Bare lurer..*kristendom*

ORIGINAL: CHICKA©

Eldste sønnen til Adam og Eva gifta seg vel med ei  hednsk kvinne, men står ingenting om HVOR hun kom ifra.... Såvidt jeg husker.... fra da jeg las bibelen for over 10 år siden...

ja,men sånn som jeg forsto det(utav det lille jeg har lest)så skapte gud adam og eva,og de skulle formere seg og skape da livet på jorden. Så at det da plutselig skal dukke opp en kvinne fra intet,det er jo litt rart[:)]

ORIGINAL: Linn19

Bibelen, og historien om Eva & Adam, er jo en annen tro enn det med dinosaurusene. Hvis du skjønner?

Står ikke noe om dino's i bibelen, for det er jo mer enn teori (som f.eks. Darwin-teorien)

Ble litt rot d her [&:]

Jo eg vett at det står om dinosaurer i bibelen, kan prøve å finne det [;)]

Jeg har lest et sted at døtre ikke var viktige, derfor nevnes ofte bare sønner. Så de fikk to sønner, men også mange døtre. Innavl likevel, men det løser i alle fall trøblet om hvem de formerte seg med. Og de ble jo mange hundre år gamle, så noen av deres etterkommere var kanskje hedninger, og så giftet en av dem seg med en hedensk kvinne. (som da også ble onkelbarn, barnebarn eller noe av den hun giftet seg med)

ORIGINAL: Dollface

ORIGINAL: tipp

Gubben og jeg satt og snakket om bibelen. Grunnen er at han har funnet seg evig lesestoff når han er på do...joda..han har begynt å lese bibelen..[:D]Litt morsomt bare det,for han er vel den siste jeg hadde trodd skulle lest den[:D] men han går iallefall ikke tom for lesestoff med det første

men..det det gjelder da.. det står at Gud skapte de første menneskene på jorden.adam og eva. de fikk da 2 sønner abel og kain(eller noe sånt) Og de formerte seg videre...altså det var andre mennesker på jorden[8|]Skapte Gud de og eller?

og en annen ting jeg tenkte litt på. det sto og at Gud skapte livet på jorden,men hva med dinosaurene da? Hvem skapte de? Og det er jo faktisk bevis på at det har vært dinosaurer her på jorden FØR jesus sin tid, siden de har funnet sjelett og sånt.har de funnet sjelett av gud,jesus eller noen andre av de i bibelen?

Ja, dette har jeg lurt litt på, og hadde vært fint om noen kan gi et svar som virker sannsynelig[:)]

det er jo der forskjellen på troende og ikke-troende ligger..
de fleste ikke-troende tror jo heller på evolusjonsteorien.. mens de troende tror at gud skapte mennesket og at dinosaurene er irrelevante..
sånn halvveis..

Litt rart at man ikke skal tro på noe som er bevist. Dinosaurer er jo bevist at de har levd en gang for mangen millioner år siden.

sånn er det vettuh.. märtha tror på engler, men man har ikke kunnet bevise at de eksisterer.. [;)]

forøvrig var ikke dinosaurer noe spesielt hott tema den gangen bibelen ble nedskrevet da..

nei, det er ikke bevist at engler finnes. Liker å tro på ting som er bevist jeg da[:)]

men når ble bibelen skrevet da? Hvem har skrevet den?

Gubben og jeg satt og snakket om bibelen. Grunnen er at han har funnet seg evig lesestoff når han er på do...joda..han har begynt å lese bibelen..[:D]Litt morsomt bare det,for han er vel den siste jeg hadde trodd skulle lest den[:D] men han går iallefall ikke tom for lesestoff med det første

men..det det gjelder da.. det står at Gud skapte de første menneskene på jorden.adam og eva. de fikk da 2 sønner abel og kain(eller noe sånt) Og de formerte seg videre...altså det var andre mennesker på jorden[8|]Skapte Gud de og eller?

og en annen ting jeg tenkte litt på. det sto og at Gud skapte livet på jorden,men hva med dinosaurene da? Hvem skapte de? Og det er jo faktisk bevis på at det har vært dinosaurer her på jorden FØR jesus sin tid, siden de har funnet sjelett og sånt.har de funnet sjelett av gud,jesus eller noen andre av de i bibelen?

Ja, dette har jeg lurt litt på, og hadde vært fint om noen kan gi et svar som virker sannsynelig[:)]

de fleste ikke-troende tror jo heller på evolusjonsteorien.. mens de troende tror at gud skapte mennesket og at dinosaurene er irrelevante..
sånn halvveis..

Litt rart at man ikke skal tro på noe som er bevist. Dinosaurer er jo bevist at de har levd en gang for mangen millioner år siden.

sånn er det vettuh.. märtha tror på engler, men man har ikke kunnet bevise at de eksisterer.. [;)]

forøvrig var ikke dinosaurer noe spesielt hott tema den gangen bibelen ble nedskrevet da..

nei, det er ikke bevist at engler finnes. Liker å tro på ting som er bevist jeg da[:)]

men når ble bibelen skrevet da? Hvem har skrevet den?

bibelen ble vel skrevet av profetene?
Eller er jeg helt lost.. [8D]

http://www.allabouttruth.org/who-wrote-the-bible.htm

ORIGINAL: *Meya*

Er det ikke sånn i kristendommen også, at Adam og Eva fikk opptil flere tvillingpar, hvor hver var gutt + jente, og så fikk de barn med hverandre, altså ikke de som var tvillingpar, men jenta fra ett par og gutten fra ett par.

Dette ble senere forbudt. Enhver profet har fått sin lov fra Gud, og det var det som gjaldt Adam, det har vært andre regler for andre.

Nå har jeg are lest 2 av siden i bibelen.Jo, har funnet meg lesestoff på do jeg og[:D].Men der sto det at de fikk 2 sønner.Sto ikke noe om tvillinger.

Om du leser eit par sider til blir det iallefall nevnt ein son i tillegg til KAin og Abel. Set, som blei født etter at Adam og Eva blei jaga ut av Edens hage.
Er det ikkje sånn at mange kristne ser på skapelsesberetninga som eit bilde på korleis verda blei til? At man trur det må vere noko gudomeleg bak skapelsen av verda betyr jo ikkje at man tar skapelsesberetninga i Bibelen bokstaveleg. Sjølv om sikkert mange gjer det og...

Jeg avfeier ikke at det finnes en Gud, men de bibelhistoriene har jeg veldig liten tro på. Det er jo bare fortellinger som er blitt gjenfortalt muntlig gang på gang på gang før de ble nedskrevet.. (type Asbjørnsen og Mo...[8D])  Så jeg er veldig usikker på hva jeg skal tro på.. Jeg tror også at Jesus har funnes, men at han gjorde alt som det står i bibelen tviler jeg på. Men meget mulig han helbreda folk slik som det står (Se bare på Snåsamannen![8D]), men at historiene balla litt på seg.  Og at han er Gud's sønn? Er skeptisk jeg altså...

Jeg tror ikke man skal tolke det som står i bibelen så direkte som det... Deter mer symbolsk at Gud har skapt alt.

Hvis man først skal lete så er det er nok av andre logiske brister i bibelen, som at han først skapte dag og natt, for deretter å skape solen. Alle vet jo at det ikke kan være dag uten sol.

ORIGINAL: AB

Hvis du liker å lese er det ei intressant side ; www.drdino.com

Nå leste jeg litt ang hvem kain giftet seg med. Og jeg skjønte det sånn at han giftet seg med sin søster. Og i jødisk tro,så mente de at adam og eva fikk 56 barn tilsammen....da må hun ha gått gravid i 42 år tilsammen. [&:]Ja, kanksje noen var tvilling par,men likevel..[&:] Hørtes litt voldsomt ut da.

Gud skapte Adam og Eva, de igjen fikk mange sønner og døtre.

Du svarer jo litt på ditt eget spørmål her. Om Gud skapte livet på jorden skapte han jo også dinosaurene.

Regner med at vi tar utgangspunkt i at bibelen faktisk er sann her. Jesus er da altså ikke død, så skal litt til at du finner noen fossil av han.

Om de også skulle finne noen 2-4000 år gammel skjellet, så har de ingen mulighet til å bekrefte hvem dette er. Å påstå at dette er skjelettet til f.eks Johannes er umulig å bevise eller motbevise.

ORIGINAL: Esmada

bibelen er nå da en fin eventyrbok......
står en del motstridende ting der......

ja, igår da jeg leste de 2 første sidene,så var det faktisk skrevet som et lite eventyr og[:)] Burde kanskje lest hele bibelen,sån at jeg visste litt mer hva jeg snakket om[:)]men...den er jo rimelig tykk den boken da..om mangen sider med små bokstaver.og ingen bilder[&:]

Nå leste jeg litt ang hvem kain giftet seg med. Og jeg skjønte det sånn at han giftet seg med sin søster. Og i jødisk tro,så mente de at adam og eva fikk 56 barn tilsammen....da må hun ha gått gravid i 42 år tilsammen. [&:]Ja, kanksje noen var tvilling par,men likevel..[&:] Hørtes litt voldsomt ut da.

Hun levde også i ca 900 år. 42 år gravid  ut av dette er da ikke så mye.

Bibelen, og historien om Eva & Adam, er jo en annen tro enn det med dinosaurusene. Hvis du skjønner?

Står ikke noe om dino's i bibelen, for det er jo mer enn teori (som f.eks. Darwin-teorien)

Jo, jeg mener ikke å sammenligne dinosaurer og bibelen.men det jeg ikke skjønenr er at hvis gud skapte livet på jorden. hvordan kan da dinosaurene ha levd på jorden for mangen millioner år siden.Hvem skapte de.Noen andre som skapte liv på jorden før gud da?

For det første; Adam og Eva fkk flere barn enn Kain og Abel. Det finner man også ut av, og grunnen til at de to er nevnt, er jo den spesielle historien om de to.

For det andre; Du kan ikke tenke jordas alder etter evolusjonslære når du leser Bibelen. Iflg Bibelen er jorda nemlig bare noen tusen år, ikke mange, mange millioner. Dinosaurene sameksisterte med mennesker før syndefloden. De ble drept under syndefloden. Det var en av de tingene Gud angret på å ha skapt. Derfor finnes det mest dinosaurfossiler i verden i f.eks Grand Canyon og andre typiske steder der de har blitt skylt ned. Kontinentene hang mer sammen før, og derfor fins det dinsaurfossiler av samme arter over hele verden, og mennesker var ikke særlig spredt i og med at de var mye mindre mennesker enn nå. Derfor var det mulig.

De har ikke funnet skjelett av Jesus av den enkle grunnen at hans legeme er ikke på jorden i det hele tatt. Oppstandelsen, remember? [;)] I tillegg, var Jesus en så populær person til og med i sin samtid, at graven hans neppe hadde fått ligge i fred for gravrøvere. OM han hadde ligget i den. De har funnet skjeletter av Faraoer som levde i Bibelsk tid, byer og sivilisasjoner fra den tiden. Mange av vår tids største arkeologiske funn, er funet ved hjelp av Bibelens beskrivelser av hvor de befant seg. [:)]

Mange av vår tid største oppdagelser f.eks tyngdekraften, fant Newton (som var en dedikert krsten hele sitt liv) ved hjelp av info fra Bibelen om at lufta hadde vekt.  Mange store, astronomiske oppdagelser som f.eks den fysiske forbindelsen i fenomenet Syvstjernen ble oppdaget ved hjelp a Bibelen etter bibelverset; "kan du knytte Syvstjernens bånd, kan du bryte Orions Lenker?", som fascinerende nok er skrevet mange, mange tusen år før de hadde kapasitet til å kunne vite sånt.

"Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt."

-Innunder her passer det vel også med dinosaurier? En dinosaur er egentlig ikke noe spesielt, er bare en fellesbetegnelse på en gruppe med reptiler som er utdødd. De fleste dinosauriene var også ganske små...Ordet dinosaur er også et ganske "nytt" begrep, før brukte man kanskje ordet "drage" eller "udyr". Er mange andre dyr i bibelen det ikke står noe spesifikt om også, betyr ikke at de ikke fantes da, eller at kristne ikke tror at Gud har skapt dem[;)]

Det finnes mange måter å lese og tolke bibelen på, hvis du googler litt kommer det opp mye rart og interessant. Finnes uendelig mange bøker om emnet også, hvis du vil bli skikkelig vis[;)]

ORIGINAL: *happyme*

Jo eg vett at det står om dinosaurer i bibelen, kan prøve å finne det [;)]

ja, det kunne faktisk vært intresant å lese[:)]

ORIGINAL: spire2010

de levde i mer en 100 år, noen levde til de var 6-700 år.
God tid til å gå gravid i bare 40år da[:)]

Også hadde de ofte flere koner. [;)]

sånn halvveis..

UHM; nei??? Kan jo ikke ignorere dinosaurene? Det er jo bare rett ut idiotisk.

ORIGINAL: strikkejenta

Jeg har lest et sted at døtre ikke var viktige, derfor nevnes ofte bare sønner. Så de fikk to sønner, men også mange døtre. Innavl likevel, men det løser i alle fall trøblet om hvem de formerte seg med. Og de ble jo mange hundre år gamle, så noen av deres etterkommere var kanskje hedninger, og så giftet en av dem seg med en hedensk kvinne. (som da også ble onkelbarn, barnebarn eller noe av den hun giftet seg med)

bir liksom litt vanskelig å tro på noe som ikke er nevnt.Skal man bare godta at det var dødtre og,selv om det står ingen steder om de? Men hva er en hedning?[:)]

Back
Topp