Barn alene hjemme.

Minimamma

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Når mener dere det er greit at barn er hjemme alene?

Har en sønn på 8,5 år som fikk begynne å være alene hjemme imens jeg var på butikken og handlet da han var 6 år. Nå greier han seg fint i ett par timer på egenhånd. Han er og har alltid vært veldig selvstendig av seg, og har en telefon liggende hjemme som han kan nå oss på om det skulle være noe. :)
 
Var vell rundt samme alder her også. Her er hun nå 10år og maser om å være hjemme alene.. :p er veldig selvstendig,tar ansvar og lager til pg med middag på eget initiativ ;) mange ganger vi har kommet hjem til middag på bordet ;)
Hun kan godt være hjemme alene fra 14/15 til 20 når jeg har kveldsvakt også,er mye ute sammen med venner og bor i 3mannsbolig og hun har telefon,så føler meg ganske så trygg på henne ;)
 
Mine på 4,8 år er hjemme "alene" mens jeg ordner i hagen eller er ute i hagen med bikkja dvs jeg er alltid innenfor rekkevidde. De ordner seg selv med mat å drikke :) Mine elsker å få styre seg selv, så dette er noe vi kommer til å forsette å jobbe med :) Når jeg var 11 sto jeg selv opp om morningen å var noen timer alene på kvelden mens far jobbet overtid.
 
Jeg sliter veldig med å la 8.5 åringen min være alene hjemme. Vet hun er det hos faren, når han er på butikken. Men klarer det ikke selv. Tror det hjelper når hun får telefon, vil føle meg litt tryggere da!
 
Mine på 6 og 7,5 er hjemme alene om jeg skal rett på butikken osv. Max 30 min. Skal få være lenger alene når de får telefon, men foreløpig har vi ikke behov for det :)
 
6 åringen kan være ca en halv time til time alene nå, men prøver å unngå så veldig mye lenger enda :)
 
Guttungen på 6 kan være hjemme alene i rundt en time nå uten stress. Lengre om storesøster er der sammen med han. Hun er 8 og kan fint være alene i noen timer nå. Hun går hjem fra skolen selv 1 1/2 time før vi andre kommer. Vi har en telefon i huset hun kan ringe med om det er noe.
Minstemann kan ikke være alene ennå.
 
Mi er nesten seks, kan være alene opptil en time, om jeg f.eks har en legetime eller skal handle, eller noe konkret. Hun ordner det meste selv og er veldig selvstendig, og syns det er stas å få lov å være alene. Bruker å sette på en film, og si at jeg er hjemme til slutten av filmen, da er det ingen problem!

Men det er ikke ofte enda, kun en gang i blandt.
 
Var vell rundt samme alder her også. Her er hun nå 10år og maser om å være hjemme alene.. :p er veldig selvstendig,tar ansvar og lager til pg med middag på eget initiativ ;) mange ganger vi har kommet hjem til middag på bordet ;)
Hun kan godt være hjemme alene fra 14/15 til 20 når jeg har kveldsvakt også,er mye ute sammen med venner og bor i 3mannsbolig og hun har telefon,så føler meg ganske så trygg på henne ;)
Så flink hun er! :)
Bonusdatteren min blir 11 i år og liker ikke å være alene hjemme over fler timer. Mens 8,5-åringen gjerne vil være alene hjemme mest mulig. :)
 
Jeg sliter veldig med å la 8.5 åringen min være alene hjemme. Vet hun er det hos faren, når han er på butikken. Men klarer det ikke selv. Tror det hjelper når hun får telefon, vil føle meg litt tryggere da!
Telefon gir enorm trygghetsfølelse! Her har vi en telefon som kun kan ringes eller sendes sms med, så den er forbeholdt barna enten de er hjemme alene eller vil være ute i flere timer. Da kan de ringe oss hvis det skulle være noe, eller motsatt. Hvis du syns det er tidlig med egen telefon, er dette en måte å gjøre det på :)
 
Så flink hun er! :)
Bonusdatteren min blir 11 i år og liker ikke å være alene hjemme over fler timer. Mens 8,5-åringen gjerne vil være alene hjemme mest mulig. :)
Ja,synes det er utrolig godt :) var slik selv også da..jeg og min storesøster som er 2år eldre enn meg var mye hjemme alene når vår mor var på jobb når vi var 6-8år :) da fra tidlig morgen til ettermiddag,da var vi ute hele dagen og hadde ikke mobil på den tida :p men bodde i et blokk område med mange andre barn,og foreldre som var hjemme :) klarte oss fint da også ;)

Synes det er litt befriende når det blir slik,så man slipper å føle seg så låst om du skjønner :)
 
Mi er nesten seks, kan være alene opptil en time, om jeg f.eks har en legetime eller skal handle, eller noe konkret. Hun ordner det meste selv og er veldig selvstendig, og syns det er stas å få lov å være alene. Bruker å sette på en film, og si at jeg er hjemme til slutten av filmen, da er det ingen problem!

Men det er ikke ofte enda, kun en gang i blandt.
Guttungen på 6 kan være hjemme alene i rundt en time nå uten stress. Lengre om storesøster er der sammen med han. Hun er 8 og kan fint være alene i noen timer nå. Hun går hjem fra skolen selv 1 1/2 time før vi andre kommer. Vi har en telefon i huset hun kan ringe med om det er noe.
Minstemann kan ikke være alene ennå.
6 åringen kan være ca en halv time til time alene nå, men prøver å unngå så veldig mye lenger enda :)
Jenta mi på 6 år får være alene hjemme hvis jeg skal i butikken og ingen andre er hjemme (hun og broren krangler så busta fyker, så de får sjeldent/aldri være alene hjemme sammen). Hun greier seg selv i max en time, etter det tror jeg hun føler seg utrygg. Heldigvis er butikken 2 minutters gange unna, så pleier å si hun kan gå dit om det er helt krise :)
 
Ja,synes det er utrolig godt :) var slik selv også da..jeg og min storesøster som er 2år eldre enn meg var mye hjemme alene når vår mor var på jobb når vi var 6-8år :) da fra tidlig morgen til ettermiddag,da var vi ute hele dagen og hadde ikke mobil på den tida :p men bodde i et blokk område med mange andre barn,og foreldre som var hjemme :) klarte oss fint da også ;)

Synes det er litt befriende når det blir slik,så man slipper å føle seg så låst om du skjønner :)
Skjønner veldig godt den der! Man blir straks litt friere når barna greier seg selv en time eller to.. :)
Jeg var sjeldent hjemme alene før jeg ble 10-11 år. Mamma var hjemmeværende og jobbet som dagmamma fram til da. Husker jeg lengtet etter å få være alene hjemme :p
 
Skjønner veldig godt den der! Man blir straks litt friere når barna greier seg selv en time eller to.. :)
Jeg var sjeldent hjemme alene før jeg ble 10-11 år. Mamma var hjemmeværende og jobbet som dagmamma fram til da. Husker jeg lengtet etter å få være alene hjemme :p
Man blir jo fort litt mer selvstendig om man får prøve seg i tidlig alder også ;)
hehe...skjønner den :p
Var vell flere barn der også da?
var vell 10år da jeg fikk meg en lillebror,og syntes jeg aldri var alene :p men tok fort over "mammarollen" og ville gjøre alt så mamma fikk gjøre ting hun ikke kunne pga lillebror :) var tilogmed opp om natten for å gi han mat å skifte bleie for at mamma skulle få sove ut ;)
 
Mi på 9 år har vært ute av sfo i over ett år nå da. Kan fint være hjemme alene når vi er på jobb. Hu har venner i gata som hu kan gå til/de komme hit. Hu lager maten sin selv. Hu kan komme ned på jobben min i slutten av dagen. Trafikkreglene er hu god på så :) Også har hu mobil om det er noe også.

Hu har finr vært hjemme om vi skulle på butikken en halvtimes tid fra sikkert 6 års alderen.
Butikken har alltid vært under 5 min unna da :) Så går som regel kjapt :)
 
Min var alene hjemme opptil en time fra han var 6-7år
To t fra 7-8 år
Opptil 3 t fra 8-9 år og sånn litt det fra 9-10 år også.
Men ikke hver dag :)
Han koser seg hjemme!
 
Frøkna på 8,5 år er med glede hjemme alene. Hun liker seg godt hjemme alene, så stoler jeg på henne så det er ikke noe problem. Hun har telefon så hun kan ringe om det er noe, ellers så ringer hun bare for å skravle om hu skulle kjede seg.
 
Syns de bør ha tilgang til en telefon, og vite hvordan de bruker den om nødvendig. Evt om man vet at naboer er hjemme så de kan gå dit om det er noe. Bør vel kunne øve litt på det når man nærmer seg skolealder, men spørs veldig på barnet.
 
Vi øver litt med vår snart 7-åring (2-klassing).
Han synes det er litt skummelt, i grunn.
Vi har barnehagen likevel, og han øver seg på å være hjemme mens jeg leverer Lillebror i barnehagen. Da kan han nå meg på kun kort tid om han blir redd eller om det skjer noe.
Før han får være skikkelig alene, etter skolen og slikt, må vi få ordnet slik at han kan nå oss på telefon.
Ellers bor vi veldig tett på naboer, så det hender at jeg gjør avtaler med andre som er ute, at han kan være ute og leke mens jeg handler f.eks.
Barn er nok veldig forskjellige - det tar nok litt tid her før han er helt alene over tid!
 
Telefon gir enorm trygghetsfølelse! Her har vi en telefon som kun kan ringes eller sendes sms med, så den er forbeholdt barna enten de er hjemme alene eller vil være ute i flere timer. Da kan de ringe oss hvis det skulle være noe, eller motsatt. Hvis du syns det er tidlig med egen telefon, er dette en måte å gjøre det på :)
Kan vel kanskje være en idé og kjøpe kontantkort til en av av våre gamle telefoner ja. Hun er voksen og selvstendig, så er bare jeg som er "litt" hønemor. :p
Takk for tips!
 
Back
Topp