barn som ikke spiser

strøkenfrøken

Flørter med forumet
har ei på tre år som nekter å spise uten problem uansett hva som kommer på bordet. trenger sårt tips om hva som kanskje kan fungere for å få henne til å spise opp maten uten å bruke tre timer og "trusler"...

vi har prøvd med at hun får sitte med bordet til hun er ferdig.. men det blir bare tull uansett.. faren er flink til å "gi opp" og bare begynne å mate henne, for da spiser hun. men jeg blir så irritert av det. prøvd å si hun er for gammel til å bli matet [>:]

La være å true. La henne sitte og pirke i maten uten å kommentere, gi henne tid, og om hun ikke er ferdig etter, for eksempel en time, rydd bort maten, og så får hun prøve igjen til neste måltid. Unngå mat og annet mellom måltidene.

hun krever f.eks at vi skal sitte der, er derfor vi har sagt hun får sitte igjen. vi går ofte fra bordet etter 45-60  min selv pga tull... det er så travelt [&o]

(er hans datter fra tidligere forhold)

Sønnen vår spiser nesten ingenting, i forhold til det jeg tror han burde spist. Jeg syns det er så lite til en som er så aktiv. Middag spiser han ALDRI, å noen ganger kan han ta 2 biter. Vi prøver alt, men ingenting funker. Brødskive spiser han hele tiden, å spør som regel etter det når vi har middag. Men, det går bare i brød her.. Han spiser nesten ingenting annet.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for det begynner å frustrere meg litt... Han burde jo spise annen mat enn brød...

Hvis hun spiser når pappa mater- så la han mate da, det går jo over....   Men sultne barn spiser. Noen er småspist og noen er matleie... Så lenge de er friske, opplagte og blide- så er vel alt fint...[:)]

ORIGINAL: Cathee

Sønnen vår spiser nesten ingenting, i forhold til det jeg tror han burde spist. Jeg syns det er så lite til en som er så aktiv. Middag spiser han ALDRI, å noen ganger kan han ta 2 biter. Vi prøver alt, men ingenting funker. Brødskive spiser han hele tiden, å spør som regel etter det når vi har middag. Men, det går bare i brød her.. Han spiser nesten ingenting annet.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for det begynner å frustrere meg litt... Han burde jo spise annen mat enn brød...

Helt likt her i huset[&o]

Vi har en veldig småspist gutt, er fornøyd så lenge han SMAKER på maten[:)]
Tar han 2 biter og ikke vil mer er det greit[:)]

Maser eller tvinger ikke, er selv småspist og husker hvor grusomt det var å bli pressa i mat!!

ORIGINAL: Cathee

Hadde han ikke fått i seg det han trenger, så hadde han jo ikke vært så aktiv.
Ikke gjør noe som helst, senk skuldrene tilby han middag og vil han ikke ha, men vil heller ha en brødskive- så gi han det...  Jeg tenker i allefall at det går over av seg selv- og en brødskive er jo ikke noe stress...[:)]

ORIGINAL: strøkenfrøken

mate en tre år gammel jente fordi ho ikke gidder sjøl? [:-]

Jeg tenker at man skal velge kampene sine litt- for det blir alt for mange om man skal ta alle. Og akkurat den kampen hadde jeg latt gå. Det at hun vil bli matet vil ikke vare så veeeldi lenge...
Det er jo ingen som tar skade av det... Hun er jo ikke rampette eller noe.

Har dere prøvd å la hun få være med og lage maten? Det hjalp her.

Vi må også mate vår tre-åring, han gidder heller ikke. Men i barnehagen må han jo gjøre det selv så da burde han klare det hjemme også tenker jeg. Men som oftest gjør jeg det selv for det går fortest og greiest.

Har en som er veldig variabel...
Noen ganger så funker det at han får være med å lage litt mat...
Når han plukker i middagsmaten så får han sitte der og plukke, noen ganger så ombestemmer han seg etterhvert, andre så blir det ikke no mat på'n før han får en brødskive til kvelds.

rampete og rampete.. alt er vel relativt..
ho er sutrete, griner og klager ved bordet, men når ho får gå er ho lblid og har glemt alt igjen. føler ingenting nytter, og det har gått så langt at jeg blir rett sliten av å ha henne her.. og det er ikke morsomt verken for meg, sambo eller ungen...

ORIGINAL: Maliya!

Vi må også mate vår tre-åring, han gidder heller ikke. Men i barnehagen må han jo gjøre det selv så da burde han klare det hjemme også tenker jeg. Men som oftest gjør jeg det selv for det går fortest og greiest.

Hmmmmm du lager nok litt "ris til egen bak" her....[;)] En gang må du jo slutte å mate han.... [;)]

ORIGINAL: Grete71

ORIGINAL: Maliya!

Hmmmmm du lager nok litt "ris til egen bak" her....[;)] En gang må du jo slutte å mate han.... [;)]

er det jeg har sagt til sambo også.. ho er 3 år og fullt kapabel til å løfte en gaffel selv.... [8|]

ho er sutrete, griner og klager ved bordet, men når ho får gå er ho lblid og har glemt alt igjen. føler ingenting nytter, og det har gått så langt at jeg blir rett sliten av å ha henne her.. og det er ikke morsomt verken for meg, sambo eller ungen...

Husker ikke HVOR jeg leste det, men tror det var i Foreldre og barn... Det som er så greitt med unger, er at hvis de ikke spiser til 1 måltid, så tar de det igjen til neste måltid. Nå er de stå store at det nok IKKE er fare for at de ikke får i seg nok.

Jeg hadde IKKE sittet ved bordet i timesvis... [8|] 

ORIGINAL: Grete71

Husker ikke HVOR jeg leste det, men tror det var i Foreldre og barn... Det som er så greitt med unger, er at hvis de ikke spiser til 1 måltid, så tar de det igjen til neste måltid. Nå er de stå store at det nok IKKE er fare for at de ikke får i seg nok.

Jeg hadde IKKE sittet ved bordet i timesvis... [8|] 

Jepp.. Å sitte ved bordet i timesvis og stresse med maten virker oftest mot sin hensikt.. Unger spiser det de trenger og når de er sultne. Her har vi bare to regler ved måltider og det er at de må sitte ved bordet til vi er ferdige, og at de må smake på ting før de kan si at de ikke liker. Ellers, så maser vi ikke med det. Lager maten deres som vanlig og oftest er det fristende nok å bare ha den der. Med en gang vi maser, spiser de mindre..

Back
Topp