BarnebIdrag

dirfloS

Betatt av forumet
Blir det riktig å betale full pott ( 0 samvær) for et barn på 14 år når han ikke vil komme til bf?

hm?

ved samvær vil jo far ha utgifter til barnet, det er jo dette som er med på å senke bidragsstørrelsen... om barnet ikke vil til far så har han jo heller ingen utgift, men mor har mer....

Forsøke å forklare litt bedre da. Min mann har en sønn fra et tidligere forhold som er 14 år, han har vært her ca 2 hver helg inntil vi fikk vårt første barn sammen for 2 år siden, han har truffet vår sønn 1 gang. ikke for at vi ikke vil men fordi verken sønnen selv eller mammaen hans tar tlf når vi ringer eller svarer på meldinger.Så får vi krav i posten om å øke barnebidraget fordi vi ikke har sønnen her, syntes i grunn det blir litt feil når vi ønsker å ha han men vi ikke får noe kontakt. Sånn som ting er nå vet vi egentlig ikke hvor han bor engang for de svarer ikke når vi forsøker å ta kontakt. Ja bortsett fra en mel fra mamman om at barnebidraget ikke hadde kommet inn. Eneste vi har fått av ho på 1 år. Men bare så det var sagt så var det en feil hos nav og ikke hos oss. Ho får allerede noen tusen fra oss hver mnd men jeg syntes ikke det er riktig at vi skal betale ennå mer. Så da er spørsmålet mitt om jeg/vi er helt urimelige som syntes dette blir feil?

Jeg forstår at han sønnen ikke syntes det er noe kult å komme hit på bondelandet langt fra venner,  men syntes det går an å ha kontakt likevel?

Hm, ville tatt kontakt med en advokat. far har rett på samvær, men vet ikke hvordan det er når de er så gamle som 14 år..

er vel barnet som har rett på samvær, ikke far? så hvis barnet ikke vil, så kan det ikke tvinges, og da må nok far betale fult bidrag.. har foreldrene vært hos familieværn kontoret? ellers ville jeg prøvd å ringe advokat å hørt.. :)

gutt09jente11 skrev:
Hm, ville tatt kontakt med en advokat. far har rett på samvær, men vet ikke hvordan det er når de er så gamle som 14 år..

feil. barnet har rett på samvær.

dirfloS skrev:
Blir det riktig å betale full pott ( 0 samvær) for et barn på 14 år når han ikke vil komme til bf?

selvfølgelig! mor og far skal dele på utgiftene det koster å ha et barn. når barnet er hos far så må far betale blandt annet for maten barnet spiser mens han er hos faren sin, derfor minsker utgiftene jo mer samvær man har. Dersom han ikke er hos pappaen står mor igjen med å betale alle utgiftene til barnet. da bør far betale mer. logisk og riktig!

Ja, klart tenkte at barnet har rett på samvær med far. Så ville funnet ut litt hva som er grunnen og sånt jeg. Mekling er ikke så dumt, ta kontakt med familievernkontoret eller noe sånt. 

De vil ikke på noe samtale eller noe. Mye av grunnen er nok at på hans 14 år har mamman hans bodd med  5 forskjellige menn og har barn med 3 av de mennene igjen, en av disse mennene ble også anmeldt fordi han ikke var spesielt snill mot barna, sitter i fengsel  nå, han har hele tiden hatt fri sted hos oss og full oppmerksomhet men det måtte naturligvis endres litt når det begynte å komme barn hos oss også som vi måtte ta hensyn til. Men vi har jo ikke fått sjansen til å vise han at ting ikke er så forandret spesielt mye bortsett fra at vi har en til som må være med om han vil både jeg og mannen skal være med. Og ho får allerede 3500 av oss i mnd så jeg føler i grunn vi betaler endel. 

Jeg syns heller det faktisk er dårlig at dere ikke følger opp bedre. Dere vet jo ingen ting om hvordan barnet har det. Du syns det er urettferdig at dere må betale mer og det er fokuset ditt. Jeg føler det er feil fokus. At mor eller barn ikke svarer på telefonen, er ikke grunnlag for å la det være. En del mannfolk er slappe der, med avkommet sitt!
Ta kontakt med familievernkontoret først, møter hun ikke så ta kontakt med advokat og finn årsaken til at barnet ikke ønsker kontakt

Sett bort fra lover og regler omkring dette, synes jeg det er rart at mor og barn kan nekte all kontakt med far uten å gi en grunn for det, og at far som faktisk VIL ha kontakt (antok jeg ut fra innlegget ditt) må betale fullt bidrag på grunn av dette!
Jeg forstår at mor skal ha bidrag fra far her, men hun (og/eller barnet) gir han jo ingen mulighet til å ha samvær sånn at bidraget reduseres! (sier ikke det er eneste grunn til at far vil ha samvær altså.)

Er også enig med enkelte av svarene her - jeg ville gått mer inn for å finne ut hva problemet er. Det må jo være forferdelig å ikke vite hvor barnet bor, eller hva som skjer!

Greven av gral skrev:
Jeg syns heller det faktisk er dårlig at dere ikke følger opp bedre. Dere vet jo ingen ting om hvordan barnet har det. Du syns det er urettferdig at dere må betale mer og det er fokuset ditt. Jeg føler det er feil fokus. At mor eller barn ikke svarer på telefonen, er ikke grunnlag for å la det være. En del mannfolk er slappe der, med avkommet sitt!
Ta kontakt med familievernkontoret først, møter hun ikke så ta kontakt med advokat og finn årsaken til at barnet ikke ønsker kontakt

Jeg aner ikke hvordan vi kan følge opp bedre jeg, vi ringer ingen svarer, sender meldinger på tlf og på facebook men ikke noe svar vi kan jo ikke dukke opp på døra bare hos dem, aner jo egentlig ikke hvor de bor lenger engang. Spurte nav om vi kunne få vite det og da fikk vi bare i svar at de ikke kunne opplyse om det. Står ikke registrert på 1881 eller noe. HAn som far har jo ikke rett til noen ting. Vi har fulgt opp så godt vi har klart, men når man slår hodet i veggen nok ganger så er det begrenset hvor mange ganger til man oppsøker den smerten. Det kommer jo ganske klart ut at mamman kun er interessert i pengene og ikke noe annet og derfor mener jeg det blir helt FEIL.  Og mamman vil ikke som jeg skrev tidligere inn på noe møte, og i følge advokaten har vi jo egentlig ikke noe spesielle rettigheter her iom at sønnen er over 12 får han være med å bestemme selv osvosv. 

dirfloS skrev:

Greven av gral skrev:

Jeg aner ikke hvordan vi kan følge opp bedre jeg, vi ringer ingen svarer, sender meldinger på tlf og på facebook men ikke noe svar vi kan jo ikke dukke opp på døra bare hos dem, aner jo egentlig ikke hvor de bor lenger engang. Spurte nav om vi kunne få vite det og da fikk vi bare i svar at de ikke kunne opplyse om det. Står ikke registrert på 1881 eller noe. HAn som far har jo ikke rett til noen ting. Vi har fulgt opp så godt vi har klart, men når man slår hodet i veggen nok ganger så er det begrenset hvor mange ganger til man oppsøker den smerten. Det kommer jo ganske klart ut at mamman kun er interessert i pengene og ikke noe annet og derfor mener jeg det blir helt FEIL.  Og mamman vil ikke som jeg skrev tidligere inn på noe møte, og i følge advokaten har vi jo egentlig ikke noe spesielle rettigheter her iom at sønnen er over 12 får han være med å bestemme selv osvosv. 

Kan skjønne dere kan dukke opp på døra hos dem?! Det er jo gutten hans!
Det blir jo vanskelig om dere ikke vet hvor de bor, men sjekk siste adresse først vel? Du er ikke sikker på at de har flyttet?

Barnet er jo over 12 år så da kan han bestemme hvor han vil være og om han vil til far eller ikke men det minste de kunne gjort er jo faktisk å svart når dere ringer. Det er jo snakk om høflighet. Og jeg forstår det sånn på innlegget ditt at dere prøver å få kontakt, håper dere får det til slutt. Kanskje gutten har vanskeligheter for å stole på faren eller noe siden det har bodd så mange menn sammen med moren? Men det er jo ikke mannen din sin feil om så er at sønnen føler det sånn, dere prøver jo å ta kontakt. Men ta kontakt med advokat og forhør dere om rettighetene deres

Back
Topp