Barn og tv/dataspill. hva er greit?

Vi har vel to spill på ipaden, men de er ikke så ivrige. Men det har skjedd altså. Kanskje de spiller 10 min i måneden hver:p syns det er enklere med spill på telefon/iPad egentlig, føler det er lettere å kontrollere bruken da. Får de Playstation er det mer tilgjengelig, og føler at man spiller en stund når man først begynner. Men jeg har. NULL erfaring med sånne spill altså.
Det er jeg helt enig i :P Synes det er lettere å legge vekk iPad og telefoner.

Men hva er det med disse lærerikeappene hun ikke kan lære seg uten å få det på skjerm da?
Å lære seg å bruke dagens teknologi er noe som til og med står i rammeplanen hos oss i bhg. Vi bruker iPad til å ta bilder( barna tar bilder selv), lage filmer, lage digitale bøker, spille (pedagogisk riktige) spill. Når vi bruker den er det i små grupper med stort fokus på språk. Vi bruker farger/former/begreper og får igang samtaler med barnet/barna og barna spør og hjelper hverandre på tvers av alder. De lærer å vente på tur, de lærer nye ting av hverandre og samarbeider. Det er helt klart mye positivt man kan bruke dette til, men jeg syns det er viktig at hoveddelen av bruken er voksenstyrt og bevisst, så kan det som kun er underholdning og "tull" være en mindre del.

Jeg tror nok ikke det er heldig å begynne på skolen uten å kunne noe som helst på dette feltet. Mye foregår digitalt nå.

Vi har en del av de wii sport spillene. Har tenkt at om det skulle hvert noe spill som er "bedre" så må det jo være dem :p

Det har jeg faktisk prøvd en gang, er vel eneste jeg har spilt i voksen alder utenom singstar og buzz på vorspiel:p husker jeg spilte tennis og var støl i flere dager etterpå, haha!

Det har jeg faktisk prøvd en gang, er vel eneste jeg har spilt i voksen alder utenom singstar og buzz på vorspiel:p husker jeg spilte tennis og var støl i flere dager etterpå, haha!
vi har hatt mye morro med det vi også.. Jeg og samboeren spiller det nå å da mot hverandre når vesla har sovna eller ikke er hjemme :P

Å lære seg å bruke dagens teknologi er noe som til og med står i rammeplanen hos oss i bhg. Vi bruker iPad til å ta bilder( barna tar bilder selv), lage filmer, lage digitale bøker, spille (pedagogisk riktige) spill. Når vi bruker den er det i små grupper med stort fokus på språk. Vi bruker farger/former/begreper og får igang samtaler med barnet/barna og barna spør og hjelper hverandre på tvers av alder. De lærer å vente på tur, de lærer nye ting av hverandre og samarbeider. Det er helt klart mye positivt man kan bruke dette til, men jeg syns det er viktig at hoveddelen av bruken er voksenstyrt og bevisst, så kan det som kun er underholdning og "tull" være en mindre del.

Jeg tror nok ikke det er heldig å begynne på skolen uten å kunne noe som helst på dette feltet. Mye foregår digitalt nå.

Men det er jo kjempeflott dersom de lærer dette i bhg da, og gjerne fortsetter med det på skolen. :)

Vi har to ipader, Wii og Playstation.
Eldstemann spiller litt Wii, men veldig lite. Begge spiller på iPad, de lærer veldig mye. Min eldste har blitt helt super på regnestykker +/-, minste vår elsker memory spill og husker opp til over 36 kort. De får sitte litt når de er syke, om vi er litt avhengig av at de skal sitte rolig, eller en tidlig morgen.
Det kan gå dager og uker mellom spilletid, så sitter de en liten periode igjen. Det er jo ikke slik at spilling er nytt for denne generasjonen jeg er over 30 og fikk vårt første tv spill da jeg var 7 år, etterhvert kom Nintendo og vi spilte på data.
Sunt å drive litt med dagensteknologi, men man må jo begrense. Jeg kjenner en tre åring som sitter på iPad når han spiser, ute på trilletur, da han legger hvert ledige time omtrent og det kan bli for mye synes jeg, men det er min mening :)

Hva mener du om barn og TVspill?
Hvor gamle bør de være før de får lov å spille?
Hvor lenge burde de få lov å sitte med det?
Er det greit at barna spiller spill som har aldersgrense over dems egen alder?

Jeg syntes TVspill kan være en fin underholdning og ekstremt lærerikt. Jeg elsker å spille på PS3 eller wii.
Usikker, men en 2-åring syntes jeg ikke trenger å få spille på en PS3 akkurat.
Her er jeg usikker. Det er nok litt unntakstilstand om mamma eller pappa f.eks er syk.
Nei, det er ikke greit. Spesielt ikke de 18 årsspillene som 11-åringer har.

Guttungen her blir 5 år i juli, han har ikke vist noen interesse for ps4'n så vi lar han ikke få begynne å spille før han spør om det selv. Kommer ikke til å la han spille spill som er over hans alder med mindre det er "snille" spill som bare er litt vanskelig. Hvor mye han får spille må vi nok bli enig om den dagen han begynner å vise interesse for å ville spille. Det samme gjelder for frøkna på 2.

Hva mener du om barn og TVspill?
Helt ok, så lenge det er begrenset og alderstilpasset

Hvor gamle bør de være før de får lov å spille?
Det er opp til hver enkelt å bestemme.

Hvor lenge burde de få lov å sitte med det?
Max 30 minutter skjermtid til barn under 8 år

Er det greit at barna spiller spill som har aldersgrense over dems egen alder?
Nei

Back
Topp