Barnefar sur for 80% dekningSgrad

UngeSpire

gravid, septemberspire <3
Er nå i uke 27+6 og skal snart søke foreldrepermisjon. Jeg er lærling så lønnen er dessverre ikke god. Men pga min jobb er det best at jeg velger 80% dekningsgrad pga forlengelse osv av lærlingtid.

Far har godt betalt jobb og vet ikke om han har skjønt at han også får litt mindre betalt de ti ukene han har. Har prøvd å prate til han men da blir det skriking og slenging av kommentarer. Helt ærlig redd for at han skal gå ifra meg pga penger er viktig for han. Vet nesten ikke om jeg tørr å søke 80% selvom folk som styrer lærlingtiden min sier det er lurest. Er egentlig rett og slett redd.

Han kommer til å bli forbanna når han skjønner at det går utover hans lønn også Han får nok rundt 4000 mindre

Bør jeg bare si at sånn er det bare eller har dere noen lure tips?:( det trenger jg.

Vet dere om foreldrepenger blir regnet av brutto eller netto inntekt?

Last edited:
Foreldrepenger blir selfølgelig regnet av brutto, da du betaler skatt av foreldrepenger også.

Det har vært litt snakk om 80 og 100%, hva som lønner seg. Og det som det er kommet fram til er at man taper penger på å velge 80 framfor 100%. Det lønner seg å ta 100%, og så ha ulønnet permisjon de ekstra ukene (eventuelt spare 20% hver utbetaling til de ekstra ulønnede ukene). Skjønnte du dette?:)

Foreldrepenger blir selfølgelig regnet av brutto, da du betaler skatt av foreldrepenger også.

Det har vært litt snakk om 80 og 100%, hva som lønner seg. Og det som det er kommet fram til er at man taper penger på å velge 80 framfor 100%. Det lønner seg å ta 100%, og så ha ulønnet permisjon de ekstra ukene (eventuelt spare 20% hver utbetaling til de ekstra ulønnede ukene). Skjønnte du dette?:)
Vet at det lønner seg. Men min jobb hadde ikke noe særlig lyst å gi meg 10 uker ulønna pga de ikke likte å gjøre det pluss at ingen har krav på ulønna permisjon. Vi kom bedre ut tidsmessig å ta 80% for da varer min perm frem til august og det er da skoler starter igjen.

Hvis han har ca 21-22000 brutto, hvor mye kan man regne med da egentlig på 80%? Er jo 10 uker bare og..

Last edited:
Jeg hadde tenkt å ta 80%, men samboeren sa han vil ha fult betalt. Jeg sa ikke noe mer og skev 100% på søknadene. Vi er jo avhengig av penger pga nykjøpt hus. Men så tar jeg ferie i november og da blir i hvert fall permisjonen litt lenger

Vet at det lønner seg. Men min jobb hadde ikke noe særlig lyst å gi meg 10 uker ulønna pga de ikke likte å gjøre det pluss at ingen har krav på ulønna permisjon. Vi kom bedre ut tidsmessig å ta 80% for da varer min perm frem til august og det er da skoler starter igjen.

Hvis han har ca 21-22000 brutto, hvor mye kan man regne med da egentlig på 80%? Er jo 10 uker bare og..
Du har krav på ulønnet permisjon! For noe tull av arbeidsgiver!

Hva han vil få utbetalt kommer helt an på hvilke fradrag han har. 22000*80/100= 17600. Så må du trekke fra skatt og andre fradrag for å finne netto. Han vil dermed tape en del på at dere velger 80%. Mtp at du er lærling og har dårlig betalt ville jeg absolutt valgt 100% fremfor 80%. Vil jo ikke si at han har så veldig godt betalt heller...

Jeg mener at hvis jeg skal klare meg med 80% lønn alle de ukene jeg har permisjon, så bør jammen samboeren min klare det i 10 uker. Ingen medlidenhet fra meg ihvertfall.

Du har krav på ulønnet permisjon! For noe tull av arbeidsgiver!

Hva han vil få utbetalt kommer helt an på hvilke fradrag han har. 22000*80/100= 17600. Så må du trekke fra skatt og andre fradrag for å finne netto. Han vil dermed tape en del på at dere velger 80%. Mtp at du er lærling og har dårlig betalt ville jeg absolutt valgt 100% fremfor 80%. Vil jo ikke si at han har så veldig godt betalt heller...
Han har 27000 i brutto. Og ca 20000 utbetalt etter skatt :)

Jeg mener at hvis jeg skal klare meg med 80% lønn alle de ukene jeg har permisjon, så bør jammen samboeren min klare det i 10 uker. Ingen medlidenhet fra meg ihvertfall.
Har dere valgt 80%?

forstår ikke jeg? Tar du 80% så blir jo læretiden din enda mer utsatt enn om du tr 100%?

Tull, tull, tull.

Du har krav på ulønnet permisjon inntil 12 måneder hvis dette tas rett etter mammapermen.
Les i arbeidsmiljøloven :)

Om han har 21.000 utbetalt kan han regne med å få 16.800 utbetalt i mnd over de 10 ukene.

Det lønner seg uansett å ta 100% dekningsgrad og heller ta ulønnet permisjon.

http://m.nettavisen.no/na24/pengetrikset-som-gir-22000-ekstra/3662889.html

https://www.finansforbundet.no/rettigheter-og-arbeidsvilkar/svangerskap-og-smabarnsforeldre/

Tull, tull, tull.

Du har krav på ulønnet permisjon inntil 12 måneder hvis dette tas rett etter mammapermen.
Les i arbeidsmiljøloven :)

Om han har 21.000 utbetalt kan han regne med å få 16.800 utbetalt i mnd over de 10 ukene.

Det lønner seg uansett å ta 100% dekningsgrad og heller ta ulønnet permisjon.

http://m.nettavisen.no/na24/pengetrikset-som-gir-22000-ekstra/3662889.html

https://www.finansforbundet.no/rettigheter-og-arbeidsvilkar/svangerskap-og-smabarnsforeldre/
Men er det krav etter min slutt eller hans slutt? Syns det er vanskelig dette. Man mister retten til sykepenger da

August 2014. Er i ferie nå siden arbeidsplasen er stengt.[/QUOTE]

Da har du krav på 5 ukers ferie neste år! Du bør absolutt lese deg opp mer på hvilke rettigheter du har, evt. snakke med noen som kan hjelpe (f.eks Nav) i forbindelse med søknadsperioden.
Slik jeg leser det burde du ikke nølt med å tatt 100% lønn da dette er mer økonomisk, du slipper at samboeren din blir sur og du kan ta like lang permisjon som med 80% dekningsgrad.

Back
Topp