Barn og snop

lykkelita*

Forumet er livet
Jeg er uenig med sambo og besteforeldrene til ungen vår når det kommer til snop. De vil gjerne at han skal smake både det ene og det andre, han er jo bare syv måneder! Jeg lar de gi han litt is eller smake litt sjokolade på fingertuppen, men det er bare så han får smake smaken... Det gjør jo ikke noe!

Men dette har ført til diskusjon om hvordan vi skal gjøre det videre med snop. De mener at når han blir rundt året må han jo få saft og sjokolade og ostepop og hva det måtte være! Jeg vil ikke at han skal få sånn drit før han "må"!

Jeg vil ikke begynne med lørdagsgodt før han begynner på skolen, da kan han få et glass saft og en sjokolade, eller kanskje jeg baker boller eller lager vaffler på lørdagene... Men jeg vil ikke gi han brus og jeg syns ikke at han trenger å få snop før den tid, nettopp fordi at når dem først får det så vil de jo gjerne ha mer! Jeg synes vi har et stort ansvar for at gutten vår skal ha et sunt kosthold, dessuten er jeg redd for de små tennene hans!

Hva synes dere? Høres det strengt ut? Brus er en fy ting i mitt hode uansett, jeg drikker det ikke selv og jeg liker ikke at sambo drikker det. Jeg vil ikke ha brus i mitt hus!

Hvordan gjorde dere det med deres småtroll?

Hvis du klarer å unngå at han får i seg godteri eller brus før han begynner på skolen så er du heldig....skal du nekte han å gå i barnebursdager da, eller nekte besteforeldrene å gi han snop. De er ikke gammle før de oppdager godteri hyllene på butikken. Jo mer tabu du gjør godis og brus jo mer spennende blir det....bedre å la de få i små mengder enn å nekte de helt, de skal da ha lov til å kose seg de små også.

ORIGINAL: Krølla82

Hvis du klarer å unngå at han får i seg godteri eller brus før han begynner på skolen så er du heldig....skal du nekte han å gå i barnebursdager da, eller nekte besteforeldrene å gi han snop. De er ikke gammle før de oppdager godteri hyllene på butikken. Jo mer tabu du gjør godis og brus jo mer spennende blir det....bedre å la de få i små mengder enn å nekte de helt, de skal da ha lov til å kose seg de små også.

Ja, jeg vil nekte besteforeldrene å gi han snop. Men jeg mente jo ikke at han ALDRI skal få godt, jeg sier jo at han har fått smake allerede. Men jeg mener lørdagsgodt. Når det er bursdag, så skal han selvfølgelig få smake kake... 

Kose seg og kose seg, kan vel kose seg med andre ting? Lage smoothie og få spennende frukt? Jeg går ikke med på at snop er kos! Det vil jo ikke være sånt at jeg nekter han å få godt hjemme, men så sitter vi og spiser! Jeg kjøper ikke sånt og har ikke lyst til å begynne med det heller...

Hvis besteforeldrene hans begynner å skal kjøre i han brus og sjokolade hver gang vi kommer på besøk, så blir jeg å si nei. Hvorfor er det sånt at man blir sett på som ond når man holder barna unna snop? Er i alle fall sånn jeg føler besteforeldrene hans tenker om meg, når jeg deler mine tanker med dem...

Ja, jeg ville jo ikke nektet han å spise kake i bursdagsselskap da[:)] Men jeg vil ikke at han skal bli vant til at når vi drar på besøk til folk, får man snop og så synes jeg ikke han trenger lørdagsgodt før han blir ganske stor[:)] Det er jo vi som venner han til det, så da kan vi vel vente så lenge som mulig med det, tenker jeg... Og så bruker sambo og kjøpe brus av og til, og det vil jeg at han skal slutte med når Thorbjørn blir så stor at han vet hva det er.

Her fikk minsten godte-eske når hun var rundt 2 1/2 år og den får hun kun på lørdagene. Litt ekstra moro å kunne skille mellom hverdag og helg/lørdag og ikke minst glede seg til denne dagen.

Hun er nå 3 år og får ennå ikke brus! Det skal hun heller ikke få før hun MYE eldre, hvis hun vil ha da.. tenker jeg riktig så vil hun nok ikke like det før hun er nokså stor.. kanskje ikke da heller (håper det).

Barneselskaper blir ikke ødelagt hvis et eller flere barn ikke drikker brus eller godteri. Der kan man ta med seg annet hvis ikke vertinne er lur og omtenksom å har noe annet godt på lager til de ungene som ikke drikker/spiser ovennevte ting.

Jeg serverer både isvann og saft i bursdagene, og holder laaangt unna brusen til de små, ser ikke det som enbetydende med vellykket fest!

Så til deg lykkelita.. bare hold fast på dine holdninger ang. godteri og brus og si ifra til dine nærmeste om dine tanker rundt det. Og er de oppegående og fornuftige vil jeg tro de følger dine synspunkter ang dette.

Jeg holder snuppa unna sukkertøy og sjokolade de 2-3 første årene er planen her da[;)] Nå er hun snart 2 og ikkeno problem[:D] Boller og kake får hun når hun er borte og vi har det her hjemme[;)]

HVORFOR skal gutten din på 7 mnd. ha sjokolade, is og annet snop?? Har de noen grunn til å ønske det? Det er et eller annet som er galt mener jeg, når man tenker at snop må til for å ha det bra... Bestemora mi er sånn - hvis vi har vært på besøk og ikke spist kake/sjokolade/is, da er det et trist besøk... Jeg er opptatt av at barn (og voksne!) må lære og læres at kos ikke handler om mat! Man kan kose seg sammen uten at det må en spesiell type mat til.
Snupps her fikk ikke smake noe som helst nå 17.mai, hun er 2 år, og fikk da 3-4-5 potetskruer fordi pappan spiste det og hun ville også [;)] 
Vi har sjelden snop i hus, har vi det inntas det etter hennes leggetid. Besteforeldrene vet hvor de har oss, og respekterer det. Dvs svigermor prøvde å få henne til å spise chips sist vi var der, men hun nekta [:D]

Sukker er et kjempeproblem i vesten, det samme er usunt fett. Hvorfor i all verden skal vi da gi det til ungene før de i det hele tatt vet at de ønsker seg det?? (Og ja, snuppa er veldig interessert i godtehyllene på butikken, men det er fordi posene har så kjempefine farger, og at hyllene er akkurat der vi står lenge i kø! Hun aner ikke hva som er oppi, og synes fargerike kattematposer er like gøy...[;)])

Jeg er enig med dere, lille gumman og Nesing. Spesielt brus kommer jeg til å være hard på! Jeg tror at grunnen til at sambo og besteforeldrene vil la han smake på is for eksempel, er for å se hvordan han reagerer. Han ble jo ikke særlig begeistret for isen, da den var alt for kald for han. Syns det bare er teit å sitte å leke sånn med barna, det er kun fordi de vil se utrykkene hans! Jeg pleier å gi han frukt, han er kjempe glad i banan og det er godteri for han nå, det[:)] Og så får han av og til sånne dessert glass etter middag, dem elsker han[:D] Og jeg tror at man kan fortsette i ganske mange år, å bruke frukt som godteri for de små... Lage moser, smoothies og bare kutte opp mange forskjellige, nye frukter.

ORIGINAL: Mariamamma

HVORFOR skal gutten din på 7 mnd. ha sjokolade, is og annet snop?? Har de noen grunn til å ønske det? Det er et eller annet som er galt mener jeg, når man tenker at snop må til for å ha det bra... Bestemora mi er sånn - hvis vi har vært på besøk og ikke spist kake/sjokolade/is, da er det et trist besøk... Jeg er opptatt av at barn (og voksne!) må lære og læres at kos ikke handler om mat! Man kan kose seg sammen uten at det må en spesiell type mat til.
Snupps her fikk ikke smake noe som helst nå 17.mai, hun er 2 år, og fikk da 3-4-5 potetskruer fordi pappan spiste det og hun ville også [;)] 
Vi har sjelden snop i hus, har vi det inntas det etter hennes leggetid. Besteforeldrene vet hvor de har oss, og respekterer det. Dvs svigermor prøvde å få henne til å spise chips sist vi var der, men hun nekta [:D]

Sukker er et kjempeproblem i vesten, det samme er usunt fett. Hvorfor i all verden skal vi da gi det til ungene før de i det hele tatt vet at de ønsker seg det?? (Og ja, snuppa er veldig interessert i godtehyllene på butikken, men det er fordi posene har så kjempefine farger, og at hyllene er akkurat der vi står lenge i kø! Hun aner ikke hva som er oppi, og synes fargerike kattematposer er like gøy...[;)])

Ja, ikke sant... Jeg synes det virker som at det er så mange som ikke tenker på hva de egentlig putter i ungene sine! Jeg husker her i vinter, så leste jeg en artikkel i en av de store avisene, om at de fleste nordmenn faktisk er sukkeravhengige... Vi gir barna våre is når det er varmt, godt på lørdager, når vi skal på besøk eller får besøk osv osv. De skal kun få snop på spesielle anledninger, men så er det spesielle anledninger hele tida!!

Jeg er selv veldig bevisst på hva jeg putter i meg og det ønsker jeg å føre videre til barnet mitt! Men da er det så mange som ser helt rart på meg og lurer på hvorfor jeg ikke vil at ungen min skal få kose seg? Hva er det for slags holdning å føre over til barna da? Når vi skal ha det bra, spise vi usunne ting som ikke er godt for tennene og helsa generelt.

Den artikkelen åpnet i alle fall øynene mine....

Det er ikke enkelt å finne ut hvordan man skal gjøre det med barn og godteri...
Jeg vet om ei jente (hun er nå 6 år) som aldri får lov til å spise noe kake og godteri annet enn på lørdager, og i bursdager. Så hver gang hun er i bursdag og spiser kaker o.l., spiser hun så mye siden hun endelig får lov, at alle sitter og nesten måper av henne! Folk har faktisk reagert veldig på de "strenge" godte-reglene, og det blir pratet en del om.. Hun kaster seg over fata, og spiser så hun nesten spyr.
Da synes jeg heller det er greit at de også kan smake litt når de er hos besteforeldrene og blir skjemt bort, og litt til andre anledninger så de får et mer "naturlig" forhold til godteri, om man kan si det sånn..

Vi hadde også tenkt til å være veldig strenge, men har funnet ut at det ikke er så enkelt å nekte guttungen vår det hele tiden. Har vi gjester og serverer kake, kan vi ikke bare overse sønnen vår, og la han være den eneste som ikke får smake. Og når han er hos besteforeldrene sine, kan ikke han være den eneste som ikke får is, når alle andre barna får det. Han får fortsatt ikke brus, og det håper jeg vi klarer å vente lenge med. Men den dagen kommer vel den også, men fram til da er vann topp! [:D]

så enig med deg Mariamamma. Man trenger vel da ikke å introdusere sukker til de små når det trengt ikke vet hva det er engang.

Vi har ennå ikke opplevd å ha en eneste "fight" med henne i butikken/godtehylla. Hun skjønner ennå ikke hva som er oppi de forskjellige posene heller.. å godt er det[:D] 

Når vi gir henne sjokolade, rosiner eller godte-eske så fjerne vi først embalasjen og heller innholdet i en kopp.. det gjør at hun ikke igjenkjenner godtet i butikken. Kjempelurt![:D]

Her elsker snuppa frukt oppskåret på et fat.. det er kjempegodt og ikke minst druer som har vært en liten stund i fryseren er helt fantastisk godt nå i varmen!

ORIGINAL: Rosie

Det er ikke enkelt å finne ut hvordan man skal gjøre det med barn og godteri...
Jeg vet om ei jente (hun er nå 6 år) som aldri får lov til å spise noe kake og godteri annet enn på lørdager, og i bursdager. Så hver gang hun er i bursdag og spiser kaker o.l., spiser hun så mye siden hun endelig får lov, at alle sitter og nesten måper av henne! Folk har faktisk reagert veldig på de "strenge" godte-reglene, og det blir pratet en del om.. Hun kaster seg over fata, og spiser så hun nesten spyr.
Da synes jeg heller det er greit at de også kan smake litt når de er hos besteforeldrene og blir skjemt bort, og litt til andre anledninger så de får et mer "naturlig" forhold til godteri, om man kan si det sånn..

Vi hadde også tenkt til å være veldig strenge, men har funnet ut at det ikke er så enkelt å nekte guttungen vår det hele tiden. Har vi gjester og serverer kake, kan vi ikke bare overse sønnen vår, og la han være den eneste som ikke får smake. Og når han er hos besteforeldrene sine, kan ikke han være den eneste som ikke får is, når alle andre barna får det. Han får fortsatt ikke brus, og det håper jeg vi klarer å vente lenge med. Men den dagen kommer vel den også, men fram til da er vann topp! [:D]

Det er da hennes måte å reagere på... Da jeg var lita selv, fikk jeg kun snop i bursdager og på lørdag, jeg spiste likevel ikke noe mer enn de andre ungene... Ikke søskene mine heller!

Og jeg ville ikke servert godteri og kake til gjester, eller spise det selv, for så å nekte ungen min. Jeg vil rett og slett la vær å servere kaker o.l, og heller lage gode fruktsalater eller sånt. Det finnes jo sunne alternativer til "hygge-mat".... Det kan da umulig være bra å gi ungene godteri et par ganger i uka, så de ikke skal overspise når de en sjelden gang får det? Det er nettopp sånne vaner som gjør mennesker avhengig av sukker... Da er det bedre å spise masse kake en gang i måneden, enn litt snop flere dager i måneden...

ORIGINAL: lilla gumman

så enig med deg Mariamamma. Man trenger vel da ikke å introdusere sukker til de små når det trengt ikke vet hva det er engang.

Vi har ennå ikke opplevd å ha en eneste "fight" med henne i butikken/godtehylla. Hun skjønner ennå ikke hva som er oppi de forskjellige posene heller.. å godt er det[:D] 

Når vi gir henne sjokolade, rosiner eller godte-eske så fjerne vi først embalasjen og heller innholdet i en kopp.. det gjør at hun ikke igjenkjenner godtet i butikken. Kjempelurt![:D]

Her elsker snuppa frukt oppskåret på et fat.. det er kjempegodt og ikke minst druer som har vært en liten stund i fryseren er helt fantastisk godt nå i varmen!

Så lurt[:D]

Jeg syns enhver skal få bestemme hva som er best for sitt barn. Bare kjekt om han ikke blir vandt til å stappe i seg masse snop i tide og utide fra han er liten.[:)]

Vi har et ganske midt i mellom syn, når det kommer til godterier. Litt er greit, men ikke store mengder. Og ikke for ofte. Ho har fått smake brus, og får smake hvis vi har og ho spørr, men pleier å gi ho fruktsaft o.l i stedet. I hverdagen tar jeg helst youghurt eller frukt når vi skal kose oss. Men er ikke kjempe streng på det, så innimellom blir det gjerne en is eller lignende også[;)]

Jeg må bare si at jeg reagerte mer på at samboeren din ikke skal få lov å drikke brus! Han er tross alt en voksen mann, som må få lov til å bestemme over seg selv. Og selv om mannen din drikker, behøver ikke barnet deres få. Samme gjelder jo med f.eks vin.[;)]

Håper dere blir enige om hva dere skal gjøre med godterispisingen, vil nok foreslå at dere fant en gylden middelvei.

ORIGINAL: ~Ahiru~

Jeg syns enhver skal få bestemme hva som er best for sitt barn. Bare kjekt om han ikke blir vandt til å stappe i seg masse snop i tide og utide fra han er liten.[:)]

Vi har et ganske midt i mellom syn, når det kommer til godterier. Litt er greit, men ikke store mengder. Og ikke for ofte. Ho har fått smake brus, og får smake hvis vi har og ho spørr, men pleier å gi ho fruktsaft o.l i stedet. I hverdagen tar jeg helst youghurt eller frukt når vi skal kose oss. Men er ikke kjempe streng på det, så innimellom blir det gjerne en is eller lignende også[;)]

Jeg må bare si at jeg reagerte mer på at samboeren din ikke skal få lov å drikke brus! Han er tross alt en voksen mann, som må få lov til å bestemme over seg selv. Og selv om mannen din drikker, behøver ikke barnet deres få. Samme gjelder jo med f.eks vin.[;)]

Håper dere blir enige om hva dere skal gjøre med godterispisingen, vil nok foreslå at dere fant en gylden middelvei.

Hehe... Jeg vil ikke at sønnen min skal drikke brus, i alle fall ikke på hverdager. Jeg synes det blir urettferdig og nekte han, men så får vi voksne helle i oss så mye vi vil og når vi vil... Da kan heller sambo kjøpe seg en halvliters flaske når han er ute, og ikke dra det inn i huset og friste Thorbjørn.

[:)]Min minste (2 år+) har ikke smakt sjokolade/godterier - og heller ikke brus. Det han ikke har smakt ,vet han ikke hva er - og vil derfor ikke mase om å få det. Han får jo is nå som det er så deilig vær ,og kaker - boller og kjeks når det er naturlig. Altså når vi har besøk ,skal kose oss litt ekstra ol. Han får eplejuice ,og synes det er nyyydelig[:D]. Storebror drikker en del sprite ,men lillegutt tror det er vann ,så det er greit.[8D] Har tenkt å gi ham eplejuice med farris i dag ,siden det er så varmt. Skal bare forsikre meg om at han får i seg de saltene han trenger. Blir spennende å se hva han synes om kullsyre!
MEN ,jeg synes det er opp til foreldre å bestemme når ungen skal få smake på ting! Ikke besteforeldre ,eller andre!!! Besteforeldre har maaaange år på seg til å stappe disse små fulle av div. så de trenger ikke å starte så slt for tidlig!!!!!!!!!!!![>:]

ORIGINAL: Ikke_ny_nei

[:)]Min minste (2 år+) har ikke smakt sjokolade/godterier - og heller ikke brus. Det han ikke har smakt ,vet han ikke hva er - og vil derfor ikke mase om å få det. Han får jo is nå som det er så deilig vær ,og kaker - boller og kjeks når det er naturlig. Altså når vi har besøk ,skal kose oss litt ekstra ol. Han får eplejuice ,og synes det er nyyydelig[:D]. Storebror drikker en del sprite ,men lillegutt tror det er vann ,så det er greit.[8D] Har tenkt å gi ham eplejuice med farris i dag ,siden det er så varmt. Skal bare forsikre meg om at han får i seg de saltene han trenger. Blir spennende å se hva han synes om kullsyre!
MEN ,jeg synes det er opp til foreldre å bestemme når ungen skal få smake på ting! Ikke besteforeldre ,eller andre!!! Besteforeldre har maaaange år på seg til å stappe disse små fulle av div. så de trenger ikke å starte så slt for tidlig!!!!!!!!!!!![>:]

Så enig... Føler ofte at jeg blir overkjørt av foreldrene mine, og da blir det ofte litt sur stemning når jeg ikke gir meg[:'(]

ORIGINAL: lykkelita*

Hehe... Jeg vil ikke at sønnen min skal drikke brus, i alle fall ikke på hverdager. Jeg synes det blir urettferdig og nekte han, men så får vi voksne helle i oss så mye vi vil og når vi vil... Da kan heller sambo kjøpe seg en halvliters flaske når han er ute, og ikke dra det inn i huset og friste Thorbjørn.

Jeg er enig i mye av det andre du sier, men akkurat her syns jeg du er litt "på viddene".. Du skrev lenger opp at han drakk brus en gang iblant, nå er det plutselig snakk om å helle i seg så mye og når en vil...?

Jeg syns at din samboer er en voksen mann og må få bestemme for seg selv.. Kansje er han ikke enig i dette sukker-regimet..? Eller kansje han kan holde seg til å drikke brus etter leggetid for barnet..? Det må du vel kansje bli enig med ham og ikke oss om [;)]

ORIGINAL: MarcElia

ORIGINAL: lykkelita*

Jeg er enig i mye av det andre du sier, men akkurat her syns jeg du er litt "på viddene".. Du skrev lenger opp at han drakk brus en gang iblant, nå er det plutselig snakk om å helle i seg så mye og når en vil...?

Jeg syns at din samboer er en voksen mann og må få bestemme for seg selv.. Kansje er han ikke enig i dette sukker-regimet..? Eller kansje han kan holde seg til å drikke brus etter leggetid for barnet..? Det må du vel kansje bli enig med ham og ikke oss om [;)]

Hehe, nei jeg mener ikke at han faktisk heller i seg brus hele tiden. Men jeg mener at vi kan ikke si nei til Thorbjørn og så skal vi ha lov til å drikke når vi vil! Var det jeg mente...

Jeg kan selvfølgelig ikke bestemme om sambo skal drikke brus eller ikke, men jeg synes jeg har et ord med i laget når han kjøper fire store flasker og setter i kjøleskapet, det synes jeg er svært unødvenig. Men som du sier, det blir mellom sambo og meg. Poenget mitt var bare at skal ikke Thorbjørn få snop og brus, skal ikke vi få heller! -Da må sambo i så fall vente til etter leggetid, som du sier, eller kjøpe en liten flaske når han er ute på jobb eller sånt...

Back
Topp