Fordi den insinuerer at du spiser for mye. Sier man det spøkefullt til en voksen har det kanskje ikke mye å si fra eller til, men til en allerede kristisk 9åring så kan det sette spor. Tenk om du allerede hadde litt issues med kropp og vekt, og så kommer den kommentaren fra en omsorgsperson, i en setting som normalt oppleves som noe hyggelig eller trygt. Hvordan ville du ha reagert da? Tankene ville nok kvernet litt etterpå, selv hos en voksen. I tillegg, "kjære deg".... veldig nedlatende, selv for et barn.
«Kjære deg» er en kjærlighets formulering for meg og overhode ikke noe nedlatende. Her føler barna seg ekstra sett når jeg bruker den formuleringen. Men det handler selvsagt om tonefall og kroppsspråk. Tenker at det å snakke om barn om mat mengder og porsjonstørrelser i seg selv ikke er skadelig, hvordan skal de lære det hvis vi voksne ikke tørr å sette ord på det. Det er ikke kommentarer som den fra trygge personer som fører til spiseproblemer.
Jeg personlig er ikke akkurat bestevenn med kroppen min, men hadde ikke reagert hvis mine foreldre hadde sagt det samme.