Barn som hoster til hun spyr- tips?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Toåringen vår er forkjølet og har vært det i snart 14 dager. De siste dagene har det økt på fra kun rennende nese, til at hun nå hoster (slimhoste) til hun kaster opp de fleste kvelder/netter. I dag måtte jeg også hente i bhg fordi hun hadde hostet til hun kastet opp.
Vi har hevet sengen nesten 20 cm i hodeenden (sprinkelseng), vi begrenser inntaket av melk og melkeprodukter, vi har prøvd trikset med løk ved sengen uten hell, hun tilbys hyppig drikke, men vil oftest ikke ha, kaldt/varmt rom uten endring..
Noen som har flere gode tips? Vi begynner å bli slitne av urolige netter alle mann, og jeg drukner i nedspydd klesvask:arghh:

Er det første fang hun blir så tett når hun er forkjølet?

Skadeskutt med erfaring fra egne unger tenker jeg automatisk infeksjonsutløst astma.

Vi hadde en sånn runde i fjor høst, med 2 uker+ med det kjøret der, sykt slitsomt. Vi kuttet alt av melk, ikke bare kutt ned men virkelig vekk. Og jeg droppet å amme på natt fordi han da alltid spydde etterpå, men du ammer sikkert ikke på natt nå da.
Får hun melk i bhg? Min ble plutselig mye dårligere to dager etter en helg, fordi han drikker kumelk i bhg. Slimhoste ble bedre med en gang han gikk over til annen melk der.
Og såklart drikke så mye vann som mulig, jeg hadde litt revet ingefær i vannkoppen til jr for å løse opp i fjor. Skal også funke å fylle vasken med varmt vann og holde barne over vannet med et stort håndkle som dekker dere begge, så hun kan puste inn dampen og hjelpe å løse opp slimet. Det løktrikset tror jeg er myntet på tørrhoste og ikke Slimhoste. Slimhoste skal egentlig ikke dempes, for slimet må opp, men er jo det med å få løsna slimet da.
Lag litt mat med hvitløk i, det skader heller ikke, men ikke nødvendigvis noen mirakelkur.
God bedring!

Vi legger en voksen dunpute under madrassen i tillegg til å heve senga 20 cm, da blir det ekstra god høyde på hodeende.

Tips for å få dem til å drikke masse er å bade, i vann uten såpe da, og gi en vaskeklut og kopper å leke med. Kanskje ikke det beste vannet, men min drikker hvertfall en del ved å sutte på kluten. Du kan også fylle en bolle med kaldt friskt vann og gi henne en vaskeklut, sleiv eller plastkopper. Kanskje det blir morsomt å lekedrikke masse vann? Hva med å ha konditorfarge oppi så fargen gjør det mer spennende? Det blir sikkert masse søl og klesskift, men kanskje får hun drukket litt mer vann som kan hjelpe på å løse opp slimet?

Er det første fang hun blir så tett når hun er forkjølet?

Skadeskutt med erfaring fra egne unger tenker jeg automatisk infeksjonsutløst astma.
Nei, det har skjedd flere ganger tidligere, men da har det vært kanskje 2-3 kvelder. Nå er vi på femte dagen og i dag skjedde det ifbm dagsøvn i bhg også. Det virker som slimet hoper seg opp når hun har sovet et par timer, og at hun da våkner fordi hun hoster så voldsomt. Ikke pipete/tingpustet eller besværet utover den voldsomme hosten

Vi hadde en sånn runde i fjor høst, med 2 uker+ med det kjøret der, sykt slitsomt. Vi kuttet alt av melk, ikke bare kutt ned men virkelig vekk. Og jeg droppet å amme på natt fordi han da alltid spydde etterpå, men du ammer sikkert ikke på natt nå da.
Får hun melk i bhg? Min ble plutselig mye dårligere to dager etter en helg, fordi han drikker kumelk i bhg. Slimhoste ble bedre med en gang han gikk over til annen melk der.
Og såklart drikke så mye vann som mulig, jeg hadde litt revet ingefær i vannkoppen til jr for å løse opp i fjor. Skal også funke å fylle vasken med varmt vann og holde barne over vannet med et stort håndkle som dekker dere begge, så hun kan puste inn dampen og hjelpe å løse opp slimet. Det løktrikset tror jeg er myntet på tørrhoste og ikke Slimhoste. Slimhoste skal egentlig ikke dempes, for slimet må opp, men er jo det med å få løsna slimet da.
Lag litt mat med hvitløk i, det skader heller ikke, men ikke nødvendigvis noen mirakelkur.
God bedring!
Vi ammer ikke lebger, nei. Hun hadde fått ett glass kumelk i bhg, ellers får hun ikke melk når hun er såpass slimete. Skal se om jeg får i henne vann med ingefær når jeg får handla inn i morra. Hvilken form for ingefær bruker du? Rot? Puré? Kapsler? Og rører du det bare ut?

La henne hoste å få det opp. Ikke gi hostesaft for da kan slimet sette seg i lungene å det tar le g er tid å bli frisk. God bedring

Melk kan affektere slimhinnene, derfor har jeg aldri drukket det. Har astma. Tygger hun drops? Fins noen gode som man kan lindre halsen med som smaker godt og er uten sukker. Ellers kanskje en tur til legen, kanskje han har noe på resept?
Hun er bare to så hun får ikke drops, og hun setter ofte i halsen så det vet jeg ikke helt om jeg tør å prøve heller. Hun har kun fått ett glass melk til lunsjen i bhg de siste dagene, og får ikke melkebasert pålegg så det er ikke de store mengdene hun har fått i seg.

Hun er bare to så hun får ikke drops, og hun setter ofte i halsen så det vet jeg ikke helt om jeg tør å prøve heller. Hun har kun fått ett glass melk til lunsjen i bhg de siste dagene, og får ikke melkebasert pålegg så det er ikke de store mengdene hun har fått i seg.
Ok, prøv å kutte ut til og med det. Kan også prøve kjølig solbærtoddy. Altså varm men ikke varm som når du selv ville drukket det.

Nei, det har skjedd flere ganger tidligere, men da har det vært kanskje 2-3 kvelder. Nå er vi på femte dagen og i dag skjedde det ifbm dagsøvn i bhg også. Det virker som slimet hoper seg opp når hun har sovet et par timer, og at hun da våkner fordi hun hoster så voldsomt. Ikke pipete/tingpustet eller besværet utover den voldsomme hosten
Kan høres ut som astma, spesielt om det er oftere på natt eller ifbm søvn.
Ville tatt kontakt med legen og hørt ang slimløsende, noe liknende av bronkyl. Da kommer det fortere opp. Jeg spyr hvis jeg hoster mye pga astmaen, og det føles som om noe setter seg fast.

Kan høres ut som astma, spesielt om det er oftere på natt eller ifbm søvn.
Ville tatt kontakt med legen og hørt ang slimløsende, noe liknende av bronkyl. Da kommer det fortere opp. Jeg spyr hvis jeg hoster mye pga astmaen, og det føles som om noe setter seg fast.
Det skjer kun på natt og ifbm med søvn:( er det typisk astma? Trodde hun burde vært tett i brystet og besværet også da? Hun hoster jo "bare" masse.

Det skjer kun på natt og ifbm med søvn:( er det typisk astma? Trodde hun burde vært tett i brystet og besværet også da? Hun hoster jo "bare" masse.
Kan være astma likevel
Trenger ikke det, men hoste så de spyr slim på natta er litt klassisk. Natt hoste generelt..

Skader ikke med en prat med legen i alle fall

Vi ammer ikke lebger, nei. Hun hadde fått ett glass kumelk i bhg, ellers får hun ikke melk når hun er såpass slimete. Skal se om jeg får i henne vann med ingefær når jeg får handla inn i morra. Hvilken form for ingefær bruker du? Rot? Puré? Kapsler? Og rører du det bare ut?

Har brukt ingefærrot og bare skjært opp noen skiver, kan prøve å trekke det i kokt vann også gi det når det er avkjølt :)
God bedring!

Vi hadde som sagt Dette uten at det var astma, men jeg ville også dratt til legen dersom det blir verre eller ikke bedrer seg, i og med at Det kan være det :)

Astma er det for tidlig å bli diagnostisert med fordi alle små barn har veldig små luftveier. Derfor kan de få astmalignende symptomer uten at det er astma.

Gi streng beskjed til barnehagen at de må slutte med melk.
Lange, varme dusjer så slimet får løsnet.
Slimløsende er ikke anbefalt til så små barn.
Vi har vært flere runder hos lege med lillegutt her også. Han sliter fælt med hosting. Slitsomt når det står på :(
Varm saft kan hjelpe også

Astma er det for tidlig å bli diagnostisert med fordi alle små barn har veldig små luftveier. Derfor kan de få astmalignende symptomer uten at det er astma.

Gi streng beskjed til barnehagen at de må slutte med melk.
Lange, varme dusjer så slimet får løsnet.
Slimløsende er ikke anbefalt til så små barn.
Vi har vært flere runder hos lege med lillegutt her også. Han sliter fælt med hosting. Slitsomt når det står på :(
Varm saft kan hjelpe også
Vi holder henne hjemme fremover til helga nå, så da kan vi kutte ut melk heøt og observere endring. Ser at hostesaft ikke er anbefalt, men bronkyl brusetbl er reseptfritt og har dosering ned til barn over 2 år, så det bør kunne gå an å teste etter å ha snakka med legen.

Back
Topp