barn og etternavn

2008/2013/2014

Glad i forumet
Hvem sitt etternavn har barna? Faren eller moren sitt

Begges etternavn.
Jeg har både pikenavnet mitt og mannens etternavn og for meg var det uaktuelt at barnet mitt kun skulle ha den enes etternavn

Begge sitt foreløpig.. Hvis vi gifter oss noen gang så blir det samme etternavn som jeg ender opp med (usikker om jeg skal ha mitt og hans etternavn, eller bare hans).. 

Mitt som mellomnavn og mannens som etternavn. Uten bindestrek som jeg ikke er så fan av...

dem har samme etternavn som sin far da hans er ganske sjeldent og ikke ville jeg at barna skulle ha 2 etternavn eller. hvis vi noen gang gifter oss så får jeg samme etternavn som dem da jeg ikke kommer til å bruke mitt eget da.

Vår har mitt mellomnavn som mellomnavn og samboers etternavn som etternavn. Så han har to korte etternavn, uten bindestrek. For meg var det viktig å ta med et av mine etternavn i tillegg til pappans, så da var det uaktuelt med to fornavn.

Jeg tar nok samme navn når vi gifter oss. Mitt etternavn er langt og litt tungt, passer veldig bra med mitt mellomnavn men absolut ikke sammen med samboers etternavn.

Mitt.

Vi var begge enig om at vi ville hun bare skulle ha ett etternavn. Vi var derimot veldig uenig om hvilket hun skulle ha. :p

Men siden pappaen har ett vanlig -sen navn, og jeg ett veldig sjeldent etternavn, så fikk jeg heldigvis viljen min til slutt! :D

Så her har hun mitt! :)

Pappans.. :)

Jenta vår fikk mitt mellomnavn og farens etternavn :)
Valget var enkelt med at henne skulle ha fra begge siden, og at faren bare hadde et etternavn...jeg måtte gruble fælt ettersom jeg hadde mellomnavn og etternavn. Etternavnet mitt finner man som en plass på vestlandet, og jeg har navn fra både min mamma og min pappa sin side..så følte at jeg måtte velge mellom dem. 
Men endte opp med mitt mellomnavn, da det passet bedre med farens etternavn :) 

Kun sin fars. Vi er muslimer, og da kan de ikke ha mors navn.

Dvs, min sønn har faktisk det, men jeg har tenkt på å fjerne det. Jeg visste ikke det da at det ikke var lov.

EFM skrev:
Begges etternavn.
Jeg har både pikenavnet mitt og mannens etternavn og for meg var det uaktuelt at barnet mitt kun skulle ha den enes etternavn

Samme her :)

Han har farens etternavn.
Vi hater begge noe med -stad til slutt, og jeg synes ikke det er hverken praktisk eller fint med to så like navn etter hverandre :)
Jeg kommer også til å ta det navnet hvis vi gifter oss.
OM de skulle ha noe navn fra meg, må det bli navnet på gården hvor jeg kommer fra.

Her har hun pappaens. Hun har dobbeltnavn, og vi syntes det ble for mye med fire navn, så derfor fikk hun bare hans. Gjør meg ingenting, da han har ett ganske sjeldent etternavn, som vi gjerne vil beholde. Jeg har også vurdert om jeg skal søke om å få bytte til det, da vi aldri kommer til å gifte oss.

Her blir der mitt etternavn og samboerens etternavn. Begge har mellomnavn, de blir ikke videreført når vi får barn. Og den kombinasjonen er også den vi begge tar hvis(når) vi gifter oss. Mitt mellomnavn er egentligt mitt etternavn, men jeg tok min morfars etternavn og satte mitt gamle etternavn som mellomnavn for noen år siden (var ikke 18, så fikk ikke lov å fjerne det originale etternavnet mitt helt, men det skal bort). Så hvis(når) vi gifter oss, vil vi alle ha like mellom/etternavn :-)

Mannen min hadde to etternavn. Når vi fikk barn fikk han selv velge hvilket av dem jenta vår skulle ha, hun har mitt som mellomnavn. Det ble litt enklere da vi giftet oss, nå heter vi det samme alle mann alle. Han har tatt mitt, jeg har tatt hans ene og det siste etternavnet er fjernet.

©Miss Fat skrev:
Mitt som mellomnavn og mannens som etternavn. Uten bindestrek som jeg ikke er så fan av...

Sign

Han har kun faren sitt. Vi har to lange -sen-etternavn så det var uaktuelt å bruke begge.

Jeg syns det er litt dumt nå som jeg og faren ikke er sammen lenger, for hvis jeg gifter meg og får barn med kjæresten min så kommer jeg til å ta hans etternavn. Og da blir mini den eneste i familien som ikke har likt etternavn...

Back
Topp