Barnas kosthold - ditt ansvar

I perioder. I andre perioder er det vanskelig desverre. Men kjekt nå når de har om kosthold og helse på skolen og vi diskuterer det en del hjemme. Da blir vi alle mer bevisste :)

Nå er poden bare to år, men jo vi tenker absolutt langsiktig.

Godteri, søtpålegg og liggende bare på lørdag. Og vi er en familie i mye aktivitet. Begrenser tv-titting og bruker heller mye tid ute i skog og mark. Av drikke får han havremelk, mm og vann. En skjelden gang i selskap eller andre sosiale sammenkomster der vi ikke styrer serveringen får han saft eller brus (dog veldig uttynnet i vann så han egentlig bare får litt farge på vannet).

Av godteri og snaks går det mye i rosiner, fruktbarer (som han tror er sjokolade), men han får også vanlig sjokolade i små mengden. Han er ofte storfornøyd med en enkel twist delt i mange biter (vi syns det er nok til en så liten en).

Anngående middag er vi ikke helt der vi ønsker. Han spiser ingen andre grønnsaker enn gullrot (prøver å snike inn litt grønnsaker i smodis og lasagne e.l.). Heller ikke ren fisk, bare fiskekaker, fiskebollet, hjemmelagede fiskepinner o.l. Han spiser ingen type moser (potetmos, grønnskasmos etc). Men vi stresser ikke så mye med den biten. Prøver å fortsette å lage "vanlige" sune middager også spiser han det han vil av den og får ikke noe annet før kvelds.

Om noen har gode tips til sune middager som en toåring kan like tar jeg imot med takk :)

Jeg prøver men vanskelig med et barn som siden 2års alderen ikke har likt noe :( alt er æsj og ingenting faller i smak... Beødskiver er tingen men det er jo ikke noe å leve på både tim frokost, lunsj og middag....

Her er det alt med måte. Han får servert det vi spiser, og vi spiser sunt og variert. Han er ingen storspiser, men vi stresser ikke noe med det. Snop og brus får han i helgene, men mest når vi er på besøk. Jeg hadde som mål før å holde han unna alt sånn, men det gikk over :P Min erfaring er at de som har det kjempestrengt når det gjelder snop og brus, blir helt desperate når det serveres slike ting utenfor hjemmet.

Her er det alt med måte. Han får servert det vi spiser, og vi spiser sunt og variert. Han er ingen storspiser, men vi stresser ikke noe med det. Snop og brus får han i helgene, men mest når vi er på besøk. Jeg hadde som mål før å holde han unna alt sånn, men det gikk over :P Min erfaring er at de som har det kjempestrengt når det gjelder snop og brus, blir helt desperate når det serveres slike ting utenfor hjemmet.
Samme her:)

Ja. Vi snakker av og til om at sånn og sånn er bra og at kroppen blir glad for grønnsaker osv. Vi holdt henne unna snop det vi kunne fram til hun ble tre år, da begynte hun å få en pakke gomp på lørdag.
Hun er flink til å begrense seg som regel og går aldri bananas selv om det står snop framme.
Hun er ingen storspiser, men vi stresser ikke. Har som regel sunn og variert mat.

Jeg syns det er et kjempeansvar og tar det veldig alvorlig! Det er vårt ansvar som hennes foreldre å gi henne næring som gjør at hun oppnår sin optimale høyde og vekt, for ikke å snakke om at hun skal føle seg sunn og frisk i kroppen og være full av sprell! I tillegg må vi stå som gode forbilder, og vi må gjøre det vi kan for å gi henne et naturlig og uanstrengt forhold til mat. Det må taes alvorlig. Jeg syns det er helt utrolig at jeg som ikke har noen form for utdannelse innen ernæring kan ha ansvaret for å fø opp et barn :P så jeg leser og leser, til jeg blir sprø. Er ikke lett å skille tull fra fakta alltid.

Vi prøver å legge om kosten vår da jeg ammer og vi seriøst trenger nye rutiner

Vi har droppa alle søtsaker. Trav det frem på lørdager brus er borte nå er det bare saft i helgene:)

Og her kan dessert være et eple, så dessert er ikke = søtsaker her i gården. Det syns jeg er greit å lære barna!
Enig! Også synes jeg det er viktig å lære dem at vi kan kose oss uten å dytte ting i munnen..
Det trenger ikke være godteri for å ha det hyggelig.

I barnehagen jeg jobbet i for noen år siden, var det veldig fokus på kaker rundt bursdagsfeiringene til barna.
Barnet kom i bakgrunnen, og foreldrene konkurrerte i kulissene om hvem som sendte med flottest kaker..
Vi hadde flere barn som ikke tålte så mye sukker, og flere foreldre som ikke hadde tid eller ressurser til å bake store kaker til 26 barn.
Derfor bestemte vi at barnehagen heller laget sunne ting som vi koste oss med, f.eks fruktspyd/-salat, grove gulrotvafler, pizzasnurrer, pannekaker e.l, som barnet selv fikk velge, og være med å lage.
Foreldrene var SÅ glade for å slippe å diske opp med kaker, barna kom mer i fokus, og bursdagen dreide seg ikke kun om det vi spiste lenger, selv om det fortsatt var noe litt ekstra. :)

Jeg vokste opp med kresne foreldre, og er dessverre en smule kresen selv..
Det har jeg null intensjoner om å videreføre til sønnen vår, så fra han begynte å spise fast føde, har vi vært nøye med å lage all mat selv fra bunnen av (ikke grøt, av diverse grunner), og introdusert ham for alt vi kan av nye smaker.
Han spiser absolutt alt han får, og finnes ikke redd for å prøve nye ting.
Det er en regel vi kommer til å være strenge på senere: det er lov til å ikke like, men man skal smake flere ganger før man bestemmer seg for om man liker eller ikke. ;)
Vi har bedret vårt eget kosthold betraktelig også, og selv om vi liker å kose oss, og gjør det ofte, betyr ikke det at vi MÅ spise junk hver gang vi skal kose oss.

Jeg vil ikke at han skal bli en ungdom/voksen som kun lever på Grandiosa og Cola, selv om begge deler er greit innimellom.
Måtehold og et balansert kosthold er viktig, og kunnskap om hvordan maten vi spiser virker på kroppen.
Han skal lære seg å lage mat, lære seg å spise sunt, og han skal lære å ta vare på helsen sin.
Usunn livsstil og overvekt er fult og helt unngåelig ved å tilegne seg kunnskap og bruke den! :)

Lille mi på 6måneder har bare fått hjemmelaget mat, lager grøt av mel og vann som vi blander div fruktmos i. Har også fått smaksprøver på forskjellige grønnsaker, og hun spiser alt hun får :) Vil at hun skal lære seg å prøve og smake på alt hun får servert. Og har trua på at da blir barna mindre kresene når de blir større også når de lærer seg å spise og like rene smaker fra begynnelsen :)

Vi prøver å legge om kosten vår da jeg ammer og vi seriøst trenger nye rutiner

Vi har droppa alle søtsaker. Trav det frem på lørdager brus er borte nå er det bare saft i helgene:)
Saft uten sukker da? Ellers kan du jo like gjerne drikke brus. ;)

Jeg er kanskje over middels opptatt av sunn og ren mat. Mannen er ikke like opptatt av det som meg, men vi har funnet en mellomting som passer barna. Jeg vil nok være noe "strengere" på lørdagsgodis enn hva han er med sin eldste datter. Og den minste i huset vil få servert mindre kjøtt en hva de spiser. Brus og saft eksisterer ikke i vår familie. Heldigvis er åtteåringen fornøyd med kullsyrevann med sitron. De andre drikker juice til frokost i helgene.

Saft uten sukker da? Ellers kan du jo like gjerne drikke brus. ;)
Nei kan ikke drikke brus pga kulsyre og ammingen

Å noe unner vi oss på lørdag. Skal ikke bli nazi på sukker. Er ikke sunt det heller da det kan slå ut feil i forhold til barnet i senere tid.

Saft uten sukker er også full av usunt stoffer som IKKE er bra for kroppen i lengden

Å noe unner vi oss på lørdag. Skal ikke bli nazi på sukker. Er ikke sunt det heller da det kan slå ut feil i forhold til barnet i senere tid.

Saft uten sukker er også full av usunt stoffer som IKKE er bra for kroppen i lengden
Åja skjønner. Da misforstod jeg.
Helt enig i det. Jeg drikker/spiser ikke light produkter.

Kullsyre påvirker heldigvis ikke ammingen, så det kan du bare kose deg med. ;)

Fun light med stevia har kommet nå, og den var faktisk god :) Kutta ut alt med aspartam da jeg ble gravid, og brus og annen sukkerholdig drikke kuttet jeg ut for mange år siden så det finnes ikke her i huset!

Back
Topp