Barn og julekalender

•Ellibelli•

Gift med forumet
Hva syns dere om barn og godterikalender? Mer spesifikt -flere godterikalendere?
Bladde nedover Facebook og kom over et bilde av et barn som skulle få åpne alle adventskalenderene sine.. 6 ulike godterikalendere og en pakkekalender..

Hva tenker dere om sånt?

Jeg er veldig streng på godteri :/ Her får storesøster pakkekalender fordi jeg ikke ønsker hun skal få godteri hver dag! Her får hun egentlig kun smake når vi er i besøk eller noe spesielt skje. Ønsker at hun ikke skal venne seg til at smågodt er noe vi driver å spiser sånn i ny og ne :-/ Så heller pakkekalender :p

Jeg er veldig streng på godteri :/ Her får storesøster pakkekalender fordi jeg ikke ønsker hun skal få godteri hver dag! Her får hun egentlig kun smake når vi er i besøk eller noe spesielt skje. Ønsker at hun ikke skal venne seg til at smågodt er noe vi driver å spiser sånn i ny og ne :-/ Så heller pakkekalender :p
Skjønner deg veldig godt!
Jeg er også litt der at jeg ser andelen overvektige barn øke, og jeg skal være helt ærlig og si at jeg er livredd for at barnet/barna mine skal bli overvektige.. Livet som overvektig barn/tenåring er på ingen måte lett, og en situasjon jeg vil unngå omtrent for enhver pris.. Vi har ikke fast lørdagsgodt, men storebror har fått haribokalender i år allikevel.. Men når jeg ser andre barn ha så mye som 6 ulike godterikalendere, og da kanskje i tillegg til lørdagsgodt, så blir jeg litt lei meg på barnets vegne..

Skjønner deg veldig godt!
Jeg er også litt der at jeg ser andelen overvektige barn øke, og jeg skal være helt ærlig og si at jeg er livredd for at barnet/barna mine skal bli overvektige.. Livet som overvektig barn/tenåring er på ingen måte lett, og en situasjon jeg vil unngå omtrent for enhver pris.. Vi har ikke fast lørdagsgodt, men storebror har fått haribokalender i år allikevel.. Men når jeg ser andre barn ha så mye som 6 ulike godterikalendere, og da kanskje i tillegg til lørdagsgodt, så blir jeg litt lei meg på barnets vegne..

Veldig enig! Og klart det er helt umulig å la barnet bli holdt vekke fra søtsaker, men jeg mener at man kan begrense sukkerinntaket. Storesøster er 2,5 år gammel og jeg ser ingen behov for at hun skal sitte å spise smågodt hver lørdag, eller i dette tilfelle en sjokolade hver dag! Her synes hun det er like stas å få tørketfrukt, noen biter med kjeks, litt havrefras (uten melk) i en skål og hun er kjempe fornøyd! Dessuten er oppskjært frukt i biter like godt som godteri om man gir det i små skåler som det skulle vært noe annet.

Jeg skal ikke uttale meg om andres forhold til godteri og barn, men jeg gir ikke barnet mitt det. Har mange venninner som gir både brus og chips fast hver lørdag og det er foreldrene sitt valg!

Men som helsepersonell er det umulig å ikke tenke sammenheng mellom ernæring og sykdom, så jeg er kanskje den "strengeste" i min vennegjeng :)

Her får hun en sjokolade i kalenderen hver dag. Synes det er litt av kosen med jula, og en tradisjon fra da jeg var liten. Men det holder da med en kalender! Mener nå jeg.

Her er jeg omvendt av de fleste ser jeg.. Jeg er imot pakkekalender.. Syns de får nok på julaften og sikkert ellers i året derfor har jeg kjøpt sjokoladekalender til min 5 åring.. Alt for mye fokus på gaver og det er jo ikke det jula handler om (selv om de aller fleste barn tror det) :)

Litt voldsomt med så mange kalendre ja, men opp til hver enkelt hva de ønsker å gjøre. Jeg hadde ikke tenkt å gi kalender til guttungen i år, men samboer har kjøpt sjokoladekalender til han.

Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør sånn sett, men 6 godterikalendere er vel kanskje noe jeg ikke hadde gjort.
Mine har fått en sjokoladekalender av Morfaren, den elsker de :-)
Så får de en liten sakk i julestrømpen sin hver dag av oss..
Noen ganger er det en liten sjokoladebit, andre dager er det klistremerker, blyanter, viskelær osv.
Ikke noe store greier, ikke pakket inn.. :-)

Å gi 7 kalendere til et barn synes jeg er temmelig vilt. Men om barnet får en kalender med en liten sjokolade i eller mulig litt mer (vet ikke helt hvor mye som er i de forskjellige godterikalenderne) synes jeg ikke er så farlig. Det er jo kun nå i desember det gjelder :) Men å gi barn godteri hver dag sånn ellers synes jeg ikke er bra :)

Men hvor gamle synes dere barna skal være før de får en julekalender? Hører om de som er 1-2 år, og tenker som så at de vet jo ikke helt hva som foregår ift jul uansett...

Men hvor gamle synes dere barna skal være før de får en julekalender? Hører om de som er 1-2 år, og tenker som så at de vet jo ikke helt hva som foregår ift jul uansett...
Min blir to i februar og jeg hadde som sagt ikke tenkt at han skulle få kalender i år i alle fall, men samboer har et ord i laget han også og han kjøpte sjokoladekalender til han. Han skjønner det jo ikke, så totalt unødvendig syns jeg :p tenker det er normalt når de begynner å skjønne at dette er noe "alle" får.

Det holder med èn kalender. Men må innrømme at jeg gjerne hadde 6-7 kalendere da jeg var liten. Og det syns jeg jo var helt topp :p

Jeg føler meg ikke spesielt streng på godteri, men 6 kalendere??? Oioioi! Det hadde ungen min aldri fått ;) her har hun en pakkekalender (fra bestefar) med små leker, hårspenner osv og en sjokoladekalender (fra farmor). Det holder i massevis, synes jeg :)

Skjønner ikke helt vitsen med flere kalendere, det holder jo med 1? Barna våres kommer hvertfall aldri til å få mer enn 1 om gangen:p det virker som om alle barn skal ha så mye av alt om dagen, jeg syns det heller tar gleden bort fra det som betyr noe desverre. Mye vil ha mer!

Min fikk pakkekalender da han var 2 år gammel.. Det var med klementin, rosiner, smoothie, tannbørste, smokk, ullsokker etc.. Men så fikk han ikke igjen før de begynte å snakke om det i barnehagen (da var han 4 år og fikk en pepperkake hver dag i desember :p ), i år er han 6 år og har fått haribokalenderen :)

Det skal dog sies at han får ikke ekstra godteri ellers i helgene, spesielt ikke nå som han får godteri hver dag :p

Hva syns dere om barn og godterikalender? Mer spesifikt -flere godterikalendere?
Bladde nedover Facebook og kom over et bilde av et barn som skulle få åpne alle adventskalenderene sine.. 6 ulike godterikalendere og en pakkekalender..

Hva tenker dere om sånt?
Unødvendig med all denne overforingen med sukker... Ėn er greit. Men hallo liksom. 6???
Her får lille godteri hos andre men frukt og fruktbaserte ting her hjemme.

Her er jeg omvendt av de fleste ser jeg.. Jeg er imot pakkekalender.. Syns de får nok på julaften og sikkert ellers i året derfor har jeg kjøpt sjokoladekalender til min 5 åring.. Alt for mye fokus på gaver og det er jo ikke det jula handler om (selv om de aller fleste barn tror det) :)
Helt enig med deg. Og her har barna to hjem, en sjokoladekalender hver plass, blir for tungvint å sende de frem og tilbake. Men heller to små sjokoladebiter enn pakke hver dag altså.

Jeg er enig med at pakkekalender før jul kan være mye, men det spørs hva som blir gitt i disse kalenderene.

Her får hun aktivitetsutstyr som vi skal bruke gjennom adventstiden, f.eks pepperkakeformer, julepynt, nisselue, og mye nyttige ting som hun ellers hadde fått eller vi hadde kjøpt inn til julen. Jeg har også tatt vare på bøker og aktivitetshefter fra bokklubben hun er medlem i og spart dette til kalendergaver. Ellers får hun truser, strømpebukser, sokker osv som hun trenger! Målet mitt er å ikke gi henne noe ekstra enn det vanlige, men gi henne nytte og kjekke ting vi kan bidra til kjekke aktiviteter. Alt dill og dall har vi holdt oss unna, for gaver blir det nok av til jul :)

Stesønnen min på tolv ønsker seg moam/maom/moaom (???) kalender, han har fått sjokoladekalender hos moren og stefaren, men reagerer på sjokoladen. Jeg har ikke brydd meg om å stelle istand noe hos oss enda, siden vi ikke skal ha han her før torsdag elr fredag neste uke.. Men jeg kommer til å lage pakkekalender til han imorgen.. Da blir det boksere, lue, sokker, skriveutstyr, osv.. Småting som jeg vet han trenger fornying av. Godteri blir det nok ikke i den kalenderen, da han går i skapene å forsyner seg selv om han ikke får lov når han er hos oss.. Og det er nok godt i desember uansett, så trenger ikke få det nå under advent også:)

Jeg har laget pakkekalender til mini, med sjokolade/snop på lørdagene. Første dagen fikk han legokalender i pakken så var tenkt at han skulle ha de. Men så kom svigerinnen min med kinder kalender til han, gjett om han var storfornøyd. Har mast om sjokoladekalender, men tror han egentlig setter mest pris på pakkene.

Han fikk vel første kalenderen da han var to år. Får se med spiren om det blir 1,5 år eller 2,5 år før det blir kalender, er jo fort at det merkes at storebror får. Vi fikk fra 2 år da jeg var liten.

Back
Topp