87'modell
Forumet er livet
Jeg hadde to sett foreldre i to hjem; et hvor alkohol var noe man nøt med måtehold, og et der politiet ble tilkalt av naboene pga fyllebråk og vold..Jeg er helt enig med deg, men det er også hele grunnen til at jeg synes det er greit å vise måtehold med barna. Jeg vokste opp med måtehold som barn, med foreldre som drakk lite, men tok seg gjerne en øl til middag på lørdag. Og av det lærte jeg at det ikke er farlig å drikke litt.
Ei venninne som hadde en mor som var alkoholiker derimot var livredd for alkoholen fordi hun ikke var vokst opp med at alkohol faktisk kan nytes innen trygge rammer.
Og forøvrig: selv har aldri vært full og jeg smakte alkohol for første gang da jeg var 18 år. Og jeg drikker ikke alkohol i dag, rett og slett fordi jeg ikke liker smaken. De verste fyllefantene jeg kjenner er de som er vokst opp i strikte hjem som aldri så sine foreldre drikke. De lærte aldri at alkohol faktisk kan nytes med måtehold.
Alle har forskjellig bagasje, og alle reagerer forskjellig på de erfaringer man gjør seg gjennom oppveksten.
Vi kriminaliserer ikke alkohol, og er ikke avholds, men drikker ikke mens barna er hjemme.
Når de blir gamle nok til at alkohol er spennende, skal vi snakke med dem og forklare hvordan ting henger sammen, fremfor å forby eller "gå foran med et godt eksempel" ved å drikke foran dem.