Barn og alkohol

Jeg er helt enig med deg, men det er også hele grunnen til at jeg synes det er greit å vise måtehold med barna. Jeg vokste opp med måtehold som barn, med foreldre som drakk lite, men tok seg gjerne en øl til middag på lørdag. Og av det lærte jeg at det ikke er farlig å drikke litt.

Ei venninne som hadde en mor som var alkoholiker derimot var livredd for alkoholen fordi hun ikke var vokst opp med at alkohol faktisk kan nytes innen trygge rammer.

Og forøvrig: selv har aldri vært full og jeg smakte alkohol for første gang da jeg var 18 år. Og jeg drikker ikke alkohol i dag, rett og slett fordi jeg ikke liker smaken. De verste fyllefantene jeg kjenner er de som er vokst opp i strikte hjem som aldri så sine foreldre drikke. De lærte aldri at alkohol faktisk kan nytes med måtehold.
Jeg hadde to sett foreldre i to hjem; et hvor alkohol var noe man nøt med måtehold, og et der politiet ble tilkalt av naboene pga fyllebråk og vold..

Alle har forskjellig bagasje, og alle reagerer forskjellig på de erfaringer man gjør seg gjennom oppveksten.
Vi kriminaliserer ikke alkohol, og er ikke avholds, men drikker ikke mens barna er hjemme.
Når de blir gamle nok til at alkohol er spennende, skal vi snakke med dem og forklare hvordan ting henger sammen, fremfor å forby eller "gå foran med et godt eksempel" ved å drikke foran dem. :)

Jeg hadde to sett foreldre i to hjem; et hvor alkohol var noe man nøt med måtehold, og et der politiet ble tilkalt av naboene pga fyllebråk og vold..

Alle har forskjellig bagasje, og alle reagerer forskjellig på de erfaringer man gjør seg gjennom oppveksten.
Vi kriminaliserer ikke alkohol, og er ikke avholds, men drikker ikke mens barna er hjemme.
Når de blir gamle nok til at alkohol er spennende, skal vi snakke med dem og forklare hvordan ting henger sammen, fremfor å forby eller "gå foran med et godt eksempel" ved å drikke foran dem. :)

Ja, hver sin smak, bokstavelig talt. ;)

Der tar du faktisk feil, og du er absolutt ikke alene om det, mange tenker som deg, og det er jo ikke så rart.
Det er dog bevist at barn tar etter sine foreldre både med røyking og drikking, selv om foreldrene har vist måtehold.
Det er større sannsynlighet for at barna selv drikker og røyker tidligere, og i større grad, dersom de har vokst opp med foreldre som gjorde det, uansett om det aldri var fyll, eller synlig beruselse.
Barn av avholdsmennesker har jevnt over mindre problemer med alkohol/tobakk/andre rusmidler, og det er ingen større andel av "utskeielser" pga nysgjerrighet blant dem enn blant dem som ble oppdratt i hjem der det var øl til maten eller vin på lørdagskvelden. :)

Jeg kan gjerne poste linker til studier, hvis det er noen som interessert i å lese. :)

Dette er ikke en pekefinger, bare deling av fakta. :)
Har du link til noen artikkel som sier det? Det er hvertfall stikk motsatt av hva jeg opplever i min omgangskrets.

Her vet vi nok om alkohol og overføring av vaner, til å ikke drikke foran barna.
Ikke er vi beruset i deres nærvær.
De kommer foran våre evt. behov for alkohol, om det så "bare" er ett glass vin til maten, eller en tur på byen.
For barn er det ikke bare den synlige beruselsen som kan være skummelt; bare synet av ølflasken på bordet, kan være nok til å skremme barnet og skape usikkerhet.
Våre barn skal aldri være usikre på oss, men vite hvor de har oss, og vite at de kommer før alt annet! :)
(Sånn er det hos oss. Hva andre gjør, bryr jeg meg ikke om, så lenge de ikke skader barna sine. Frivillig uvitenhet har jeg dog vanskelig for å overse, så jeg gir gjerne ut informasjon til dem som måtte lure på hvorfor det er lurt å gjøre det på samme måte som oss, i følge ekstensiv forskning. ;) )
Vil gjerne de den forskningen jeg.
Jeg har aldri vært utrygg selv om det sto en ølflaske på bordet.
De jeg kjenner solmasser har vært utrygge har vokst opp i hjem hvor alkoholen fløt.
Jeg har aldri følt jeg ikke kom foran alkoholen heller selv om de Kunne ta seg ett glass

Der tar du faktisk feil, og du er absolutt ikke alene om det, mange tenker som deg, og det er jo ikke så rart.
Det er dog bevist at barn tar etter sine foreldre både med røyking og drikking, selv om foreldrene har vist måtehold.
Det er større sannsynlighet for at barna selv drikker og røyker tidligere, og i større grad, dersom de har vokst opp med foreldre som gjorde det, uansett om det aldri var fyll, eller synlig beruselse.
Barn av avholdsmennesker har jevnt over mindre problemer med alkohol/tobakk/andre rusmidler, og det er ingen større andel av "utskeielser" pga nysgjerrighet blant dem enn blant dem som ble oppdratt i hjem der det var øl til maten eller vin på lørdagskvelden. :)

Jeg kan gjerne poste linker til studier, hvis det er noen som interessert i å lese. :)

Dette er ikke en pekefinger, bare deling av fakta. :)

Jeg vil gjerne ha link til studier. :)

Jeg vil gjerne ha link til studier. :)
Vet du, jeg blir så glad når folk vil det!
Jeg elsker å lære, og vil gjerne bli "motbevist," om jeg tar feil.
Jeg blir så glad når jeg "møter" andre som også vil utvide horisonten sin, og lære nye ting!
Kudos til deg! ;)

Jeg linker deg til noen innlegg av Gunnar Tjomlid, som inneholder flere linker, og kilde, så slipper jeg bruke tid på kopiere og lime alle selv. (Med en ettåring rundt bena, er det ikke så lett å få gjort så mye, hehe..)
Jeg er ofte (veldig) uenig med ham i mange ting, men her er vi enige, og han er flink til å forholde seg saklig og lar ikke sine egne meninger farge innlegget, men heller forskningen farge meningene sine. ;)

http://tjomlid.com/2014/12/19/fem-grunner-til-a-ikke-drikke-alkohol-foran-barna-dine/
http://tjomlid.com/2012/06/10/noen-tanker-om-alkohol-og-foreldreansvar/
http://tjomlid.com/2012/12/16/noen-flere-tanker-og-forskning-rundt-alkohol-og-foreldreansvar/

Dette er lang lesing, men veldig interessant. ;)

Vil gjerne de den forskningen jeg.
Jeg har aldri vært utrygg selv om det sto en ølflaske på bordet.
De jeg kjenner solmasser har vært utrygge har vokst opp i hjem hvor alkoholen fløt.
Jeg har aldri følt jeg ikke kom foran alkoholen heller selv om de Kunne ta seg ett glass
Se mitt innlegg til Cosacita. ;)

Mamma rørte aldri noe men vi var hjemme men pappa tok seg gjerne noen pils, men drakk seg aldri full.
Vi har ikke tatt noe skade av det. Men mamma sine foreldre var alkoholikere. Er en grense der, på å kose seg med et glass eller to og på å drikke seg så full at ungene må ta vare på foreldrene.
Jeg har ytterst sjeldent turt å røre alkohol mens ungene var hjemme men det var når jeg var alenemor og hadde barn som var mye syk. Ville ikke risikere å ikke kunne kjøre.

Nå(før jeg ble gravid) så kan jeg fint ta et glass eller to på kvelden. Som oftest etter de har sovnet, men på sommeren blir det gjerne en pils til grillmaten på kveldingen selv om de er våken. De har ikke tatt noe skade av det.

For barn er det ikke bare den synlige beruselsen som kan være skummelt; bare synet av ølflasken på bordet, kan være nok til å skremme barnet og skape usikkerhet.
/QUOTE]

Ett barn vil ikke bli mer redd øl flasken enn brusflasken, hvis ikke barna allerede har negative opplevelser i forhold til det! Så lenge man som foreldre sørger for at barnet ikke får noen negative opplevelser med øl flasken så ser jeg virkelig ikke problemet?

En ting som er merkelig her , om folk skriver , som meg at de ikke er for alkohol i nærheten , så kommer alltid kommentaren: jeg har tatt meg et glass om kvelden, tror ikke baby har tatt skade av det!

Jeg har aldri ytret at det er farlig /skadelig !
Jeg selv syns for min del at det bare føles feil for meg!
Hva andre gjør , henger ikke jeg meg oppi!

Har selv hatt en onkel I familien som døde for 1 år siden ,etter 30 års alkolisme!
Har sett mye elendig og det er noe som setter seg på netthinna. ..

Og drikke øl el hva det nå måtte være , kan jeg gjøre seinere....tiden nå, får man aldri igjen. ..!

Men for all del, ikke bli hysterisk om andre er uenig !

Men det finnes da taxi eller om barnet er veldig dårligringer man etter tsykebil.

Jeg er fullstendig klar over det! Selvfølgelig bruker man sykebil om ting er virkelig akutt !
Mener uansett at det ville virke dumt å ikke kunne kjøre /være edru om noe skjer !
Men man kan ikke helgardere seg heller hele livet!

Men å drikke alkohol, kan man gjøre senere, tiden når er for meg dyrebar og får aldri den igjen!
Øl forsvinner ikke fra butikkene..det er der alltid!
Min onkel døde ifjor av 30 års alkolisme...Dette er noe som setter spor når du ser alt han har vert gjennom og hvor fæl han har vert med seg selv !
alkohol smaker ikke så godt da...

Jeg er fullstendig klar over det! Selvfølgelig bruker man sykebil om ting er virkelig akutt !
Mener uansett at det ville virke dumt å ikke kunne kjøre /være edru om noe skjer !

Men å drikke alkohol, kan man gjøre senere, tiden når er for meg dyrebar og får aldri den igjen!
Min onkel døde ifjor av 30 års alkolisme...Dette er noe som setter spor når du ser alt han har vert gjennom og hvor fæl han har vert med seg selv !
En av oss her i familien har vokst opp med en alkoholiker og det er derfor vi er opptatt av å vise at man kan drikke uten at man drikker så mye at man blir full

Jeg er så hjertens enig med deg!
For meg handler det om prioriteringer, og her står ikke alkohol i nærheten av å være en prioritet.
Vi trenger ikke alkohol for å kose oss, så da ser jeg ingen grunn til at det ikke kan skje når barna ikke er det, eller senere. ;)

En av oss her i familien har vokst opp med en alkoholiker og det er derfor vi er opptatt av å vise at man kan drikke uten at man drikker så mye at man blir full

Leste du innlegget jeg linket til? (Bare nysgjerrig.)

Ja, det er jo bra det!
Men jeg selv har fått litt avsmak etter alt jeg har sett og føler selv ikke for å drikke før mitt barn er større !
Men som sagt, dette er min mening!
Jeg forventer ikke at alle skal mene det samme,det er vel heller ikke meningen på et forum....

Vi drikker aldri nesten, men om mannen tar en øl så sover mini uansett da.

For min familie tenker jeg at det ikke er nødvendig med nulltoleranse, men mener heller ikke at man trenger å drikke seg beruset foran barna. Litt drikke til maten gjør ingenting, men skal man drikke såpass at man blir synlig beruset gjør man det uten barn tilstede.

Er vokst opp med foreldre med et ganske avslappet forhold til alkohol. De kunne godt ta seg et glass vin eller øl til maten f.eks selv om vi var tilstede, men de ble aldri fulle foran oss. Verken jeg eller mine søsken har noe problematisk forhold til det.

Jeg og samboer er enige om at det er greit med den ene ølen eller det ene glasset med vin, i nærheten av barn er det måtehold som gjelder. Vi synes begge at det er greit å vise barn at alkohol og fyll ikke er ensbetydende med hverandre. Vi har ikke fest hjemme hos oss med barna tilstede, skal vi på fest eller arrangement hvor vi vet vi kommer til å drikke sørger vi for barnevakt både for natta og påfølgende morgen.

Jeg tenker at det må kunne finnes en mellomting, og om man ikke kan drikke alkohol uten å bli "glad" og det skal være hver helg, så bør man heller la være.

Back
Topp