig fornøyde med når de først har fått plass :)
Så - familiebhg kan være et alternativ, men ville ha undersøkt litt forhold, om det er noe pedagogisk opplegg og besøkt dem. Det er mindre dessverre mindre kvalitetssikring i små familiebarnehager kontra en privat eller kommunal barnehage. :)
Tusen takk for utfyllende svar.
 
Håper å kunne gå hjemme noe med ulønnet permisjon. Dette er første barn og mye å skulle sette seg inn i, så vi har ikke blitt enige helt enda. Dersom ikke ulønnet permisjon blir aktuelt vil barnet begynne i privat barnehage dersom ikke barnehagen i nærområdet har ledig plass, er tanken foreløpig.
 
Om det blir desember blir det nok ulønnet permisjon, eventuelt hjelp av besteforeldre sånn at jeg kan jobbe en dag eller to i uken.
 
Hvis dette går bra blir det jo uansett pks i nov.. men ser for meg at vi bare hadde ringt banken og sagt at sånn er står, hjelp. Er en periode og sånn er det. Så hadde jeg kunnet jobbe noe mens mamma hadde mini f.eks to dager i uka. Også hadde jeg funnet meg en midlertidig jobbe med noe annet enn jeg vanligvis gjør for å spe på inntekter med kveld og natt-arbeid
 
Man har ikke lov til å ha annen jobb eller studere i permisjonen…
 
Man har ikke lov til å ha annen jobb eller studere i permisjonen…

I ulønnet permisjon gjør man vel hva man vil?
Å jobbe 1-2 dager i uka slik noen foreslår her, er da tiltenkt noe man gjør i ulønnet permisjon, gjerne etter barnet er fylt ett år :)
 
Nei, du har ikke lov å ta annet jobb når du er i permisjon fra din fulltidsjobb. En rask Google søk bekrefter dette og jeg husker det fra min tidligere permisjon der jeg undersøkte nettopp dette
 
«Du kan dessverre ikke kreve å få permisjon fra en fast stilling for å ta en annen stilling selv om det er samme arbeidsgiver
 
Back
Topp