Barn som ikke spiser brød

Blir jo litt som å si at man kan spise spekemat i graviditeten. For de fleste vil jo det gå helt fint, men man vet aldri. Derfor spiste jeg ikke spekemat i graviditeten. Og velger å ikke spise pasta/ris som har stått ute i mer enn to timer.

Rather safe than sorry :)

Det er ikke helt sammenlignbart, da. Jeg unngår å spise spekemat fordi det kan føre til fatale konsekvenser for fosteret. Gammel pasta gir deg bare rennaræv :P

Og forekeren sa at 4-6 timer nok gpår helt fint, så derfr synes jeg 3-4 timer er relativt uproblematisk. DØ gjør de ikke før det er snakk om et døgn eller to, men oppgask, eller diare, fra en del tidligere, men altså ikke sånn noen få timer i sekken.

Kjøle ned, oppbevare kaldt, og ha pastqasalat i sekken sin i 3-4 timer er innafor normalt trygt, men kjøleelement i sekken/veska er enda bedre i alle fall på varme dager eller lange turer. Vi har også mattermos, som derved holder maten kald.

Om dette stemmer burde jo jeg ha vært syk mye oftere... Jeg spiser det meste selv om det har stått framme på benken. Og pizza har jeg oppbevart i ovnen (uten varme) natta over.
Det er litt i overkant ;) er spesielt om sommeren man skal passe på sånt pga salmonellabakterier bla blomstrer i varmen. Ikkno problem å ha pasta/ris i romtemperatur noen timer i det landet her ;)

Begynner å gå litt tom for idéer. Dere som ikke sender med brød i matboksen til ungene deres i bhg/på skole, hva får de?

Eldste min på 9år spiser ikke om hun får med seg brød. Jeg lager ofte horn, pizzasnurrer, wraps, hun får middagsrester, matmuffins, Omeletter etc. Trenger mer å spille på, hun blir fort matlei ;)

Nå i det siste har han fått med seg bringebærchiapudding, lomper med ost, skinke og spinat, kjøleskapsgrøt, smoothie (med masse bær, grønnsaker, egg og andre godsaker), fiskekaker (de fra butikken med 86% fisk), eggerøre, oppskjærte grønnsaker osv.

Begynner å gå litt tom for idéer. Dere som ikke sender med brød i matboksen til ungene deres i bhg/på skole, hva får de?

Eldste min på 9år spiser ikke om hun får med seg brød. Jeg lager ofte horn, pizzasnurrer, wraps, hun får middagsrester, matmuffins, Omeletter etc. Trenger mer å spille på, hun blir fort matlei ;)

Hvis hun er 9 år kan hun fint begynne å være med å lage matpakke selv, det gjorde jeg :)
Jeg brukte da tid på å lage andre ting enn brød, synes det var kjedelig med brød hver dag. SAMTIDIG så jeg hvor lang tid det tok å ordne noe annet, og både spiste og verdsatte brødmatpakkene mye mer når jeg måtte være med å lage matpakka fremfor å leke;)
Kan ha med andre ting i tillegg som yoghurt, frukt og bær også :) nå er det jo mye mer utvalg i ferdige smoothie og slikt enn da jeg var ung :p

Last edited:
Jeg tenker at om dere ofte sender med kule/spennende ting som pizzasnurrer osv. er det ikke sååå rart om de ikke spiser brød når det er k matpakka. Blir jo en skuffelse på en måte.

Tror ingen barn hater alt brød. Godt brød med godt pålegg på spiser de om de ikke vet at om de ikke spiser det får de noe mye kulere på matpakken i morgen. Tenker jeg. Ellers er de kanskje ikke sultne nok?

jeg er ikke helt enig med deg, brød som har ligger i skolesekken en halv dag er absolutt ikke appetittlig, og jeg har aldri spist det selv, og spiser det heller ikke nå.

Det viktige når barna er på skolen er at de får i seg sunn og god næring som holder energinivået oppe gjennom hele dagen.

I gruppen Matpakkemamma på FB så får man gode idéer til hva man kan ha med i matpakker til barna :)

Back
Topp