Barn med down syndrom

Minamo

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg har ventet på en liten jente i 9 år . Hun ble født 4 uker før termin 15.06 på grunn av lite liv. Till min store sjokk så har hun fått diagnosen trisomi 21 også downsyndrom. Føler at livet er såååååå urettferdig. Har noen av dere fått barn med samme diagnose og hvordan har dere håndtert det ? Når har dere fortalt det til familie og venner?
 
Uff, må være et sjokk, ja. Håper dere får bearbeidet følelsene godt, og får god hjelp. Finnes vel opp til flere foreninger for foreldre til barn med downs, hadde kontaktet landsforeningen eller noe.

Stor klem, er sikker på at det til slutt blir bedre enn dere hadde forestilt dere :) <3

Glemte forresten å si gratulerer med den lille! :) håper hun ellers er frisk og rask og at fødselen gikk bra.
 
Ikke jeg men søsteren min sin venninne opplevde det, de har taklet det uten problemer. De har aldri laget noe problem utav det :)

Gratulerer med jenta
 
Gratulerer med jenta! Jeg kjenner flere barn med DS, og de klarer seg godt og er like herlige og skjønne og rampete som alle andre barn jeg kjenner ;) Men det er helt normalt å bruke tid på å sørge over det barnet du ikke fikk! Flere beskriver at det er en sorgprosess de må gjennom, for så å kunne glede seg fullt og helt over det barnet man fikk, og som man aldri ville byttet ut med ett uten DS. Husk at mange barn virker friske ved fødselen, men får diagoser etterhvert som kan gjøre at livet blir helt annerledes enn man hadde tenkt. Du fikk dette i fanget nå, og jeg forstår godt at det kan være tøft på mange måter. Jeg vil oppfordre deg til å snakke om det, og være åpen med familie og helsepersonell på hvordan du føler det. Masse lykke til og klem til deg :)
 
Har et vennepar som opplevde dette for noen år siden, først å fremst må du/dere huske at det er helt greit å være skuffet, sinna, og lei seg for dette... For noen er jo dette som å miste et barn fordi dette ikke ble slik de hadde sett for seg... Tilat dere å være lei og triste... Gå igjennom prosessen slik dere ønsker i deres tempo. Snakk med hverandre, vær sammen og del på følelsene rundt dette. Om det er vanskelig å snakke med familie så utsetter dere dette til dere er klare. Dette er jo et kjempe sjokk for dere og det er viktig å tenke at det dere føler nå garantert vil forandre seg etterhvert som dere blir kjent med og vandt med dette. Det tok vårt vennepar flere måneder før de var trygge på den nye hverdagen og ønsket å være med andre, det tok enda lenger før de ønsket å snakke om det. Syns det var flott at de tok seg til til å fordøye ting og ikke gikk rett "på" med en gang, dette har de også gitt utrykk for senere at de er glade for at de gjorde...

Masse gratulerer med jenta. Håper du deler mer her inne så vi ser hvordan det går videre med dere :) jeg er helt sikker på at dette er noe dere vil takle på en super måte, bare ta dere tid.
 
Gratulerer så mye med jenta. Ingen erfaring å komme med, men vil bare ønske dere lykke til, og sende over en klem. Klart dere er sjokka. Ta alt i deres eget tempo.
 
Gratulerer med ei fantastisk jente ♡
Jeg har et vakkert tantebarn med det flotte syndromet .

Jeg kan forstå følelsene og sjokket ditt, det er lov og naturlig. Fortell det til familien og venner i ditt eget tempo.
 
Gratulerer så mye! Hun er helt sikkert verdens skjønneste jente, med et ekstra kromosom 21.

Har ingen erfaring eller tips, men det kan være lurt å snakke med legen din og få hjelp til å bearbeide følelser nå i ettertid. Lykke til!
 
Gratulerer med jenten :)
Ikke barn med downs selv, men kjenner en herlig liten 6åring som har det. Moren hans er fast bestemt på at han skal få alle muligheter her i livet, så med ekstra innsats fra familien så er han på mange områder kommet lengre enn jevnaldrende. Pottetrening, snakking(med tegn til tale), lese/skrive har han feks vært tidlig ute med.
Og han er en herlig opptimist :)
Største kampen de har er vel å få den hjelpen man trenger fra kommunen. Må ofte mye egeninnsats og mas til for å få hjelp virker det som....
 
Forstår følelsene dine og bruk tid til å berarbeide og jeg tror du vil oppleve hun er verdens beste etterhvert;)

Gratulerer;)
 
Gratulerer med jenta :) Det er fullt lov å være lei og skuffet, men du skal nok se at en dag kommer gleden også :)

Jeg har en onkel med DS, bare å sende en pm om du lurer på noe :)
 
Gratulerer med vesla! ♡
Klart det er et sjokk. Ta tiden til hjelp. Jeg er helt sikker på at det blir mindre skummelt etterhvert etterhvert som dere blir kjent med henne :)
 
Last edited:
Gratulerer så mye med jenta di
Jeg har ingen erfaringer, men kanskje du kan spørre på underforumet "vi som har barn med spesielle behov".
Jeg håper dere får en fin tid framover, og at dere får tid og ro til å bli kjent :)
 
Gratulerer <3

Har jobbet med barn med Downs syndrom og andre diagnoser i mange mange år :)
Med ressursterke foreldrer og støtte så vokser de opp til flotte sterke mennesker

(må ærlig innrømme jeg smelter totalt når jeg ser babyer født med Downs <3 <3 <3 )
 
Gratulerer så mye!! Jeg er mamma til en gutt med DS Skjønner du har tusen tanker og følelser nå, men kan love deg at ting går seg til etterhvert!! Spør meg om hva som helst du lurer på Sender deg og jenta di en god klem❤️
 
Signerer de andre her. Forstår sjokket, men er sikker på at det kommer til å gå bra og at hun er ei nydelig jente ❤
 
Hei. Jeg har ventet på en liten jente i 9 år . Hun ble født 4 uker før termin 15.06 på grunn av lite liv. Till min store sjokk så har hun fått diagnosen trisomi 21 også downsyndrom. Føler at livet er såååååå urettferdig. Har noen av dere fått barn med samme diagnose og hvordan har dere håndtert det ? Når har dere fortalt det til familie og venner?
Gratulerer med ei lita jente som helt sikkert er verdens nydeligste! <3 Er nok et sjokk i starten, men lover deg at du blir like glad i henne, kanskje gladere, enn du ville blitt i noen andre <3
Selv har jeg er bror med downs syndrom, han er virkelig en humørspreder, livet hadde ikke vært det samme uten han <3 Det blir opp og nedturer og litt travelt, men likevel utrolig givende å ha et barn som ikke er som alle andre :)
 
f46640f177416f28b7a8f3254210fd89
 
Det er faktisk helt klar i ul i uke 12. Kjønner ikke at gynekologen ikke har sagt noe . Jeg har til og med spurt henne om det. Jeg har ikke tenkt å kjekke det videre . Hvem trodde at jeg kan få barn med DS
 
Back
Topp