Baking til barselbesøk

ATGM

Andre møte med forumet
Hva tenker dere om å bake kaker ol før fødsel for å ha i fryseren til det kommer besøk hjemme etter fødsel?
Jeg har sett på flere forum at flere bruker de siste par måndene på å stresse med å fylle opp fryseren til barselbesøk. Er det noen som gjør det? Og er det viktig å gjøre det?
Hva tenker dere?
 
Ikke noe jeg stresser med nei! Vil isåfall være middager og brødmat til hverdagen. Barselbesøket pleier å ha med seg medbragt heldigvis. :)
 
Jeg kommer ikke til å stresse med det. Gjorde heller ikke det forrige gang. Min erfaring fra sist er at de som kommer på besøk har med seg noe, og så og si alle sa på forhånd at de ikke skulle ha noe servering;)
Tida framover mot fødsel bruker jeg heller på å finne ro og samle krefter. Jeg kan selvfølgelig kose meg med å bake litt, men ikke noe stress:)
 
Hvis det blir som sist kommer jeg til å fylle fryseren med alt mulig - fikk en «ånd og driv» over meg ca en måned før fødsel hvor nesting var det eneste som sto i hodet på meg. Huset ble rundvasket, fryseren fylt og all klesvask ble tatt. Håper og ber om en slik fornemmelse denne gangen også!!

Det var sååå deilig å kunne hente seg et fylt horn, en kanelsnurr o.l og koselig å kunne sette frem hvis det kommer noen og jeg føler meg opplagt nok til å bruke energi på å servere og dulle med gjester.
 
Her kaller vi barselbesøk for "sendamat" Ligger i ordet at de som kommer på besøk har med noe til kaffen. Veldig greit! I tillegg har de ofte en liten oppmerksomhet til babyen. Kommer nok til å bake noe, bare sånn i tilfelle.. Tror uansett de fleste vil forstå om man ikke har noe å servere. Er tross alt andre ting enn baking og besøk som opptar mor denne tida:)
 
Hvis du er glad i å bake og har energi, så bak gjerne. Særlig mat som du selv kan spise når du er hjemme alene med mini, i tilfelle hektiske dager (fylte horn etc.).

Man tar gjerne med seg noe når man drar på barselbesøk. Sist hadde vi diverse bakevarer fra rema 1000 i fryseren, som bare kunne tines eller varmes raskt i ovnen (kanelsnurrer, makroner, vannbakkels), pluss kjeks
 
Vi har liten fryser, så det blir uansett ikke aktuelt. Med førstemann hadde alle med seg noe, eller de kom på en kort visitt. Hvis man liker å bake og har plass i fryseren, for all del – det er jo fint for egen del også å kunne kose seg med hjembakst hver gang man får besøk. :) Men jeg kommer ikke til å bake noe til barselbesøk. Tror ingen forventer det, heller. :D
 
Her hadde folk med seg sjokolade og diverse småkaker - heldigvis. Dessuten tar jeg heller ikke imot besøk hjemme før d er gått 3 uker pga ro og frem barseltårer i ett osv osv..
 
Takk alle sammen. Da får man bare se ann form og energi. Kan jo hende jeg slår sammen julebakst og annen bakst når den tiden kommer ;)
 
Lager ei langpanne eller to med eplekake som jeg fryser ned i passende stykker, tenker jeg. Enkelt å varm opp etterhvert som en vet at en får besøk. Mulig jeg lager noen horn osv, men det blir mer for vår egen del, med tanke på at det er enkelt å spise når det står på som verst.
 
Jeg hadde planer om dette sist svangerskap, men plutselig kom lillemor 5 uker før tiden så da rakk jeg det ikke allikavel :hilarious:
 
Jeg prioriterte sist å lage middager vi kunne ta opp etter fødselen. For eksempel fiskegrateng, lasagne, gryteretter osv. Kommer til å gjøre det samme nå.
De som kommer på barselbesøk ønsker jeg ikke skal være så lenge av gangen så da steller jeg ikke i stand kaffe og kake til dem ..
Mine foreldre og svigers hadde uansett med seg selv sist og andre stakk bare innom i starten.
 
Kommer til å bake en del og legge i fryseren. Mest for vår egen del, så det enkelt kan spises noe godt den første tiden. Husker jeg mistet veldig matlysten sist siden jeg var sååå trøtt.

Er jo også koselig å by på noe hjemmebakt om noen stikker innom selv om de for det meste har med noe :)
 
Kommer nok til å bake noen skillingsboller eller noe sånt enkelt, det er alltid greit å ha i fryseren :)
 
Hva tenker dere om å bake kaker ol før fødsel for å ha i fryseren til det kommer besøk hjemme etter fødsel?
Jeg har sett på flere forum at flere bruker de siste par måndene på å stresse med å fylle opp fryseren til barselbesøk. Er det noen som gjør det? Og er det viktig å gjøre det?
Hva tenker dere?

Det rakk jeg aldri sist da mini kom før tiden. Og gidder ikke stresse med det nå heller.
Jeg lærte at alle som var innom kom for å hilse på babyen. Kaffe/te og vann holdt lenge. De gangene jeg serverte feks kjeks ved siden av var nesten alt igjen.
Noen hadde også med seg kaffemat :)
 
Back
Topp