Barn som hoster til hun spyr- tips?

Husk at smør og mange typer margarin også er melk.

Ellers kan jeg anbefale dampbad (hodet over en gryte med håndkle som kapsler dampen inne) for å løsne slimet.

Men også en tur til legen. Astma er kanskje for tidlig å diagnostisere, men hun kan ha effekt av astmamedisiner likevel i slike perioder, dersom det er astmatendens som gjør det.

Ta henne med deg inn i en varm dusj så hun får «puste» den varme dampen:-) hjelper å løsne slimet:-)

Lykke til, vi har hatt flere slike runder selv:-/ ikke noe gøy:-(

Astma er det for tidlig å bli diagnostisert med fordi alle små barn har veldig små luftveier. Derfor kan de få astmalignende symptomer uten at det er astma.

Gi streng beskjed til barnehagen at de må slutte med melk.
Lange, varme dusjer så slimet får løsnet.
Slimløsende er ikke anbefalt til så små barn.
Vi har vært flere runder hos lege med lillegutt her også. Han sliter fælt med hosting. Slitsomt når det står på :(
Varm saft kan hjelpe også
Hun her fikk diagnose astma av barnelege med spesialfelt astma da hun var 7 mnd.
Med alt vi fortalte og alle lyd og filmopptak av hvordan hun var, og med familiehistorie så var han ikke i tvil. Så det er mulig å få diagnose så tidlig. Også når medisiner hjalp, og hun ble verre når vi kuttet ut medisiner. Jenta ble en helt annen.

Til ts: jeg ville nok tatt en legetime bare for å sjekke. Det er jo også snart sesong for rs-virus, som for oss er en kraftig forkjølelse, men som kan bli ekstra tøff for de små.
Var mye slim og oppkast her også da vi hadde det i hus (hun var da 6 mnd riktignok).

Last edited:
Vi holder henne hjemme fremover til helga nå, så da kan vi kutte ut melk heøt og observere endring. Ser at hostesaft ikke er anbefalt, men bronkyl brusetbl er reseptfritt og har dosering ned til barn over 2 år, så det bør kunne gå an å teste etter å ha snakka med legen.

Enig med deg at det beste er å vente til dere har snakket med lege. Vanligvis anbefales ikke slimløsende til barn under 6 år.

En annen ting som kan være lindrende er honning løst opp i vann, kanskje en saftis hjelper med væskeinntak? Kjedelig når barna blir så syke. Det eneste som er viktig å passe på frem til dere får snakket med lege er å observere barnet i forhold til forverring (almenntilstanden) og pust, selv om de fleste tilfeller skyldes forkjølelse eller falsk krupp. Det er sjelden farlig. God bedring i heimen :)

Forrige gang jeg var syk hostet jeg også til jeg spydde. Var helt forferdelig. Har ikke noen tips, men ønsker dere god bedring. :)

Akkurat som du snakker om guttungen når han var liten. Hadde flere runder med dette før vi drog til legen. Som det nevnes over, tidlig å stille astma diagnose, men ikke umulig. Han fink astma medisiner med beskjed om at om det ikke gir bedring, slutta å ta. Gir det bedring, forsett å ta. Han var vel rundt 16/17 mnd da og fikk diagnosen rundt 20 mnd, men da basert på mer og god virkning av medisiner.

Her hostet kidden også til han spydde, og det ble en ny verden å få astmamedisin som 2,5åring
Men var ingenting annet som tydet på astma, var jo i fin form ellers, stort sett kun ved soving han begynte å hoste, og en liten forkjølelse gav store problemer.

Det skjer kun på natt og ifbm med søvn:( er det typisk astma? Trodde hun burde vært tett i brystet og besværet også da? Hun hoster jo "bare" masse.
Trenger ikke være det - 5-åringen vår har ikke astma, men hadde en del runder med slimhoste som endte med oppkast fra hun var 2 år og utover, hadde jevnlige runder med det på vinterstid i 2-4-årsalderen, men nå er det snart et år siden forrige runde, så det virker som hun er i ferd med å vokse det av seg heldigvis :)

Husk at smør og mange typer margarin også er melk.

Ellers kan jeg anbefale dampbad (hodet over en gryte med håndkle som kapsler dampen inne) for å løsne slimet.

Men også en tur til legen. Astma er kanskje for tidlig å diagnostisere, men hun kan ha effekt av astmamedisiner likevel i slike perioder, dersom det er astmatendens som gjør det.
Hun hadde melkeproteinallergi fra nyfødt og frem til på nyåret i år, så vi har heldigvis mye melkefritt i hus enda, og godt utvalg av plantebasert i nærbutikken:happy:

Takk for mange gode innspill. Vi var til legen i dag og har fått astmamedisiner som skal prøves ut. I natt sov hun rolig med kun to hostekuler, helt uten oppkast etter å ha kuttet melk og gitt varm drikke en stund før legging.

Back
Topp