Barn og snop

Om det hadde gått så tror jeg også at et barn ikke hadde hatt vondt av å ikke få godt før skolealder..
Men jeg tror ikke det går an å holde er barn vekke fra det..
Hva med bursdager??
Skal barnet ditt la være å gå da?
Slik som her så hender det ofte at nabo jenten kommer over og vil dele noen karameller med seg osv,jeg kan jo ikke nekte da??

Jeg hadde blitt illsint jeg om besteforeldrene hadde kommet med snop til min datter på 7 mnd! Det er uakseptabelt. Hun skal ikke ha sukker før hun ber om det selv, for det blir tidsnok massevis av det! Men skal hun absolutt smake på noe så skal hun få det av meg eller sambo, hvertfall ikke besteforeldrene eller andre. Da skal de spørre om tillatelse!

Her får de smake og teste, er ikke alt av godt og snop de liker uansett og dessuten er annet som er mer skadelig og få i seg, syns nå jeg. Mine unger har hvertfall ikke tatt skade av det, her er det vanlig inntak i normale former... Men aldersgrensa er en annen ting[&:] helt til han begynne på skolen kan du få litt trøbbel med og holde tror jeg. Og han vil sikkert få de i seg på en eller annen måte når han er stor nok til og skjønne at dette får jeg ikke lov til hjemme...

er helt enig med deg jeg!!! er alt for mye sukker i verden!!!! en liten unge skal ikke ha godteri osv!!!

ORIGINAL: Tilia sin mamma

Jeg hadde blitt illsint jeg om besteforeldrene hadde kommet med snop til min datter på 7 mnd! Det er uakseptabelt. Hun skal ikke ha sukker før hun ber om det selv, for det blir tidsnok massevis av det! Men skal hun absolutt smake på noe så skal hun få det av meg eller sambo, hvertfall ikke besteforeldrene eller andre. Da skal de spørre om tillatelse!

sign!

ORIGINAL: Agrestic

I dag hvor det er så mye diabetes, ADHD, og folk er så opplyste om sukker og skaden den gjør i store mengder, så syns jeg det er betenkelig at enkelte fortsatt forsvar det å gi snop til små barn. Å at besteforeldre blir sure for at barnebarna ikke får spise sukker når de er på besøk....synd!!! Jeg har ikke noe glede av å gi nevøene og niesene mine sukker, jeg merker ikke noe til om de syns at det er godt. Og når det gjelder barnebursdager, så hører jeg stadig om flere som har sukkerfrie bursdager, og det er ikke noe mindre suksess enn bursdager fulle av snop. Ungene har ikke reagert engang. Ungen til venninna mi har ADHD og er lactose intolerant, en annen har diabetes og den 3 har cøliaki. Tenk om vi ikke skl kunne ta hensyn til sånt?? Å barnehagene har vel begynt med en bursdagsdag i mnd hvor de feirer alle som har hatt bursdag den mnden, istedet for å ha bursdag annen hver dag?? Vet i hvertfall det er sånn her flere steder. Nei jeg driter lang marsj i hva andre syns, jeg kan såpass mye om kosthold at jeg vet bedre.[:)]

Nå skal det vel sies at sukkerfrie barnehager ikke er utelukkende positivt omtalt.

ORIGINAL: *Go`Jenta*

Syns ikke du er streng i fht at gutten din er 7 mnd nå, MEN jeg syns du er veldig streng i fht å ikke gi barnet ditt noe lørdagsgodteri før skolealder. snuppa er 15 mnd og hun har fått smake det meste egentlig. En tar faktisk ikke skade av å SMAKE på noe. Det er mengden det kommer an på og alt med måte[;)] Og jeg ser faktisk ikke forskjellen på MYE en gang i mnd og litt innimellom. Blir vel samma om man spiser 500 g snop fordelt på 5 dager som 500 g på en fast dag vel[8|][;)]

Og må netsen ønske deg lykke til med å holde barnet ditt borte fra alt frem til skolealder for det er jeg rimelig sikker på a du ikke greier[;)]

kanskje ikke for tennene.... jeg vet av ei som drakk meierienes juice jevnt og trutt og hun ødla tenne sine helt. Da hadde det vært bedre å drikke to liter i slengen, det tærer faktisk ikke så mye på tennene som å drikke det jevnt.

nå er det vel lettere å holde barn nummer 1 lengre bort fra godteri enn nr to. Han nummer to skal vel ha det samme som storebror/storesøster.....

ORIGINAL: ThisIsAnfield

I dag hvor det er så mye diabetes, ADHD, og folk er så opplyste om sukker og skaden den gjør i store mengder, så syns jeg det er betenkelig at enkelte fortsatt forsvar det å gi snop til små barn. Å at besteforeldre blir sure for at barnebarna ikke får spise sukker når de er på besøk....synd!!! Jeg har ikke noe glede av å gi nevøene og niesene mine sukker, jeg merker ikke noe til om de syns at det er godt. Og når det gjelder barnebursdager, så hører jeg stadig om flere som har sukkerfrie bursdager, og det er ikke noe mindre suksess enn bursdager fulle av snop. Ungene har ikke reagert engang. Ungen til venninna mi har ADHD og er lactose intolerant, en annen har diabetes og den 3 har cøliaki. Tenk om vi ikke skl kunne ta hensyn til sånt?? Å barnehagene har vel begynt med en bursdagsdag i mnd hvor de feirer alle som har hatt bursdag den mnden, istedet for å ha bursdag annen hver dag?? Vet i hvertfall det er sånn her flere steder. Nei jeg driter lang marsj i hva andre syns, jeg kan såpass mye om kosthold at jeg vet bedre.[:)]

Her syns jeg at jeg bør komme med en kommentar! Jeg vet ikke hvordan det er med ADHA, men når det gjelder diabetes, så er det ikke fordi de spiser mye sukker at de får diabetes, det har ingenting med saken å gjøre! Og det er heller ikke farlig for de med diabetes å spise sukkerholdige vare, så lenge det gjøres med måte og de passer på og ta innsulin!

I dagens samfunn når man kjører på med snop og sukker i alle varianter så kan man utvikle diabetes jo, er ikke bare overvektige og gamle som gjør det. Jobber i helsevesenet selv så har sett dette flere ganger, og foreldre som klandrer seg selv for at de har tatt så lett på dette med sukker. Går jo ikke an å bevise at det er sukkeret som årsaken, kan være andre faktorer som spiller inn og, mn jeg orker ikke å tenke at jeg kan ha vært årsaken til at ungen min utvikler både det ene og det andre. Jeg ønsker ihvertfall å gjøre mitt for at ungen min skl være så sunn som mulig. Har sliti med mitt så det unner jeg ingen.

Er ikke enig! Har ei datter med diabetes, og selv lege og sykepleier som er spesialutdannet på diabetes sier at det ikke er sukkeret de har fått i seg som gjør at de får diabetes. De som spiser mye sukker og usunn mat og legger kraftig på seg og så utvikler type 2 diabetes kan nok dette være noe av grunnen, men det skyldes mer fedmen! Type 1 diabetikere får ikke denne typen diabetes av å spise sukker!

ORIGINAL: Nøtta

nå er det vel lettere å holde barn nummer 1 lengre bort fra godteri enn nr to. Han nummer to skal vel ha det samme som storebror/storesøster.....

Både ja og nei.. Kan prøve en del triks for å få det til.. Eks. eldstemann her får selvfølgelig barnetvsnop, og når Elias vil ha så får han noen skruer, en eske rosiner, noen oppskårede druer e.l. Han får det i en LIK skål/pose som storebror, og er dermed ikke obs på at innholdet er et annet.. [:D] Brus derimot drikker vi ikke når han er tilstede..
Dette er ikke fordi jeg er IMOT sukker, for det er jeg ikke (alt med måte!), men fordi han reagerer så fryktelig på det at han ikke kan få det..

I dagens samfunn når man kjører på med snop og sukker i alle varianter så kan man utvikle diabetes jo, er ikke bare overvektige og gamle som gjør det. Jobber i helsevesenet selv så har sett dette flere ganger, og foreldre som klandrer seg selv for at de har tatt så lett på dette med sukker. Går jo ikke an å bevise at det er sukkeret som årsaken, kan være andre faktorer som spiller inn og, mn jeg orker ikke å tenke at jeg kan ha vært årsaken til at ungen min utvikler både det ene og det andre. Jeg ønsker ihvertfall å gjøre mitt for at ungen min skl være så sunn som mulig. Har sliti med mitt så det unner jeg ingen.

Det har jeg heller aldri sagt

Du sier dette! Det er ikke sukkeret og snopet som gjør at de utvikler diabetes. Men at de ikke kan begrense seg og derfor legger på seg og blir overvektige. Dette fører til mye ubehag og tunge byrder for kroppen, som gjør at immunforsvaret og organene ikke klarer å fungere som de skal og derfor utvikler enkelte diabetes! Så det er ikke sukkeret og snopen sin feil i den forstand, man kan godt spise masse sukker og snop hver eneste dag uten å utvikle diabetes!

oiii.... 7 mnd er veldig tidlig å begynne med søtt..... jeg synes 1 år er minimum alder på det----.....

lillegutt er 15mnd og får skjelden godt... det er om han er hos eldre fettere og kusiner.. og så får han noen ganger gjendekjeks el lign.....

men det med å prøve søtt for tidlig er jo ikke til fordel for barnet... da er det heller for at de som gir han skal ha noe å gjøre.....

ORIGINAL: lykkelita*

ORIGINAL: Krølla82

Hvis du klarer å unngå at han får i seg godteri eller brus før han begynner på skolen så er du heldig....skal du nekte han å gå i barnebursdager da, eller nekte besteforeldrene å gi han snop. De er ikke gammle før de oppdager godteri hyllene på butikken. Jo mer tabu du gjør godis og brus jo mer spennende blir det....bedre å la de få i små mengder enn å nekte de helt, de skal da ha lov til å kose seg de små også.

Ja, jeg vil nekte besteforeldrene å gi han snop. Men jeg mente jo ikke at han ALDRI skal få godt, jeg sier jo at han har fått smake allerede. Men jeg mener lørdagsgodt. Når det er bursdag, så skal han selvfølgelig få smake kake... 

Kose seg og kose seg, kan vel kose seg med andre ting? Lage smoothie og få spennende frukt? Jeg går ikke med på at snop er kos! Det vil jo ikke være sånt at jeg nekter han å få godt hjemme, men så sitter vi og spiser! Jeg kjøper ikke sånt og har ikke lyst til å begynne med det heller...

Hvis besteforeldrene hans begynner å skal kjøre i han brus og sjokolade hver gang vi kommer på besøk, så blir jeg å si nei. Hvorfor er det sånt at man blir sett på som ond når man holder barna unna snop? Er i alle fall sånn jeg føler besteforeldrene hans tenker om meg, når jeg deler mine tanker med dem...

jeg er helt enig med deg jeg....

ORIGINAL: Nesing

Snop, selv om det bare er smaksprøver, er jeg definitivt i mot til så små barn!  Barnet ditt er 7 mnd gammel og da forstår jeg virkelig ikke at man absolutt skal gi ham smaksprøver (og nei, jeg snakker selvsagt ikke om deg, men om besteforeldrene). Barnet aner ikke hva dette er og har heller ikke behov for godteri. Min gutt spiser ikke godteri, han vet ikke hva det er engang. Foreløpig! Holder ham unna så lenge det er mulig, men er slett ingen nazimamma av den grunn. Han får drikke litt eplejuice (utblandet) og får yoghurt. Det holder for ham enda, og det er jeg svært glad for!

Hva andre gjør spiller ingen rolle for meg uansett. Det er mitt barn og dermed jeg som må få ta beslutningne. Det samme gjelder selvsagt deg/dere! [:)]

bra....!!!

ORIGINAL: ThisIsAnfield

Det har jeg heller aldri sagt

Du sier dette! Det er ikke sukkeret og snopet som gjør at de utvikler diabetes. Men at de ikke kan begrense seg og derfor legger på seg og blir overvektige. Dette fører til mye ubehag og tunge byrder for kroppen, som gjør at immunforsvaret og organene ikke klarer å fungere som de skal og derfor utvikler enkelte diabetes! Så det er ikke sukkeret og snopen sin feil i den forstand, man kan godt spise masse sukker og snop hver eneste dag uten å utvikle diabetes!

Skulle presisere at det er ikke diabetes type I da, inn med teskje

Er ikke det jeg sier! Sier at det er ikke sukker og godt som gjør at man får diabetes, hverken type en eller 2!

Back
Topp