Barn som er 'overvektige'

Linselusa

Forumet er livet
VIP
Jeg har en jeg synes er 'overvektig'. Jeg har 3 barn med samme kostholdet.
En er strek, en er 'normal' og en er 'lubben'.

Hva kan man gjøre med sånt?

Tenker at det er noe du bør ta opp med lege/helsestasjonen. Man skal i utgangspunktet aldri slanke barn!
Men hvis du er usikker, så bør du ta det opp med helsepersonell.

Om de får normalt sunt kosthold som er variert er det vel ikke så mye man kan Gjøre med lubne barn?
Gammel er barnet?
Jeg tenker kanskje ta på litt mindre på fatet, men om barnet ber om mer skal det ikke sultes så.. følger med på tråden, syns det høres rart ut at man vil slanke sitt eget barn :o

Har du snakket med hs?

Helsestasjon er jo et greit utgangspunkt, kanskje dere kan få råd fra ernæringsfysiolog?

Jeg sa vel aldri at jeg skulle slanke barnet mitt????
Det var vel å dra en enkel konklusjon

Jeg føler kostholdet er sunt og variert, men jeg vet det har bedringspotensiale.
Barnet er 7år. Og er aktivt!
Spiller fotball en dag i uka, kamper en dag i uka, går på ekstra fotballtreninger.
Han er også aktiv ellers, sykler og bruker sparkesykkel.

Jeg kan ta en tlf til hs og høre hva hun mener.

Men jeg vet da de hadde veiing av 3 klassingene ifjor, så sa hs hun var mer bekymret for tynne barn kontra 'store' og aktive barn.

Har de samme aktivitetsnivå da?

Jeg synes det er bra du følger med jeg, skjønner jo at du ikke skal slanke barnet ditt, det synes jeg var en unødvendig kommentar.
Viktig at foreldre ser barnet sitt slik det er, og ikke får "skylapper" :)

Så lenge barnet er aktivt, har et sunt kosthold og sånt så tror jeg man bare må følge med. Det er fort gjort at de blir tunge og får vanskeligheter med å henge med på fysiske aktiviteter, men det høres jo ut som han blir fulgt opp og at dere passer på at han er aktiv. :)

Er han mye overvektig? Jeg ville kanskje snakket med helsesøster jeg.

Ellers er det jo viktig at hele familien er aktiv, spiser sunt og begrenser TVtid og sittetid... Mindre måltider er heller ikke så dumt, og heller spise oftere, ikke alle som kjenner at de blir mette. Mange vil ha mye mat fordi det er godt, det ene tantebarnet mitt var sånn, og han ble bare mer og mer overvektig, er i dag 12 år og har forstått mye selv, så det har kommet seg.

Høres ut som du gjør det beste for barnet ditt, men prat med helsesøster du, de er vel på kontroller også kanskje igjennom skolen? Så får du kanskje høre hvordan han ligger an.

Jeg syns det er fint at du er obs på dette, jeg. :) Jeg klarte ikke å lese mellom noen linjer at du slanker barnet ditt, så skjønner ikke hvor det kom ifra.

Jeg ville snakket med helsesøster. Det kan jo hende barnet bare er bygd sånn og at det jevner seg ut etter hvert som det vokser i høyden.

Syns det er et litt vanskelig tema, man vil jo gjerne at barna skal få et godt utgangspunkt for fremtiden. Tenker det er mange ting som teller inn, f.eks høyde, om barnet vil strekke seg mye i fremtiden osv. Tror jeg ville tatt en liten prat med hs :-)

Med sunt og variert kosthold og en aktiv hverdag, så tror jeg kanskje han blir mer normalvektig med alderen når han begynner å strekke seg. Alle tantebarna mine er for store, men det er pga altfor stort inntak av snop og usunn mat og ingen fysisk aktivitet. De blir kjørt alle steder :/

Med sunt og variert kosthold og en aktiv hverdag, så tror jeg kanskje han blir mer normalvektig med alderen når han begynner å strekke seg. Alle tantebarna mine er for store, men det er pga altfor stort inntak av snop og usunn mat og ingen fysisk aktivitet. De blir kjørt alle steder :/
Huff, sånn som naboungen her det..

Hun blir kjørt til moren sin, som bor 50 meter unna :O Vi er nabohuset mellom mor og far liksom.. :O
I tillegg hentes hun på bussen, når alle de andre går, det er så trist. :( Hun blir bare mer og mer overvektig.. Er vel 10 år eller noe.. Går ikke til venner i boligfeltet heller, greier ikke sykle en slakk oppoverbakke, sønnen min har gjort det siden han var 4 liksom.. :S

Har de samme aktivitetsnivå da?

Delvis. Eldste er tynn og trener fotball like mye.
Mellomste er 'normal' , og spiser i perioder dårlig. Men trenet ski en dag i uka.

Jeg aner ikke høyde og vekt, men jeg SER 'overvekten'.
Jeg hadde håpet han strakk seg i sommer, men han er foreløpig 'lavere ' enn det søsknene var på samme alder.

Delvis. Eldste er tynn og trener fotball like mye.
Mellomste er 'normal' , og spiser i perioder dårlig. Men trenet ski en dag i uka.

Jeg aner ikke høyde og vekt, men jeg SER 'overvekten'.
Jeg hadde håpet han strakk seg i sommer, men han er foreløpig 'lavere ' enn det søsknene var på samme alder.
De får jo forskjellige genkombinasjoner fra foreldrene, det er forskjellige egenskaper som slår gjennom. :)
Så lenge barna er sunne mtp kosthold og aktivitet hadde jeg ikke bekymret meg så veldig, med mindre det blir et problem for barnet på bhg/skole.

Så bra at du følger med og kan se at ditt eget barn er litt overvektig! Det er det ikke alle som kan, og i noen tilfeller får barnet slite for det senere i livet.
Jeg ville kontaktet hs og tatt en prat om det der for gode tips.

Jeg var selv ganske så "lubben" men vokste det av meg på slutten av barneskolen. Strakk meg veldig da jeg var 10-11 og da forsvant valpefettet også.

Jeg sa vel aldri at jeg skulle slanke barnet mitt????
Det var vel å dra en enkel konklusjon

Jeg føler kostholdet er sunt og variert, men jeg vet det har bedringspotensiale.
Barnet er 7år. Og er aktivt!
Spiller fotball en dag i uka, kamper en dag i uka, går på ekstra fotballtreninger.
Han er også aktiv ellers, sykler og bruker sparkesykkel.
Jeg hadde ikke bekymret meg da:) Så lenge man har et godt kosthold og er i aktivitet, så bør man ikke fokusere for mye på det. Går jo ann å for eksempel bare kutte ut juice og annen leskedrikk, og alltid ha vann. Se på små "vaner". Høres jo ut som alle spiser og aktiviseres normalt. Vi ser jo alle forskjellige ut:) Hør eventuelt som andre sier med helsestasjon/lege om han virkelig er overvektig.

Jeg har "slanket" et av barna mine et par måneder. Vi ser virkning allerede, helt uten at barnet har oppdaget selv at vi gjør noe som helst. :)

Anbefaler deg å først måle og veie barnet, og finn en vekttabell for barn på internett. (Gjerne mål og vei hele familien samtidig, eller knytt det opp mot klesstørrelser eller bilsete eller noe, så barnet ikke skjønner at du bekymrer deg for vekten.) Det jeg gjorde først var å få oversikt over hva barnet spiste et par uker, og da fikk jeg virkelig sjokk. Jeg trodde hele familien hadde samme kosthold, men det stemte ikke hos oss. Det overvektige barnet mitt greide å få i seg mye mer sukker enn oss andre, og i tillegg være mindre aktiv i lek. Vi har STOR slekt, og er masse rundt på besøk. En typisk situasjon for oss var hvis det blir satt fram noe godt til kaffen. Alle andre tar f.eks. to kjekser hver, mens det overvektige barnet spiste til det var tomt. I kakeselskap gikk barnet tilbake til kakebordet gang på gang, lenge etter at alle andre var ferdige.

Vi er nå kjempestrenge på hva slektninger får servere når barnet er på besøk. Jeg måtte dra fram vekttabellen for å vise besteforeldrene hvor mye overvekt det faktisk er snakk om, for de nektet først på at barnebarnet kunne være overvektig. I tillegg er jeg veldig nøye på å bare servere sunn mat når vi får besøk, og det opplever jeg at de fleste gjestene også setter pris på. Barnet får alltid spise så mye det vil, men jeg har byttet ut noen få matvarer.

Barn skal helst ikke gå ned i vekt, det beste er om vekten står stille mens barnet vokser i lengden. Helsesøster kan nok gi gode råd, og henvise videre dersom dere trenger det. :)

Jeg har bare ett barn på 6 mnd, så har ingen erfaring fra egne barn, men har erfaring fra min egen søskenflokk:
Vi er 3 søsken, jeg=streken, lillebror=lubben/overvektig og lillesøster=normal.
Vi har hatt nesten likt kosthold, eneste forskjellen var at jeg måtte spise ekstra for og holde vekta oppe og at jeg drakk h-melk, de to andre skummet eller ekstra lett.
Vi var alle tre veldig aktive, ute fra skolen var slutt til leggetid, bare inne for å spise middag, men min bror var allikevel overvektig.
Da han begynte på ungdomsskolen la enda mere på seg, selv om han og mamma jobbet aktivt med kosthold og litt trening. Mot slutten av ungdomsskolen satt han stort sett inne foran tv'n eller xboxen, hadde gitt litt opp :(
Men den sommeren han skulle begynne på videregående strakk han seg noe grusomt, plutselig var han den høyeste i hele slekta og nesten like tynn som meg. :o

Det jeg vil fram til er at, ja, noen barn er nok lubne/overvektige pga for lite aktivitet og/eller for dårlig kosthold, mens andre bare er lubne som barn uten at man kan gjøre noe med det og da vil det som regel ordne seg selv. Og mødre uten skylapper vil fort finne ut om det er av den ene eller andre grunnen ;)

Som den lubbene i familien med mor som brukte mye tid på å kommentere mat og "passe" på inntaket osv. har jeg en anbefaling: Fortsett normalt sunt kosthold likt for alle i familien, og pass på at dere som familie er ofte i aktivitet på en naturlig måte slik at han ikke blir sittende for mye inne.

Back
Topp