Barneastma

Silla90

Forelsket i forumet
Noen her som har noe erfaring med astma? Gutten min på snart 3 har slitt med dette i 1,5 år snart. Spesielt når han er forkjølet blir han potte tett i halsen og sliter med pusten. Er ganske lei av å springe til legen og få det samme svaret hver gang og ikke noe utredning.

Han har både ventoline og flutide og skal bruke dette i perioder der han sliter med pust.

Min yngste sønn hadde barne astma da han var liten men det forsvant da han var 5 år, han var så ille til tider når han hadde det at han ikke fikk puste til tider da det holdt på som mest, så er glad han vokste det av seg. Håper din sønn også vokser det bort slik at han slipper å plages og ha tungt for å puste.

Min yngste sønn hadde barne astma da han var liten men det forsvant da han var 5 år, han var så ille til tider når han hadde det at han ikke fikk puste til tider da det holdt på som mest, så er glad han vokste det av seg. Håper din sønn også vokser det bort slik at han slipper å plages og ha tungt for å puste.
Ikke noe gøy i det hele tatt. Skikkelig ille i dag. Hoster til han kaster opp slim, pluss han klager over at det er vondt i brystet fordi han ikke får puste skikkelig

Uff nei er ikke morro og man får så vondt i mamma hjertet sitt når barna sliter og ikke har det bra, så håper virkelig din sønn blir fort bra og at han vokser det fort av seg.

Uff nei er ikke morro og man får så vondt i mamma hjertet sitt når barna sliter og ikke har det bra, så håper virkelig din sønn blir fort bra og at han vokser det fort av seg.
Det håper jeg også! Men tror nok jeg tar han med til legen neste uke for å få sjekket han litt mer, for dette er det værste han har hatt det og føler ikke medisinen hjelper tilstrekkelig.

Jeg har ingen erfaring med barneastma, men har selv astma som kun slår ut ved anstrengelse og forkjølelse. I mange år var jeg helt ødelagt av selv den minste forkjølelse, så tett at jeg ikke kunne sove liggende, måtte sitte i sofaen eller en stol og sove for å kunne puste. Hadde da ventoline og flutide jeg skulle bruke ved behov. Var inne hos lege flere ganger, og fikk hver gang beskjed om å fortsette med ventoline når jeg ble tett, var ikke mer de kunne gjøre. Men en gang var det en legevakt som ga meg resept på seretide, med beskjed om å starte på den ved minste antydning til snue, og fortsette i fjorten dager (en dose morgen og en dose kveld). Når jeg nå begnner å snufse og harke litt, så starter jeg opp med seretide med en gang, og mine forkjølelser har blitt noe helt annet. Kan fremdeles bli tett, men ikke så intenst ille som det ble før, og det går også over mye fortere enn før. Tidligere kunne hoste og pusteproblemer henge i en måned etter at jeg var "frisk".

Dette hjalp kanskje ikke så mye i forhold til ditt spørsmål ang erfaringer med barneastma, men jeg ville bare fortelle at det kan hende annen medisinering kan være til hjelp. Håper dere er like heldige som meg, og kommer til en lege som tar dere på alvor. Stor klem til deg og gutten din, jeg vet hvor ille det er når man ikke klarer puste skikkelig, og hoste til man spyr slim. Kan ikke forestille meg hvor fælt det må være for deg som mamma å se på at han sliter slik :(

Jeg har selv hatt astma fra jeg var fem år. Jeg er enig med forrige innlegg ang. medisiner. Flutide er en medisin som må brukes regelmessig, og har full virkning først etter 4-7 dager. Les på felleskatalogen på nett! Ventoline er hurtigvirkende og skal tas ved behov. Jeg ville bedt om henvisning til astmaspesialist, for der får dere skikkelig hjelp. I mellomtiden mener jeg du bør gi flutide med en gang han får snue for da får både barnet og dere det bedre. Det er fryktelig slitsomt å være tung i pusten. Håper dere raskt finner en løsning!

Blei legevakten i dag. Der var de heldigvis veldig hjelpsomme, han satt lenge og fikk en annen type medisin (så nesten ut som damp) en slags flytende væske som dampet. Ble mye bedre med en gang. Fikk også betapred som vi har fått mange ganger før. Fikk beskjed om å fortsette med medisinen vi har.

Tror nok jeg bestiller en time med legen og ber om å bli henvist til en spesialist og få en skikkelig utredning.

Noen her som har noe erfaring med astma? Gutten min på snart 3 har slitt med dette i 1,5 år snart. Spesielt når han er forkjølet blir han potte tett i halsen og sliter med pusten. Er ganske lei av å springe til legen og få det samme svaret hver gang og ikke noe utredning.

Han har både ventoline og flutide og skal bruke dette i perioder der han sliter med pust.
Gutten min på 5 har også slitt en del med det samme. Har hatt en del falsk krup også. Det siste året har det roet seg veldig mye, så det blir bedre etter hvert:)

vår gutt som blir 3 i januar har det akuratt likt. Vært på legevakta ved to forkjølelser fordi han piper og strever med å puste ut. Vår gutt har også allergier, har deres det? Det henger visst ofte sammen. Ved siste legevaktbesøk for 6 uker siden ble vi innlagt 3 dager fordi det var lite oksygen i blodet. Vi har også fått med flutide og ventoline hjem som brukes ved forkjølelse. Vi har hørt at det er veldig vanlig å vokse det av seg. Trange luftveier har vi fått beskjed om at vår gutt har, er visst ganske sparsommelige med astma-diagnosen på barn..

vår gutt som blir 3 i januar har det akuratt likt. Vært på legevakta ved to forkjølelser fordi han piper og strever med å puste ut. Vår gutt har også allergier, har deres det? Det henger visst ofte sammen. Ved siste legevaktbesøk for 6 uker siden ble vi innlagt 3 dager fordi det var lite oksygen i blodet. Vi har også fått med flutide og ventoline hjem som brukes ved forkjølelse. Vi har hørt at det er veldig vanlig å vokse det av seg. Trange luftveier har vi fått beskjed om at vår gutt har, er visst ganske sparsommelige med astma-diagnosen på barn..
Akkurat samme greiene altså! Han har ikke blitt påvist noen allergier, men jeg har mistanke om det. Derfor vil jeg ha en skikkelig sjekk. Han koste masse med en liten pus kvelden før han ble sånn. Har jo slitt med pollenallergi i sommer, så har mistanker om at han er allergisk mot flere ting.

Akkurat samme greiene altså! Han har ikke blitt påvist noen allergier, men jeg har mistanke om det. Derfor vil jeg ha en skikkelig sjekk. Han koste masse med en liten pus kvelden før han ble sånn. Har jo slitt med pollenallergi i sommer, så har mistanker om at han er allergisk mot flere ting.
Lurt å undersøke! Vår g
lurt å sjekke! Vi er ikke allergiske hverken jeg eller mannen, men gutten vår reagerer litt på egg, melk og hund og veldig på katt..

Jeg prøvde å få utredning til mellomste, men legen mente vi ikke trengte det. Da jeg endelig fikk "trua" meg inn på sykehuset hadde min da 6 år gamle gutt lungekapasitet ned i 60-65%. Under 60 er akutt innleggelse. Jeg fikk kjeft av overlegen på SUS (bodde i Stavanger da), men sa som sant var at ingen ville høre på meg. Da ble det kortison, Ventoline og Flutide fast. Han bruker nå Seretide fast, det er en kombinasjonsmedisin med Flutide og langtidsvirkende Ventoline. Lungekapasiteten ligger nå jevnt på 77-82% uten at han er tett. Vi vet ikke hvor mye dette egentlig påvirker han, men jeg syns det er leit at dette har skjedd fordi vi ikke fikk hjelp. Han var lagt inn første gang da han var 9 mnd pga obstruksjon. Minste var og innlagt da han var 15 mnd, men ikke merka noe mer hos han.

Vår er i tillegg allergisk mot hest, katt, egg, melkeprotein og bjørk. Også påvist betennelse i tarmen som var forstadie til cøliaki.

Skal sies at jeg også har hatt barneastma og allergier har jeg fortsatt.

Jeg prøvde å få utredning til mellomste, men legen mente vi ikke trengte det. Da jeg endelig fikk "trua" meg inn på sykehuset hadde min da 6 år gamle gutt lungekapasitet ned i 60-65%. Under 60 er akutt innleggelse. Jeg fikk kjeft av overlegen på SUS (bodde i Stavanger da), men sa som sant var at ingen ville høre på meg. Da ble det kortison, Ventoline og Flutide fast. Han bruker nå Seretide fast, det er en kombinasjonsmedisin med Flutide og langtidsvirkende Ventoline. Lungekapasiteten ligger nå jevnt på 77-82% uten at han er tett. Vi vet ikke hvor mye dette egentlig påvirker han, men jeg syns det er leit at dette har skjedd fordi vi ikke fikk hjelp. Han var lagt inn første gang da han var 9 mnd pga obstruksjon. Minste var og innlagt da han var 15 mnd, men ikke merka noe mer hos han.
Er så fælt når man faktisk er med legen titt og ofte og ikke det blir sjekka bedre ut. Skal forlange å få han sjekket. Kan godt hende det ikke er så gale, men da har jeg iallfall fått det sjekket.

Er så fælt når man faktisk er med legen titt og ofte og ikke det blir sjekka bedre ut. Skal forlange å få han sjekket. Kan godt hende det ikke er så gale, men da har jeg iallfall fått det sjekket.
De hører ikke før han blir skikkelig tett. Han har en stille form for astma. Hoster veldig lite. Men han lever fint med dette, han orker ikke løpe så lenge av gangen, men er en aktiv 8 åring nå :-p
Men det er veldig synd at han mest sannsynligvis har fått en varig skade pga rævva fastlege...

Back
Topp