Barn som er vegetarianere.

Ville lagt til rette for vegetar kosthold. Kan lage mye riktig og ernæringsrik mat. Viktig å sette seg inn i sammensetninger osv for å ikke få et mangelfullt kosthold da :)

Hvertfall når de er store nok til å forstå konsekvensene. Og måtte laget egen mat. Hadde ikke laget to middager, da måtte barnet selv spist det vi har minus kjøtt.

Hadde nok tenkt at det gikk over i løpet av noen dager og ikke kranglet om det.

Hvis barnet ikke vil spise kjøtt er det helt ok. Husk derimot at tilskudd av B12 er viktig å få i seg og nok bitamin D og jern. Og proteiner fra bønner og belgvekster. Kjøp gjerne en bok om plantebasert kost.

Kan forøvrig legge til at jeg er vegetarianer og spiser stort sett bare plantebasert. Min eldste datter spiser kjøtt, men den yngste gjør ikke det. Vi drikker heller ikke kumelk, spiser sjeldent mat med egg, men vi spiser litt fisk.

Hvis barnet ikke vil spise kjøtt er det helt ok. Husk derimot at tilskudd av B12 er viktig å få i seg og nok bitamin D og jern. Og proteiner fra bønner og belgvekster. Kjøp gjerne en bok om plantebasert kost.

Kan forøvrig legge til at jeg er vegetarianer og spiser stort sett bare plantebasert. Min eldste datter spiser kjøtt, men den yngste gjør ikke det. Vi drikker heller ikke kumelk, spiser sjeldent mat med egg, men vi spiser litt fisk.
Takk for tips, plantebasert kost skal jeg lese mer om. :-)

bare pass på at næringstoffene en finner i kjøtt blir dekket opp på andre måter...
feks proteiner via bønner eller linser... etcetc...

Hadde blitt stolt! Jeg spiser ikke kjøtt selv. ;) Her serveres det kjøtt av og til (pappaen spiser det), men stort sett vilt og økologisk.

Hvertfall når de er store nok til å forstå konsekvensene. Og måtte laget egen mat. Hadde ikke laget to middager, da måtte barnet selv spist det vi har minus kjøtt.

Men da spiser de vel bare tilbehøret, og kan derfor ende opp med mangelsykdommer. Viktig at de får byttet ut kjøttet med noe annet, som for eksempel linser, egg eller bønner.

Jeg hadde en periode da jeg var rundt 14 år , hvor jeg ikke ville spise kjøtt.
Det var ikke direkte med tanke på dyrevelferd, men fordi jeg ville prøve.
Jeg laget allerede maten min selv, og lot bare være å lage kjøtt.
Jeg brukte mye bønner, og tofu, og andre "enkle" løsninger.
Kroppen føltes innrømmelig bedre enn da jeg spiste kjøtt, men perioden gikk over.
(Jeg er altfor glad i biff..)

Vi bør kjempe for økt dyrevelferd, og vi bør stille krav til leverandørene, og vi bør snakke med barna våre om hvor maten kommer fra.
Hvis barnet får i seg nok, og riktig næring selv om det ikke vil spise kjøtt en stund, tenker jeg at det ikke er noe problem.
Det er ikke så vanskelig med vegetarkost som mange tror. :)
Hvis det er et problem å lage mat uten kjøtt/fisk, ville jeg funnet en annen måte å hjelpe dyrene på.
(Det ville jeg forsåvidt gjort uansett.)
F.eks kan man snakke med barna om å la være å dra på sirkus (*grøss*), eller om hvordan man kan engasjere seg i dyrevern.
Kanskje kan man selge en gammel leke, og donere pengene til WWF/NOAH e.l? :)

Hun er glad i både grønnsaker og frukt, egg og nøtter o.l hun har ingen mangler, men vi følger jo med slik at vi vet hun får i seg den næringen hun trenger. Tusen takk for svar alle sammen. :-)

Hun er glad i både grønnsaker og frukt, egg og nøtter o.l hun har ingen mangler, men vi følger jo med slik at vi vet hun får i seg den næringen hun trenger. Tusen takk for svar alle sammen. :)

Bra! :) Det er bare så mange som ikke vet det, og tror man bare kan fjerne kjøttet, og så får man et vegetarisk måltid. Synes det er kjempefint at du støtter barnet ditt. Jeg ville bli vegetarianer da jeg var rundt 12, men foreldrene mine nektet meg. Det er noe jeg fortsatt er sint på dem for. Barn kan ha sterke overbevisninger, akkurat som voksne. Jeg ble i stedet vegetarianer i voksen alder. Barnet vårt kommer til å vokse opp på vegetarkost. Kusinen min ble vegetarianer som barn, og hun er det fortsatt i en alder av 34. Og nettopp siden man aldri vet om det er en periode eller om det vil forbli sånn, er det viktig at man støtter barnet. :)

Bra! :) Det er bare så mange som ikke vet det, og tror man bare kan fjerne kjøttet, og så får man et vegetarisk måltid. Synes det er kjempefint at du støtter barnet ditt. Jeg ville bli vegetarianer da jeg var rundt 12, men foreldrene mine nektet meg. Det er noe jeg fortsatt er sint på dem for. Barn kan ha sterke overbevisninger, akkurat som voksne. Jeg ble i stedet vegetarianer i voksen alder. Barnet vårt kommer til å vokse opp på vegetarkost. Kusinen min ble vegetarianer som barn, og hun er det fortsatt i en alder av 34. Og nettopp siden man aldri vet om det er en periode eller om det vil forbli sånn, er det viktig at man støtter barnet. :)
Takk! Ja, jeg synes det er viktig å ta barna på alvor, og har sett flere eksempler der foreldre presser gjennom egen vilje da blir det ofte vanskelig for barnet langt opp i voksen alder. :-)

Back
Topp