Bakt potet...

Bakevimsa

Glad i forumet
I morgen skal vi avgårde for å feire St.Hans. Vi skal grille og ha med egen mat.
Veldig lyst på bakt potet (spiste i går, og det var så godt). Meen det tar jo så lang tid å skulle lage dette på en grill. Vi blir fort 20stk, så kan ikke okkupere grillen og vil jo spise når alle andre spiser.
Kan jeg bake poteten hjemme og så ta den med for å varme den opp på grillen? Tenker siden jeg er gravid, mtp bakterier ol.

I morgen skal vi avgårde for å feire St.Hans. Vi skal grille og ha med egen mat.
Veldig lyst på bakt potet (spiste i går, og det var så godt). Meen det tar jo så lang tid å skulle lage dette på en grill. Vi blir fort 20stk, så kan ikke okkupere grillen og vil jo spise når alle andre spiser.
Kan jeg bake poteten hjemme og så ta den med for å varme den opp på grillen? Tenker siden jeg er gravid, mtp bakterier ol.

Ja, det er vel ikke farlig å varme opp igjen mat sålenge det ikke har ligget i dagesvis? Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem :)

Termin 11. februar 2014 <3
Taster fra mobilen

Lest så mye nå at jeg bare blir forvirret over dette med mat. Så enklere med første, da hadde jeg ikke nett hjemme eller tenkte på alle mulige ting (leste gravid og spurte mamma).

Er jo ikke snakk om lange tiden mellom baking hjemme og oppvarming. Nå holder bakt potet seg varm en stund også...
Hadde vært kjekt om jeg kunne gjort det.. Kan selvsagt lage poteter i skiver også, men ikke så digg..

Mmh... det hørtes digg ut! !

Tror det skal gå bra med å varme den opp ja. Jeg ville gjort det :P

Så lenge du ikke stikker noe i poteten så det kan komme bakterier inn skal det gå fint. men anbefaler egentlig å steke de hjemme og bare varme de opp på grillen innen 3 timer.

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Tips: Smør poteten inn i olje. Kjør den inn i mikrobølgeovnen (uten al.folie) til den blir myk. Det kan ta litt tid, men da slipper du iallefall å vente i flre evigheter ved grillen, det kan jo ta sin tid (minst en time).

Ja, det er vel ikke farlig å varme opp igjen mat sålenge det ikke har ligget i dagesvis? Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem :)

Termin 11. februar 2014 <3
Taster fra mobilen

Hvis maten er ordentlig kald i kjøleskapet er det ikke farlig. men bakterier vokser raskest mellom 10-60grader. Så mellom det er det lurt at maten er Max 3 timer.

Ny termin 03.02.14

Seriøst, er dere så bekymret for maten??
Jeg spiser som jeg alltid har gjort, holder meg bare borte fra de matvarene som det ikke er annbefalt for gravide å spise.
Spiser gjerne rester fra dagen før, selv om de sikkert ikke har blitt behandlet helt etter forskriftene!

Spiser også salami og blodig biff jeg... Har nå fått 5 friske barn hittil... Jeg tar ikke spesielle hensyn... Foruten folsyre, ellers spiser jeg det jeg har lyst på... :)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Takk for tips. Går nok ikke mer enn 3timer.
Jeg er ikke veldig bekymret, men tenker nok mer over mat og alle mulige ting nå enn hva jeg gjorde sist.

Jeg spiser også oppvarmet mat, har ingen problemer med å hive gårsdagens middagsrester i mikroen til lunsj. Jeg holder meg unna spekemat og rått kjøtt, men ellers spiser jeg som normalt :)

Jeg spiser som jeg alltid har gjort, holder meg bare borte fra de matvarene som det ikke er annbefalt for gravide å spise.
Spiser gjerne rester fra dagen før, selv om de sikkert ikke har blitt behandlet helt etter forskriftene!

Når myndighetene kommer med anbefalninger for hvordan gravide bør spise og hva man bør ta hensyn til, med bakgrunn i forskning og erfaring, så er det greit å kunne forholde seg til det. Jeg ønsker ikke å ta sjansen på å spise noe som jeg blir rådet til å ikke spise. Hvorfor ta sjansen?? Jeg er verken avhengig av blodig biff, salami eller sushi. Jeg klarer meg fint uten.

Men hvis du føler deg komfortabel med å ta sjansen, be my guest. Jeg følger de rådene som blir gitt :-)

Når myndighetene kommer med anbefalninger for hvordan gravide bør spise og hva man bør ta hensyn til, med bakgrunn i forskning og erfaring, så er det greit å kunne forholde seg til det. Jeg ønsker ikke å ta sjansen på å spise noe som jeg blir rådet til å ikke spise. Hvorfor ta sjansen?? Jeg er verken avhengig av blodig biff, salami eller sushi. Jeg klarer meg fint uten.

Men hvis du føler deg komfortabel med å ta sjansen, be my guest. Jeg følger de rådene som blir gitt :)
Handler ikke om å spise noe som ikke blir annbefalt, men om å ikke legge om hele kostholdet pga. en er gravid. Som jeg skrev i første innlegg så tar jeg hensyn til hva som ikke er annbefalt for gravide og spise. Så verken blodig biff, salami eller suchi star på menyen. Men utover det så spiser jeg som jeg ellers har gjort. Til og med enda mer frukt og grønnt med tanke på barnet i magen :)
Tenker om jeg skal være helt hysterisk så kan jeg kun spise maten som jeg lager selv her hjemme, det blir for kjedelig for meg ;)

Handler ikke om å spise noe som ikke blir annbefalt, men om å ikke legge om hele kostholdet pga. en er gravid. Som jeg skrev i første innlegg så tar jeg hensyn til hva som ikke er annbefalt for gravide og spise. Så verken blodig biff, salami eller suchi star på menyen. Men utover det så spiser jeg som jeg ellers har gjort. Til og med enda mer frukt og grønnt med tanke på barnet i magen :)
Tenker om jeg skal være helt hysterisk så kan jeg kun spise maten som jeg lager selv her hjemme, det blir for kjedelig for meg ;)

Det er jeg enig i... Jeg har lest tråder der folk sier at de ikke tør å ta sjansen på å spise reker, selv om det er helt uproblematisk. Det blir å ta i for mye. Har ikke lagt om kostholdet spesielt mye selv, men prøver å være flinkere til å vaske frukt og grønt bedre før jeg spiser det. I forhold til den bakte poteten, så tenker jeg kun at det er kjedelig å grille den fordi det tar så forbanna lang tid. Å spise den hvis den er halvrå er heller ikke spesielt godt. Om det er farlig, vet jeg ikke... Jeg hadde ikke spist den halvrå uansett. :-)

Men hvis du føler deg komfortabel med å ta sjansen, be my guest. Jeg følger de rådene som blir gitt :-)
Enig. Men sushi kan man spise, sålenge man ikke spiser tunfisksushi :)

Jente født 24.02.2011 <3
Gravid igjen, med termin 21.02.2014 <3

Jeg er ikke mer redd nå enn før. Men jeg har vært på laboratoriet å sett mat som ikke har blitt tilstrekkelig oppvarmet eller ligger i mellom 10-60 grader i over 3 timer. Ekkelt når man ser bakteriene krype rundt for å så spise det. Undersøkelsen jeg var med på var i samarbeid med mattilsynet.
Jeg spiser gjerne rester fra dagen før om de blir fort nedkjølt og tilstrekkelig oppvarmet igjen.

Ny termin 03.02.14

Jeg er ikke mer redd nå enn før. Men jeg har vært på laboratoriet å sett mat som ikke har blitt tilstrekkelig oppvarmet eller ligger i mellom 10-60 grader i over 3 timer. Ekkelt når man ser bakteriene krype rundt for å så spise det. Undersøkelsen jeg var med på var i samarbeid med mattilsynet.
Jeg spiser gjerne rester fra dagen før om de blir fort nedkjølt og tilstrekkelig oppvarmet igjen.

Ny termin 03.02.14
Men vet jo at restauranter lager saus på forhånd og varmer den opp igjen, og der har en jo ingen kontroll... Er nok flere ting de gjør klart på forhånd, men har aldri stått bak der så jeg vet for lite om det. Vet bare at det ikke alltid er de beste forholdene på et kjøkken... Men klart jeg spiser ikke bedervet mat, og ting jeg tror ikke er godt nok behandlet. Men det ville jeg ikke gjort ellers heller... ;)

Men vet jo at restauranter lager saus på forhånd og varmer den opp igjen, og der har en jo ingen kontroll... Er nok flere ting de gjør klart på forhånd, men har aldri stått bak der så jeg vet for lite om det. Vet bare at det ikke alltid er de beste forholdene på et kjøkken... Men klart jeg spiser ikke bedervet mat, og ting jeg tror ikke er godt nok behandlet. Men det ville jeg ikke gjort ellers heller... ;)
Jeg er både utdannet kokk og mesterkokk ;p på restauranter vet man når man har laget hva og har kontroll. Både nedkjølingsskap og blåse. :)
Er ikke hysterisk altså, men påpasselig.. kjipt hvis en gjest skulle bli syk

Ny termin 03.02.14

Jeg er både utdannet kokk og mesterkokk ;p på restauranter vet man når man har laget hva og har kontroll. Både nedkjølingsskap og blåse. :)
Er ikke hysterisk altså, men påpasselig.. kjipt hvis en gjest skulle bli syk

Ny termin 03.02.14
Det er godt :)
Da er det bare her vi ikke har de beste spisesteder ;) Uff neida, er nok godt de aller fleste plasser. Det jeg mener er at en vet jo aldri, så skal en være sikker så må en spise hjemme ;)

Back
Topp