barn og etternavn

mitt mellomnavn og etternavn, nestemann sitt er fortsatt ett tema som må diskuteres ;)

Alle har Kun ett etternavn, så mindre en har bindestrek så kan man ikke ha begge sitt som så mange svarer her, man har ett mellomnavn og ett etternavn

Her har ungene etternavnet til pappa'n. Jeg ville de bare skulle ha et etternavn. Har to etternavn (det ene er vel egentlig mellomnavn) selv, og ser ikke helt vitsen med det. Og det var ikke viktig for meg at de skulle ha mitt etternavn, så da fikk de fars etternavn.

Vi laget nytt bindestreksetternavn da vi giftet oss, mitt først - hans sist.
Nå når vi er skilt, og han skal gifte seg på nytt, bytter vi tilbake til de gamle navnene, mens Jr. får beholde sitt unike etternavn.
Det er jo et fint bevis på at han er en sammensetning av oss begge to - og han står på samme sted som meg i navnelistene, siden vi har felles navn først. ;)

Vi kommer til å bruke begge på våres barn:) Hvis vi skulle gifte oss en gang så kommer vi nok ikke til å ta noen sine navn.. Mannen har et veldig vanlig -sen navn som jeg ikke er interessert i å hete, men han har en voldsom trang til å hete det og ikke noe annet, så da forblir det nok sånn;) Mitt navn derimot er sjeldent, men han er ikke interessert i å hete det, enn så lenge iallefall;) 

her har barna fars etternavn :-)

Mitt etternavn som mellomnavn, og hans som etternavn. Samme som jeg skal ha når vi gifter oss. Liker at hele familien har samme etternavn.

Det er bare meg, mine foreldre og søsken som har samme etternavn i området her, så da ville jeg at barna skulle få det. Mannen har et litt mer vanlig etternavn, men vi ville ha det også. Den "stakkars" jenta mi har to fornavn og et langt mellomnavn og et kortere etternavn... (Gutten har bare et fornavn)

Farens etternavn. Vi har begge vanlig, kjedelige -sen navn og det var ikke aktuelt for oss at hverken oss eller barna skal ha et navn av typen "Nilsen-Johansen". Siden vi begge har sånne "allemannsnavn" så var det ingen av oss som følte spesiell trang til å trumfe gjennom det ene navnet fremfor det andre, så det ble faren sitt. Vi har planer om å gifte oss etterhvert, og da kommer jeg også til å ta det navnet.

Fars. 
Navnene våre går ikke ant å kombinere siden de begge slutter på "sen", og jeg kommer også til å ta hans navn når vi gifter oss. 

*Meya* skrev:
Kun sin fars. Vi er muslimer, og da kan de ikke ha mors navn.

Dvs, min sønn har faktisk det, men jeg har tenkt på å fjerne det. Jeg visste ikke det da at det ikke var lov.

Det er lov.

Våre har fars etternavn, jeg også - så her har vi ett og samme etternavn hele gjengen.

Faren sitt.

Jeg får litt makk av alle som har tre og fire og fem navn om dagen, og samboeren er enig, så vi har valgt å gi barna ett fornavn og ett etternavn.

Vi valgte farens etternavn fordi det er fint, mest spesielt og fordi da fikk de på en måte en tilknytning til ham med en gang. (De hadde jo vært inni magen min, så jeg kunne på en måte ikke bli mer knyttet til dem enn jeg allerede var.)

Back
Topp