barn og etternavn

Her har de mitt som mellom navn og pappaens som etternavn.
Mange som ikke er klar over det, men er kun lov til å ha 1 etternavn i Norge så lenge det ikke er bindestrek mellom navnene som f.eks Hansen-Jensen.
Siden både jeg og pappaene til jentene mine har sjeldene etternavn ville jeg ha med begge navnene, men uten bindestrek så da ble det mitt som mellomnavn og pappaene sitt som etternavn

begge... hans og så mitt :)

Begge sitt, med bindestrek mellom. Det er fordi vi begge har sjeldne og uvanlige navn, som også er slektsnavn langt tilbake. 

Hun har fars som mellomnavn og mitt som etternavn. Hun vil gjerne kvitte seg med fars navn, men jeg har sagt at det får hun i såfall vente med til hun er gammel nok til å endre det selv(dvs. 18år).

Neste får kun mitt etternavn, logisk nok..

FancyPants skrev:
Han har kun faren sitt. Vi har to lange -sen-etternavn så det var uaktuelt å bruke begge.

Jeg syns det er litt dumt nå som jeg og faren ikke er sammen lenger, for hvis jeg gifter meg og får barn med kjæresten min så kommer jeg til å ta hans etternavn. Og da blir mini den eneste i familien som ikke har likt etternavn...

Om du syns det er dumt så la vær å ta mannens navn da vel. Det er ingen lov som sier at du MÅ ta hans navn, de dager er forbi, heldigvis. En evt. mann kan ta ditt etternavn, vil han ikke så bevolder han sitt og du ditt. Det går an det. Hos oss har den ene farsetternavn-mittetternavn, kun fordi far ble dritsur fordi jeg ville han skulle ha mitt etternavn. Minste har farens etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. Bindestreken i eldstes navn skal fjernes. Jeg er ingen fan av at unger automatisk skal ha fars etternavn, for meg finnes det ikke logisk i hele tatt. Samboeren min er i tillegg adoptert og for meg hadde det vært uaktuelt å skyve til sides det etternavnet de faktisk er biologisk tilknyttet. Egentlig så har det ikke så mye å si, for om de får unger selv en gang håper jeg mora gir ungene sitt etternavn og ikke er av de gammeldagse som gir ungene fars etternavn. Men, jeg har nå en gang gått med dem i magen, og jeg har født dem, da syns jeg også de skal ha mitt etternavn.

begges men det er fordi mitt er kort og kun én stavelse

Faren sitt.
Ser ikke noe poeng i å gi de mitt, det blir bare tungvindt.

Hadde faren hett Olsen eller Hansen hadde det blitt noe annet, men er 70 stk som har samme etternavn, så da er det greit.
(Likevel er det faktisk en i samme kommune som heter det samme som minstemann, og de er ca jevngamle)

Hun har begge sitt.. Først mitt.. så bindestrek.. så pappaen sin (xxxx-xxxxxxxxx)

Jeg og knøtt har mellomnavnet mitt, også har vi har samme etternavn alle sammen.... jeg tok pappans etternavn da vi giftet oss i fjor.

Faren rett og slett fordi jeg ikke ville at de skulle ha 3 etternavn.

Back
Topp