Barn alene hjemme

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kine

Guest
Når tenker dere at barna er gamle nok til å begynne å være alene hjemme, og hvor lang tid av gangen den første tiden?

Vi begynte sånn smått i høst når han begynte på skolen. Bare 5-10 minutter om gangen mens jeg leverer/henter minste eller er borte på nærbutikken en kjapp tur.

Nå vil han veldig gjerne være alene en stund etter sfo, men det er ikke JEG klar for enda.

Begynte så vidt i 1. klasse ja, men kun korte turer. Nå på våren i 2. klasse kan han fint være hjemme en times tid alene.

Her er han 5.5 år, nå kan jeg gå etter posten osv når han er hjemme, max 2 min borte. Triller også minstemann litt rundt og rundt her.

Det går fint. Vi begynner nok å trene på litt mer nå til sommeren når han skal begynne på skolen.

Mine skal iallefall være 8 9 år før de er alene hjemme over kort tid

10 min eller så i slengen når de går i første klasse burde gå bra. Men kommer jo litt an på barnet også. Det må jo ha en viss modenhet før det er klart. Så for noen så kan sånne korte stunder måtte vente noen år.

Tok raske trilleturer med lillebror da vesla var 4 år. Hun er nå 5 år, og vi driver å skal trene litt på det igjen. Hun får gå alene til mormor som bor 500 meter unna. Hun skal ikke på SFO neste år, så øve må vi.

Første klasse ;) men nå er hun snart 10 å går i 4,så nå klare hun seg selv hvis jeg evt har senvakt fram til kl.20. Men ikke så ofte det skjer da samboeren er som regel hjemme eller hun er ute blandt venner/naboer. Men hun liker å være alene å føle at hun klarer å ta ansvar selv også ;)

Fra 5 år ca synst jeg det det har vært greit å begynne å øve på korte opphold aleine hjemme :) vi bor på landet og kjenner naboene, vet ikke om jeg hadde gjort det slik om vi hadde bodd i byn.

Jeg tenkte tanken første gang i går, men droppa det. Jeg har en førsteklassing og ei på fire.

Første klasse?? Jeg tenkte 12-13 år jeg, når jeg leste topic:p

12-13 var da vel kanskje å ta i? Ville ikke sett det som et problem at en femteklassing er hjemme alene en time eller to etter skolen. 12-13 åringer går jo i 7-8 klasse.

min på snart 9 år er alene fra 13.30- ca 16.00 , noen ganger til 15.00. det går helt fint,han storkoser seg,og har mobil. jeg ringer ca hver halve time.

Om han hadde villet hadde det vært greit for meg å la eldste på 5 vært hjemme alene en liten stund. Han var hjemme alene ti min en gang, men jeg var da hele tiden slik at jeg så huset. Hadde jeg gått lenger ville jeg avtalt med f.eks mannen min om at jeg nå gikk, og forventer å være borte 20 min. Om han ikke hadde hørt noe før det måtte han sjekket. Hade ikke latt han være alene lenger enn Max 20-30 min.

Når vi flytter og han begynner skolen hadde det vært greit lenger. Da kan jeg se huset fra jobb :)

Min blir 8 i sommer han er alene av og til vis han er hjemme fra skolen og jeg skal hente minsten i Bhg. Han spør om det selv så da er det greit.

12-13 var da vel kanskje å ta i? Ville ikke sett det som et problem at en femteklassing er hjemme alene en time eller to etter skolen. 12-13 åringer går jo i 7-8 klasse.
Tror ikke jeg var hjemme alene før jeg var 11-12-13.. Husker ikke eksakt, bare at det var sent. Men det er jo opp til hver enkelt, kommer mye ann på barnet også, modenhet osv.

Tror ikke jeg var hjemme alene før jeg var 11-12-13.. Husker ikke eksakt, bare at det var sent. Men det er jo opp til hver enkelt, kommer mye ann på barnet også, modenhet osv.

Klart det er forskjeller, så hver må jo se på nøyaktig når og hvor lenge.

Kan du ikke huske å ha vært alene i det hele tatt før det? En halvtime her og der, mens mor hentet posten, ingenting? Jeg husker da jeg gikk på småtrinnet at vi en periode var hjemme alene den siste halvtimen før vi skulle gå til bussen, jeg og lillebroren min som var to år yngre (altså må jeg ha gått i fjerde, siden jeg "hoppet over" tredje), og var av og til alene litt ellers også, etter skolen osv.
Da jeg var 12 var jeg alene hjemme en hel helg, fredag til søndag. Akkurat det ville jeg nok ikke latt mitt eget barn gjøre så tidlig, men det gikk helt fint.

Klart det er forskjeller, så hver må jo se på nøyaktig når og hvor lenge.

Kan du ikke huske å ha vært alene i det hele tatt før det? En halvtime her og der, mens mor hentet posten, ingenting? Jeg husker da jeg gikk på småtrinnet at vi en periode var hjemme alene den siste halvtimen før vi skulle gå til bussen, jeg og lillebroren min som var to år yngre (altså må jeg ha gått i fjerde, siden jeg "hoppet over" tredje), og var av og til alene litt ellers også, etter skolen osv.
Da jeg var 12 var jeg alene hjemme en hel helg, fredag til søndag. Akkurat det ville jeg nok ikke latt mitt eget barn gjøre så tidlig, men det gikk helt fint.
Altså. Postkassa var 20 meter fra grinda, så det var jeg nok :P Hehe.. Men kan ikke huske jeg var noe alene før det nei..

Har ei som er 8 og hu har hvert alene en gang når jeg var på jobb og ellers når jeg handler eller skal andre ærend hu ikke gidder å være med på. Jeg stoler på henne og hun vet hva hun skal gjøre i forskjellige situasjoner. Så har hun mobil så jeg kan ringe henne og hun meg. Hun liker godt å være alene hjemme og finnes ikke redd.

Back
Topp