Barn i bil

Eldste satt bakovervendt til hun var 5 år og sitter nå i beltestol, lillegutt skal sitte bakovervendt til han er minst 5 år.

Riktig sikring i bil er utrolig viktig for meg og derfor nekter jeg å kjøre noen steder ut en at de sitter skikkelig til svigerfamilien store ergrelse når vi er nede i Egypt.
Har forøvrig axkid duofix og graco affix her i Sverige, i Egypt sitter de i two way og største på pute, passer på at hun sitter ordentlig samt at hun ikke sovner.
 
4-åringen sitter bakovervendt i Axkid minikid, og skal sitte slik til setet ikke passer lenger. Så tipper til hun er ca 6 år. Kanskje lenger [emoji4]
 
14 mnd, sitter bakovervendt i recaro zero 1 i hovedbilen, og axkid move i bil nr 2. Planlegger å ha henne slil så lenge som mulig.
 
Femåringen sitter i beltestol, Cybex solution m-fix og Be Safe iZi up x3 fix. Satt bakovervendt til rett før fire år.
Minste på åtte mnd sitter bakovervendt i Cybex Sirona og Be Safe iZi plus, blir nok sittende sånn til +/- fire år.
 
Eldste satt i besafe izi plus frem til første skoledag forrige uke, 6,5 år gammel. Da fikk han cybex solution s(?)-fix, mellomste på 4,5 har også izi plus og babyen som kommer skal sitte i maxi cosi cabriofix.
 
Eldste på snart 11 sitter på pute. Han er ikke lang nok i lårene til å sitte uten i alle biler, så blir en stund til. Et år kanskje? Putene ble kjøpt på Coop, vet ikke merket. Satt i beltestol fra 4-10 år. Maxicosi rodi air protection. Før det sagt han bakovervendt i besafe izi kombi x2. Babybilstol maxicosi fram til 6 mnd.

Yngste på 4,5 år sitter i belstestol. Den etter storebroren i den ene bilen og den andre er Cybex solution m-fix. Hun satt bakovervendt i besafe izi kid i den ene bilen til 4,5 år og cybex sirona til 4 år i den andre bilen. Satt i babystol fram til 5 mnd.
 
16 måneder og sitter bakovervendt i Axkid Minikid. Skal sitte bakovervendt så lenge det lar seg gjøre, og minimum til 4-5 år.
 
En ting er sikkert, jeg får vondt i magen av å se små unger sitte forovervendt. (Bor i Storbritannia). Bittesmå 1-2 åringer forovervendt med slakke seler.
 
Det samme er å se her i Norge også.

Ja, jeg ser det hver dag i bhg. Hittil har jeg ennå til gode å se noen fortsatt ha 4-åringen (bortsett fra oss) sin bakovervendt. Ungene kommer bort til oss og lurer veldig på hvorfor mine fortsatt sitter den veien.
 
De skal sitte i stoler til de er rundt 12 år, da vokser de fleste barn ut av stolene/putene, og klarer å sitte helt rolig i bil, med riktig belteføring.
Begge barna satt/skal sitte bakover til de ikke lenger passer i de største bakovervendte stolene på markedet. Noe annet er bare unødvendig. :)
 
De to på 10 og 5 sitter i beltestoler. Tror det er besafe og britax de har. De satt bakovervendt til de var 4, i multi-tech og izi plus.
Vesla har besafe izi go.
 
De skal sitte i stoler til de er rundt 12 år, da vokser de fleste barn ut av stolene/putene, og klarer å sitte helt rolig i bil, med riktig belteføring.
Begge barna satt/skal sitte bakover til de ikke lenger passer i de største bakovervendte stolene på markedet. Noe annet er bare unødvendig. :)

Min på snart 11 er en av de minste i klassen. Både høyden og at han er smal. Han er for stor for de største beltestoler. Det burde fantes større beltestoler, men de skal jo få plass inni bilen også. Jentene er (vanlig i denne alderen) størst og mange av de er 145-160cm høye. 10 og 11 år gamle: Så mange vokser ut av stoler før det.

Men min sitter enda på pute, for uten det så sitter han ikke med rompa inntil seteryggen og beltet havner da lett over magen istedenfor hoftene. Kun i den ene bilen vår, ikke i den andre.

Synes denne er fin :)
IMG_4678.JPG

Men han får fortsatt ikke lov å sitte i forsetet pga airbag, selv om han er 140 som er grensen. Det anbefales å vente til 12 år.


Ang bakovervendt så er jeg heldig å ha små/gjennomsnittlige unger som har fått plass. Men ser mange er alt for store. Når vi kjører tur med barnehagen så er det ingen fireåringer som har passet i det bakovervendte setet vårt. Ikke alle treåringene heller. Men igjen, hvor store kan man lage de bakovervendte setene? - de skal jo få plass inni bilen.
 
Får helt vondt i magen av det :( jeg bodde på landet i Norge, og der satt heldigvis de fleste bakovervendt til fire år

Her er det kun min datter og en til som sitter bakover av barna i barnehagen. 40 unger fra 1-5 år[emoji85] ingen av barna satt i beltestol når de starta i 1.klasse når min største var på den alderen. Så det er forskjell på stedene her i landet[emoji85]
 
7 år fremovervendt i beltestol. Ble snudd når hun var 4,5.
2,5 bakovervendt i besafe. Snus tidligst 4 år, helst bakovervendt litt lengre :)
 
Min på snart 11 er en av de minste i klassen. Både høyden og at han er smal. Han er for stor for de største beltestoler. Det burde fantes større beltestoler, men de skal jo få plass inni bilen også. Jentene er (vanlig i denne alderen) størst og mange av de er 145-160cm høye. 10 og 11 år gamle: Så mange vokser ut av stoler før det.

Men min sitter enda på pute, for uten det så sitter han ikke med rompa inntil seteryggen og beltet havner da lett over magen istedenfor hoftene. Kun i den ene bilen vår, ikke i den andre.

Synes denne er fin :)
Vis vedlegget 273231

Men han får fortsatt ikke lov å sitte i forsetet pga airbag, selv om han er 140 som er grensen. Det anbefales å vente til 12 år.


Ang bakovervendt så er jeg heldig å ha små/gjennomsnittlige unger som har fått plass. Men ser mange er alt for store. Når vi kjører tur med barnehagen så er det ingen fireåringer som har passet i det bakovervendte setet vårt. Ikke alle treåringene heller. Men igjen, hvor store kan man lage de bakovervendte setene? - de skal jo få plass inni bilen.

Jeg har sett gjennomsnittlige syvåringer sitte fint i bakovervendte stoler, så da er de tre-/fireåringene veldig mye større enn gjennomsnittet.
Ja, pute er neste skritt etter beltestol er utvokst, hvis barnet ikke er stort og modent nok enda til å sitte uten. :)

De kan lages ganske store, og med unntak av den nye versjonen av Axkid Minikid, lages de større og større.
Problemet er gjerne utformingen av bilens seter, og til slutt benplassen til barna, men det er vanligvis ikke noe stort problem så lenge barnet passer i stolen. (Altså ikke når over hodestøtten.)
Egentlig burde vi alle sittet bakover, så i biler der setene kan snues, bør man sitte bakover. :)
 
Min på snart 11 er en av de minste i klassen. Både høyden og at han er smal. Han er for stor for de største beltestoler. Det burde fantes større beltestoler, men de skal jo få plass inni bilen også. Jentene er (vanlig i denne alderen) størst og mange av de er 145-160cm høye. 10 og 11 år gamle: Så mange vokser ut av stoler før det.

Men min sitter enda på pute, for uten det så sitter han ikke med rompa inntil seteryggen og beltet havner da lett over magen istedenfor hoftene. Kun i den ene bilen vår, ikke i den andre.

Synes denne er fin :)
Vis vedlegget 273231

Men han får fortsatt ikke lov å sitte i forsetet pga airbag, selv om han er 140 som er grensen. Det anbefales å vente til 12 år.


Ang bakovervendt så er jeg heldig å ha små/gjennomsnittlige unger som har fått plass. Men ser mange er alt for store. Når vi kjører tur med barnehagen så er det ingen fireåringer som har passet i det bakovervendte setet vårt. Ikke alle treåringene heller. Men igjen, hvor store kan man lage de bakovervendte setene? - de skal jo få plass inni bilen.
Det finnes barn på 125 som sitter bakovervendt , de fleste 4 åringer er ikke så store
 
Back
Topp