Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ja, men flere av oss har termin i desember, men blir satt igang eller skal ha PKS i novembersånn at jeg ikke postet feil sted
Skjønner! Det er jo noe man kan vurdere både av helse og praktiske årsakerJa, men flere av oss har termin i desember, men blir satt igang eller skal ha PKS i november
En slik løsning blir dessverre ikke aktuell, men skjønner det er kos med ekstra tid hjemme med babyJeg fikk barn i januar sist, så blir nok å løse det på noenlunde samme måte. Jeg tok ut 80%lønn, ferie og 4mnd ulønnet perm. Så tok samboer over, og tok perm + ferie. Da fikk gutten en måned med korte dager i barnehagen i tilvenningsperioden før hverdagen begynte.
Det halvåret fra han var 1 til barnehagestart så fikk vi kontantstøtte, og vi koste oss med fine dager hjemme og turer I åpenbarnehage for sosialisering. Ville ikke vært foruten den tiden
Så det kommer til å bli trangt økonomisk, så må nok begynne å spare.
Er det noen som har erfaring med opptak utenom hovedopptak, privat barnehage eller dagmamma?
Evt andre løsninger jeg ikke har tenkt på?
Tusen takk for utfyllende svar.Begynne å spare allerede nå, snakke med banken, mulighet for avdragsfrihet på lån i den perioden man skal ha ulønnet permisjon, fra barnet er 13mnd til måneden før barnehagestart får du 7500kr i mnd i kontantstøtte. Dette er uavhengig av om dere jobber samtidig. I tillegg får du barnetrygd hver måned som det kanskje også kan være mulig å spare deler av helt fra du får første utbetaling?
Har dere en økonomisk buffer nå? Kan man planlegge for å bruke av den, eller ikke?
Har dere besteforeldre i nærheten, som har mulighet til å hjelpe?
Jeg har selv vært dagmamma gjennom siden sitly.com het tidligere barnevaktnett tror jeg. Passet da ikke fulltid, men noen timer i uka i barnets hjem. Den ene forelderen var på hjemmekontor i starten.
Vi gjorde det sånn fra 12 mnd at jeg jobbet litt, typ èn dag i uka, brukte sparepenger fra buffer og kontantstøtte. Hadde litt hjelp fra en besteforelder når jeg skulle jobbe eller mannen kunne ha fleksibel arbeidsdag. Vi fikk barn i januar og mars så de var 19mnd og 18 mnd da de startet i barnehage.
Det finnes noen private barnehager vi kanskje kunne fått plass i, men det er pedagogisk krav til kun pedagog noen timer ÈN dag i uka og kjentes for oss mer som oppbevaring heller enn faktisk barnehage. Vet ikke om vi ville fått plass, det var mnge slike private små barnehager i første etasje på en enebolig typ, men kjentes ikke som noe alternativ for å ta vare på barnet vårt. Barnehagene vi har hatt har vi derimot vært veldig fornøyde med når de først har fått plass
Så - familiebhg kan være et alternativ, men ville ha undersøkt litt forhold, om det er noe pedagogisk opplegg og besøkt dem. Det er mindre dessverre mindre kvalitetssikring i små familiebarnehager kontra en privat eller kommunal barnehage.
Man har ikke lov til å ha annen jobb eller studere i permisjonen…