Barn og julekalender

Hva syns dere om barn og godterikalender? Mer spesifikt -flere godterikalendere?
Bladde nedover Facebook og kom over et bilde av et barn som skulle få åpne alle adventskalenderene sine.. 6 ulike godterikalendere og en pakkekalender..

Hva tenker dere om sånt?

Tenker at EN adventskalender er mer enn nok uansett, men spesielt om det er godteri inni.

Synes det var helt rart at noen kjøper så mange kalendere, når min baby blir stor nok så blir det kun en kalender tenker jeg.
Husker selv at jeg fikk velge kalender når jeg ble stor nok til det, men fikk jo bare en kalender, valgte jeg pakkekalender så fikk jeg ikke sjokoladekalender, føler at det er sånn det skal være

Min er 2,5 år... og jeg har kjøpt en enkel sjokoladekalender... Mormor ville kjøper kinder-kalender.. men det syntes jeg er for mye for en liten gutt...
Så han får sin lille sjokolade til julekalenderen på tv hver dag.. og da teller vi samtidig hvor mange dager det er til nissen kommer...

Mormor klarte ikke holde seg helt unna.. så han får kinderegg/pez av henne på lørdag og søndag... hehe...

Han spiser generelt lite godis.. men han får smake... men her er det ikke noe fast lørdagsgodt eller noe... noen ganger får han et kinderegg .. eller påfyll på pez-figuren sin.. andre ganger glemmer vi hele greia...

Jeg er vokst opp med pakkekalender og syns det var storveis! Så den tradisjonen har jeg ført videre til mine barn :)

Hos oss var det bare meningen at jenta skulle bare ha en kalender. Jeg har kjøpt pakkekalender fra panduro hobby, som jeg har hengt opp på en veldig søt quiltet kalender som svigermor har laget. Men man kan ikke alltid forutse at andre folk i familien har tenkt å også kjøpe adventskalender. Hadde jeg visst det hadde jeg kanskje ikke stresset sånn med det. Hun har nå 3 kalendere, fordi hun fikk en frost kalender i posten av sin farmor, og mannen kjøpte en flax kalender til henne. Syns egentlig selv at dette er mer enn nok da. Men er ikke alltid man velger det selv at de får så mange.​

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å gi henne kalender i år, men her fikk lillemor på 16,5 mnd pakkekalender av mormoren. Hu hadde rett å slett kjøpt et duplosett og pakket en og en duplobit i 24 pakker med en liten melkerull i hver. Tenker at en liten sjokolade om dagen ikke gjør noe skade så lenge det bare er nå i desember:) men ikke søren at barnet mitt skulle fått 6 ulike godterikalendere.

Hos oss var det bare meningen at jenta skulle bare ha en kalender. Jeg har kjøpt pakkekalender fra panduro hobby, som jeg har hengt opp på en veldig søt quiltet kalender som svigermor har laget. Men man kan ikke alltid forutse at andre folk i familien har tenkt å også kjøpe adventskalender. Hadde jeg visst det hadde jeg kanskje ikke stresset sånn med det. Hun har nå 3 kalendere, fordi hun fikk en frost kalender i posten av sin farmor, og mannen kjøpte en flax kalender til henne. Syns egentlig selv at dette er mer enn nok da. Men er ikke alltid man velger det selv at de får så mange.​
Jeg ville bare ha tatt flakskalenderen selv

Jeg ville bare ha tatt flakskalender selv
Da tror jeg mannen som kjøpte den kunne få lov til å få den "ære" å dra den inn igjen. Syns personlig det er dumt å ta ifra barn noe de har fått bare fordi jeg personlig syns de fikk for mye. Hun har ikke gjort noe galt heller. Men andre må selvfølgelig få gjøre det de mener er rett med sine barn.

Jeg er imot pakkekalendere i prinsipp fordi jeg synes det bryter med hva jula handler om. Dette er min egen mening og jeg synes folk skal få gjøre det de selv vil. Jeg er oppvokst med sjokolade kalender og en appelsin med nellikk i (tror det er det det heter- haha :p ) og synes det er sjarmen med advents tiden. Ikke å skulle åpne pakker hver dag mot jul. De skal jo være under treet den 24. Noen lager jo pakkekalender med nødvendige ting- og det kan jeg jo forstå. Men her blir det aldri pakkekalender. Her i år har vi valgt flax lodd kalender ettersom barna er så store. De fikk velge selv i år mellom den eller sjokolade.

Skal sies igjen at alle må få gjøre som de vil og ønsker :)

På IKEA får man kjøpt tomme pakkekalendere, hvor hver lomme er litt større enn en fyrstikkeske. Den kan man bruke til hva man vil, små gaver, sjokolade, eller en del av noe man må bruke 24 dager på å bygge. Den liker jeg å ha, men i år er formen så elendig at poden fikk bestemme, og da ble det Legokalender. Jeg er positivt overrasket. Blir bygging og leking hver dag, og har til nå brukt mange timer på å leke med de totalt seks lukene.

Back
Topp