Barn som ikke spiser brød

Om man har pasta i matboksen er det veldig viktig at den kan oppbevares i kjøleskap i barnehagen. Pasta (og ris) i bare noen få timer i romtemperatur kan utvikle farlige bakterier, som man kan bli svært syk av.

Vi har også en svært kresen jente, men opplever at hun spiser mer variert i barnehagen enn hjemme. Fordi da er hun sulten og da sklir mer ned.

Om barn ikke spiser/ ikke spiser opp er det oftest fordi de ikke er sultne nok. Husker det selv fra jeg var liten. Var veldig kresen og småspist. Syntes egentlig brødmat i matpakke var fælt. Men etter en tur i skogen husker jeg hvor utrolig godt det var, og hvor overrasket jeg ble over hvor godt det var.

Mange barn mange steder i verden har ikke mange spennende alternativer, og må spise det de får. Det er fint å kunne gjøre det også.

I Norge er brødmat en svært vanlig greie, og det er praktisk om barnet lærer å spise det. Da blir sosiale sammenhenger i fremtiden lettere.

Jenta vår likte IKKE vanlig brød, bare polarbrød. Men i barnehagen er det vanlig brød de får, så hun har måttet vende seg til det, det har gått helt fint. Så mye pålegg å velge mellom at alle kan finne en favoritt.

Det er bare frokost de har matpakke til (ellers er det brødmat eller varmmat i barnehagen) Jeg synes det er hyggelig å lage spennende matpakker innimellom når jeg har overskudd til det og det ikke er forventet. Omelett for eksempel.

I barnehagen sender vi ikke med mat, det er på skolen. Og selvsagt får de ikke ha maten i et kjøleskap der. Men forskning.no sier at "alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer." tilfeller hvor noen har dødd er snakk om 12-14 grader i over to døgn, men det er lite tvil om at vesentlig kortere tid er tilstrekkelig til å gi oppkast.

Når vi har kokt, men avkjølt i kjøleskapet over natta, pasta i en matpakke sånn i 7.30 tiden som spises 11. 30 er jeg med andre ord ikke bekymret. Det går faktisk noe tid før maten passerer 10 grader (det er fra 10 grader og oppover det er farlig) også når alt kommer fra kjøleskapet og det ligger i en lukket boks. Altså i så få timer at det ikke er farlig.

Man skal absolutt være forsiktig med dette, og det gjelder ikke bare pasta og ris heller, men likevel alt med måte, lytt til seriøse kilder og vis sunn fornuft. Pastasalat og pizzaboller er fakrisk ikke farlige matpakker.

https://forskning.no/mat-mat-og-hel...-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

Last edited:
Hva med middagsrester? Fiskekaker, karbonader, vegetarburgere, kylling lår sammen med litt pasta skruer og grønnsaks staver.
Grove vaffler kan være et annet alternativ.
Hun får alltid middagsrester om det er noe igjen. Inn i mellom spiser vi opp alt, eller jeg lager ikke middag fordi noe skjer, da er det greit å ha alternativer i fryseren

Denne uken laget vi grove horn med ost og skinke, gresk pastasalat med kylling, thaisuppe med kylling, fullkornspasta og masse grønnsaker og eggemuffins! Dette falt godt i smak, og fryseren er full av horn nå :P

Jeg tenker at om dere ofte sender med kule/spennende ting som pizzasnurrer osv. er det ikke sååå rart om de ikke spiser brød når det er k matpakka. Blir jo en skuffelse på en måte.

Tror ingen barn hater alt brød. Godt brød med godt pålegg på spiser de om de ikke vet at om de ikke spiser det får de noe mye kulere på matpakken i morgen. Tenker jeg. Ellers er de kanskje ikke sultne nok?
Jeg er helt uenig med deg der. Jeg kan ikke fordra brød selv, og spiser det aldri. Så jeg forstår veldig godt unger som syns matpakka er dritkjedelig og lite fristende med brødskiver dag ut og dag inn. Har dog en som kun vil ha brød i matpakka ;)

Og jeg mener helt ærlig at brød ikke er et veldig godt alternativ som skolemat. Brød inneholder mye karbohydrater, sukker og gluten. Og det er ingen hemmelighet at mange av dagens unge er relativt ukonsentrert og blir fort slitne og trøtte på skolen. Det overforbruket vi har av sukker og gluten i kosten har mye av årsaken til dette ;)

Brødmat er gørrkjedelig så det skjønner jeg.

Falafelboller, pasta og salat
Kyllingfilet i biter, pasta og salat
Pizzasnurrer og salat
Laks i terninger og grønnsaksstaver
Suppe på termos
Pannekaker og en boks syltetøy (ha havregeyn i røra)
Vafler med brunost (ha hakkede nøtter og havregryn i røra)
Pølsebiter, osteterninger, gulrotbiter og pasta

Når jeg skriver pasta så tenker jeg at det finnes ett hav av muligheter. Pasta i alle former og fasonger. Velg gjerne fullkorn.

Viktig å tenke at mat er bensin for en liten kropp som skal holde ut en hel dag. Velg gode proteinkilder og karbohydrater som er trege.
Og noen ganger må man bare sende med den brødskiva. Og spise den. Viktig å ikke dille opp matpakken hver dag, men lære barnet at noen ganger må vi alle spise kjedelig mat.
Takk for mange gode tips!
Jeg har en master i ernæring så jeg vet godt hva måten er sammen satt av, og hva som er viktig å få i unge av næringsstoffer. Men går likevel tom for idéer innimellom :P da er det helt supert med forum så man kan få satt i gang maskineriet på toppen igjen:D

Takk for mange gode tips! Nå har jeg fått igang kreativiteten igjen, og har en del idéer om ting som skal lages for å ha klart i fryseren :)

Jeg er helt uenig med deg der. Jeg kan ikke fordra brød selv, og spiser det aldri. Så jeg forstår veldig godt unger som syns matpakka er dritkjedelig og lite fristende med brødskiver dag ut og dag inn. Har dog en som kun vil ha brød i matpakka ;)

Og jeg mener helt ærlig at brød ikke er et veldig godt alternativ som skolemat. Brød inneholder mye karbohydrater, sukker og gluten. Og det er ingen hemmelighet at mange av dagens unge er relativt ukonsentrert og blir fort slitne og trøtte på skolen. Det overforbruket vi har av sukker og gluten i kosten har mye av årsaken til dette ;)
Snakker du om loff? Grovbrødet vi spiser inneholder ikke sukker. Med mindre du mener alle karbohydrater er sukker. Pasta (som ikke er fullkornspasta) og ris inneholder ikke noe fiber og gir mye støtten blodsukkerøkning i kroppen enn grovbrød. Grovbrød med høy grovhetsprosent og mye fiber gir en langsom blodsukkerstigning, og hjelper dermed barn å være konsentrerte.

Grovbrød inneholder nyttige frø og fiber og en drøss med næringsstoffer.

De aller fleste tåler dessuten gluten helt Ok.

I barnehagen sender vi ikke med mat, det er på skolen. Og selvsagt får de ikke ha maten i et kjøleskap der. Men forskning.no sier at "alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer." tilfeller hvor noen har dødd er snakk om 12-14 grader i over to døgn, men det er lite tvil om at vesentlig kortere tid er tilstrekkelig til å gi oppkast.

Når vi har kokt, men avkjølt i kjøleskapet over natta, pasta i en matpakke sånn i 7.30 tiden som spises 11. 30 er jeg med andre ord ikke bekymret. Det går faktisk noe tid før maten passerer 10 grader (det er fra 10 grader og oppover det er farlig) også når alt kommer fra kjøleskapet og det ligger i en lukket boks. Altså i så få timer at det ikke er farlig.

Man skal absolutt være forsiktig med dette, og det gjelder ikke bare pasta og ris heller, men likevel alt med måte, lytt til seriøse kilder og vis sunn fornuft. Pastasalat og pizzaboller er fakrisk ikke farlige matpakker.

https://forskning.no/mat-mat-og-hel...-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

«Skal du ha den med som lunsj dagen etter, råder hun til å ha med et kjøleelement i vesken dersom det er varmt i lufta.

– Jeg ville også satt maten i kjøleskap når jeg kommer på jobb eller skole, sier hun»

https://www.nrk.no/livsstil/ris--og-pastarester-kan-gjore-deg-syk-1.14118037

Jeg ville ikke tatt sjansen på å ha den ute av kjøleskap fra 7.30 til 11. Det er umulig å lukte/merke hvor skadelig det har blitt, og det varierer svært mye. Jeg leste mye om dette for et par år siden (på engelsk) og har selv en maksgrense på to timer i romtemperatur, da det er tiden det tar før bakterien utvikler seg, og selv om man nok ikke dør av det etter få timer, er det ikke gøy med magesjau heller.

Så om mine barn skal ha med slikt i matpakken når de begynner på skolen, skal det være et kjøleskap å oppbevare matboksen i.

«Skal du ha den med som lunsj dagen etter, råder hun til å ha med et kjøleelement i vesken dersom det er varmt i lufta.

– Jeg ville også satt maten i kjøleskap når jeg kommer på jobb eller skole, sier hun»

Jeg ville ikke tatt sjansen på å ha den ute av kjøleskap fra 7.30 til 11. Det er umulig å lukte/merke hvor skadelig det har blitt, og det varierer svært mye. Jeg leste mye om dette for et par år siden (på engelsk) og har selv en maksgrense på to timer i romtemperatur, da det er tiden det tar før bakterien utvikler seg, og selv om man nok ikke dør av det etter få timer, er det ikke gøy med magesjau heller.

Så om mine barn skal ha med slikt i matpakken når de begynner på skolen, skal det være et kjøleskap å oppbevare matboksen i.

Da skal dine unger gå på en megt uvanlig skole, eller altså ikke ha med seg mat. Og det er jo ditt valg. Ikke noe jeg legge meg opp i.

Vi har små kjøleelementer forøvrig, så vi kan ha ved slike behov. Ikke ofte brukt på skolematen, som altså ikke er i romtemperatur ,mer enn ca 3 timer og det er under alle grenser jeg har funnet angitt, gitt at det altså er kjølt ned fort etter middag i første omgang.

Hun får alltid middagsrester om det er noe igjen. Inn i mellom spiser vi opp alt, eller jeg lager ikke middag fordi noe skjer, da er det greit å ha alternativer i fryseren

Denne uken laget vi grove horn med ost og skinke, gresk pastasalat med kylling, thaisuppe med kylling, fullkornspasta og masse grønnsaker og eggemuffins! Dette falt godt i smak, og fryseren er full av horn nå :p

Eggemuffins er en favoritt her også. Pass på å holde ris og pasta kaldt :)

Da skal dine unger gå på en megt uvanlig skole, eller altså ikke ha med seg mat. Og det er jo ditt valg. Ikke noe jeg legge meg opp i.

Vi har små kjøleelementer forøvrig, så vi kan ha ved slike behov. Ikke ofte brukt på skolematen, som altså ikke er i romtemperatur ,mer enn ca 3 timer og det er under alle grenser jeg har funnet angitt, gitt at det altså er kjølt ned fort etter middag i første omgang.

Hvem har sagt at om de ikke har kjøleskap på skolen skal de ikke få mat? :P

Kan jo sende med mye som ikke er pasta/ris-relatert. Som brødmat, omelett, frukt, og mye annet jeg ikke kommer på for er megatrøtt og skal legge meg

Hvem har sagt at om de ikke har kjøleskap på skolen skal de ikke få mat? :p

Kan jo sende med mye som ikke er pasta/ris-relatert. Som brødmat, omelett, frukt, og mye annet jeg ikke kommer på for er megatrøtt og skal legge meg

Det falt ut et ord

Ikke slik mat.

For kjøleskap er det ikke til matpakker på skolene rundtomkring vanligvis. Men det finnes nok unntak

Og kjøleelememt i matboks finnes også.

Om dette stemmer burde jo jeg ha vært syk mye oftere... Jeg spiser det meste selv om det har stått framme på benken. Og pizza har jeg oppbevart i ovnen (uten varme) natta over.

Om dette stemmer burde jo jeg ha vært syk mye oftere... Jeg spiser det meste selv om det har stått framme på benken. Og pizza har jeg oppbevart i ovnen (uten varme) natta over.
Det er vel svært sjeldent den typen bakterier opptrer i pizza. Det er pasta og ris det pleier å skje med.

Det er folk som har dødd av å spise pasta som har stått framme siden dagen før. De merket ingenting da de spiste pastaen. I noen tilfeller har hele familier dødd... i land der de spiser mye ris, som i Japan, er dette allment kjent og noe man prøver å unngå men likevel noe mange dør av.

https://www.nettavisen.no/livsstil/mann-spiste-pastarester---dode-i-sovne/3423586904.html

Det er vel svært sjeldent den typen bakterier opptrer i pizza. Det er pasta og ris det pleier å skje med.

Det er folk som har dødd av å spise pasta som har stått framme siden dagen før. De merket ingenting da de spiste pastaen. I noen tilfeller har hele familier dødd... i land der de spiser mye ris, som i Japan, er dette allment kjent og noe man prøver å unngå men likevel noe mange dør av.

https://www.nettavisen.no/livsstil/mann-spiste-pastarester---dode-i-sovne/3423586904.html

Så det er bare dødelig når det har gått et døgn eller noe sånt? Så gammel pasta spiser jeg ikke med mindre den har stått i kjøleskap, men poenget mitt var at jeg spiser ofte ting som har stått på benken en stund. Og siden du påstår man får magesjau etter bare noen få timer syns jeg det er rart jeg aldri har opplevd det i løpet av mine 28 år. Jeg tviler ikke på at det kan være dødelig etter et døgn, men har mine tvil om at man blir syk av å ha pastasalat til lunsj.

Så det er bare dødelig når det har gått et døgn eller noe sånt? Så gammel pasta spiser jeg ikke med mindre den har stått i kjøleskap, men poenget mitt var at jeg spiser ofte ting som har stått på benken en stund. Og siden du påstår man får magesjau etter bare noen få timer syns jeg det er rart jeg aldri har opplevd det i løpet av mine 28 år. Jeg tviler ikke på at det kan være dødelig etter et døgn, men har mine tvil om at man blir syk av å ha pastasalat til lunsj.
Blir jo litt som å si at man kan spise spekemat i graviditeten. For de fleste vil jo det gå helt fint, men man vet aldri. Derfor spiste jeg ikke spekemat i graviditeten. Og velger å ikke spise pasta/ris som har stått ute i mer enn to timer.

Rather safe than sorry :)

Back
Topp