Barnebidrag

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Tips til hvordan man kan ta opp at man ønsker det?

Her betaler ikke barnefar bidrag, han har sluttet uten at vi har avtalt det fordi vi en periode prøvde 50/50. Jeg vet ikke nøyaktig inntekt for det vil han ikke si til meg, men basert på nettsøk av stillingen hans tjener han såpass mye bedre enn meg at han burde betalt selv ved 50/50. I tillegg har han i alle år før han sluttet å betale, betalt ganske mye mindre enn nav sin bidragskalkulator foreslår, rundt halvparten faktisk. De få gangene jeg har tatt opp bidrag går han rett i taket og påstår jeg nekter samvær for å tjene penger på barnet mitt, altså han mener at hvis jeg hadde gått med på flere samværsdager ville bidraget gått ned, og at det er det som er grunnen til at jeg ønsker mindre samvær.

Men nå som vi nettopp da har endret fra 50/50 til betydelig mye mindre samvær mot barnefars vilje, pga situasjonen rundt barnet, så kommer det nok en ny beskyldning om at jeg gjør det for pengenes skyld hvis jeg tar det opp.. men det er rett og slett litt surt å miste det, for det ville utgjort ganske mye for vår del per mnd, det er snakk om over 3000 kr i følge nav kalkulatoren. Så, skal jeg "ofre" de pengene månedlig for å unngå stempelet som han setter på meg, eller starte kampen for å få penger av han samtidig som jeg kjemper kampen om mindre samvær?

Noen gode tips til meg, noen som har vært i lik situasjon?
 
Send inn all dokumentasjon til nav og la de beregne og kreve inn. Ikke gjør dette privat.
 
Hadde berre sendt inn til nav eg. Plikt er plikt uansett. H får berre bli sur. Min mann betaler nesten 4000kr i mnd i bidrag for 1 barn, å han har ikke super inntekt, men må man så må man. Eneste som irriterer meg er at jeg kan tydelig se at de pengene ikke går til barnet. Å det synst eg du burde tenke over også når de ekstra tusenlappen ruller inn, at det er penger som skal betale for barnet, ikke til fine ting til mor eller fancy bil å la ungen gå i hullete arveklær som er 4 nr for store
 
Hadde berre sendt inn til nav eg. Plikt er plikt uansett. H får berre bli sur. Min mann betaler nesten 4000kr i mnd i bidrag for 1 barn, å han har ikke super inntekt, men må man så må man. Eneste som irriterer meg er at jeg kan tydelig se at de pengene ikke går til barnet. Å det synst eg du burde tenke over også når de ekstra tusenlappen ruller inn, at det er penger som skal betale for barnet, ikke til fine ting til mor eller fancy bil å la ungen gå i hullete arveklær som er 4 nr for store

Barnebidrag skal jo bidra til alle utgiftene knyttet til det å ha barn, strøm/mat/husvære, alt er jo summer som øker med et ekstra barn. Så selv om barnet går i arveklær (noe som jo er miljøvennlig, dog fire nr for store og hullete hadde jeg ikke valgt) så kan jo pengene enda gå til barnet.
 
Barnebidrag skal jo bidra til alle utgiftene knyttet til det å ha barn, strøm/mat/husvære, alt er jo summer som øker med et ekstra barn. Så selv om barnet går i arveklær (noe som jo er miljøvennlig, dog fire nr for store og hullete hadde jeg ikke valgt) så kan jo pengene enda gå til barnet.
han får aldri nye klær. Går i klær som er sikkert 15år gamle og full i hull. Det er ikke overdrivelse. Man ser at de ikke bruker 4k på han. Og vi vet jo hva som fåregår med han ellers også, han går ikke på aktiviteter eller noe sånnt heller. Han ønsket en ting, men det ville ikke moren betale for. De har gjort mange dumme finansielle valg og blitt avhengig av de 4k ekstra i mnd til sin egen dumskap, å det er frustrerende for oss å se på når vi betaler 4k og i tillegg må kjøpe klær og i tillegg lever på minst mulig for oss selv og våre felles barn. Kjøper heller aldri nytt til mine egne pga spare penger, men jeg tar ikke i mot hva som helst som er hull og flekker på, og klærene skal passe..
 
han får aldri nye klær. Går i klær som er sikkert 15år gamle og full i hull. Det er ikke overdrivelse. Man ser at de ikke bruker 4k på han. Og vi vet jo hva som fåregår med han ellers også, han går ikke på aktiviteter eller noe sånnt heller. Han ønsket en ting, men det ville ikke moren betale for. De har gjort mange dumme finansielle valg og blitt avhengig av de 4k ekstra i mnd til sin egen dumskap, å det er frustrerende for oss å se på når vi betaler 4k og i tillegg må kjøpe klær og i tillegg lever på minst mulig for oss selv og våre felles barn. Kjøper heller aldri nytt til mine egne pga spare penger, men jeg tar ikke i mot hva som helst som er hull og flekker på, og klærene skal passe..

Huff trist å høre :(
 
Man må nesten bruke nav og familievern kontoret til sånt. Min bror mener hans ekser gjør alt for å tjene penger på barna og at de får flere tusen i mnd av nav. Han betaler ikke bidrag og nav betaler da bidragsgforskudd, noe som ikke er så veldig mye. Min bror mente alt ble stoppet når han var i utlandet i 3 år så han ble sjokkert når nav kom med krav med en gang han kom tilbake. Han har aldri betalt noe men krever masse. Sånt gjør meg i grunn irritert. Like greit å gå gjennom nav og familievern kontoret med en gang så man slipper sånt. Mamma og pappa hadde privat avtale og klarte det, men ikke alle er sånn.
 
Back
Topp