Bading og kleskifte:)

Evette

Gift med forumet
Hvor ofte bader de små å hva bruker dere i vannet?
Skifter de klær hver dag og bruker de pysj om natta?
Lillemann bader 1-2 gr i uka og bruker da en liten dæsj olje. Han skifter klær annenhver dag eller ved behov og vi bruker ikke pysj ennå. Han legger seg med samme klær han bruker på dag.
 
Vi har badet ca en gang i uka foreløpig, og bruker bare vann. Det varierer hvor populært det er, hehe. Av og til har hun en lett pysj på, av og til bare bleie. Hun blir litt varm under dyna.
 
1-2 ganger i uka og litt olje i badevannet. Bytter klær ved behov og bruker pysj om natta.
 
Bader 1-2 ganger i uka. Bruker babyolje annenhver gang.
Han sover alltid med pysjamas på. Det er en del av kveldsrutinene her i huset :)

Lillegutt gulper en del, så her skiftes body hver dag,noen ganger flere. Bukse ved behov :)
I begynnelsen skiftet jeg klær hver dag for å få brukt klær i str. 50 ;) Hahah! Nå har vi akkurat pakket bort 50 og begynt på 56 :)
 
Bader 4-6 ganger i uka med 1dl olje i badevannet (vi er med i Preventadall-studien)

På natten sover han med pysj :)
 
Last edited:
Bader hver 3 dag ca, olje i vannet. Pysj om natta og den er ren hver dag :) kommer alltid litt gulp på.
 
Har gulpebarn og hun får så mye gulp i håret så her er det bading annenhver dag med såpe, så her i huset er det høyt forbruk av bodylotion! Hun er så varm så hun sover i bare bleia, og et pledd, sover hun med dyne blir hun for varm igjen. Når det kommer til klesskift så har jeg gitt opp, hun gulper rett og slett for mye, når vi er hjemme så ligger hun stort sett bare i en body eller i bleia og sokker på, og da må jeg fortsatt bytte body minst 4 ganger om dagen :/
 
Har gulpebarn og hun får så mye gulp i håret så her er det bading annenhver dag med såpe, så her i huset er det høyt forbruk av bodylotion! Hun er så varm så hun sover i bare bleia, og et pledd, sover hun med dyne blir hun for varm igjen. Når det kommer til klesskift så har jeg gitt opp, hun gulper rett og slett for mye, når vi er hjemme så ligger hun stort sett bare i en body eller i bleia og sokker på, og da må jeg fortsatt bytte body minst 4 ganger om dagen :/
Huff! Husker at jeg byttet ofte med de 2 eldste! Vaskenaskinen gikk konstant!
 
Bader eller dusjer annen hver dag - fordi det er kos pluss at jeg vil hun skal bli trygg i vannet. Olje i badevannet. Som regel er det Pysj på og bytter annen hver dag om den ikke allerede er skitten.
 
Bader 4-6 ganger i uka med 1dl olje i badevannet (vi er med i Preventadall-studien)

På natten sover han med pysj :)
Prøvde å lese litt om studie, så aner hva det handler om.. Men hvor lenge skal dere bade lille slik? Og er det flere ting dere tester ut? Ble nysjerrig:p
 
Vi bader 1-2ganger i uka etter behov, har noen dråper olje i vannet. Blir ofte gulping her også, dermed bytter vi klær etter behov. Har på pysj på kvelden/natta, synes det er fint å skille mellom dag og natt, men det gjør man jo akkurat som det passer en selv :) lillegutt sover på samme rom som oss, der har vi vinduet åpent som regel, så nå når det er ganske kjølig på natta så sover han med lue og votter også.
 
Her bader vi prinsen ca 2 ganger i uken med vann og litt olje! Pysj får han hver dag for det er vår kveldsrutine! Pleier å bytte klær hver dag og vet behov da han gulper mye!!
 
Prøvde å lese litt om studie, så aner hva det handler om.. Men hvor lenge skal dere bade lille slik? Og er det flere ting dere tester ut? Ble nysjerrig:p

Jeg tror kanskje det bare er første året :) i alle fall til å begynne med. Mini får så fin hud av all oljen så jeg kan tenke meg å fortsette slik. Har tantebarn som er plaget med atopisk eksem, så vil helst unngå det :) Vi er kun i badegruppen, så vi er spesifikt mot eksem, men fyller ut spørsmål om matresksjoner også i den ukentlige dagboken:
 
Bader 1-2ganger i uka.. En dæsj olje i..Bytter klær ved behov, bruker pysj men ikke hver natt og i dag hadde han pysjen på til langt utpå ettermiddagen.. Gulper litt, men ikke så mye, så jeg håper vi får pløya gjennom alle 50-klæra før han vokser ut av dem... Men han er jo bare 12dager gammel..
 
Han har blitt bada én gang så langt, er 3 uker og 3 dager gammel. Har noen dråper olje i. Skyller rompa i vasken ved bæsj. Bruker ikke såpe eller kremer, har hittil ikke brukt våtservietter heller, men har i stelleveska til nødbruk. Huden er veldig fin. Bruker ullfrottépysj (i strl 68, arv fra storebroren) fordi vi har vinduet oppe på soverommet og ingen varme på. Storebroren brukte den fra han var en måned til han var nærmere 6 mnd, tror vi vaska den to ganger i løpet av den tida. Minimalt med gulp, ingen bleielekkasjer, og ubehandla ull = trenger sjelden vask. Klesskift på dagtid varierer; han brukte samme ullbody og strømpebukse man-fre denne uka, og de kommer til å brukes igjen i morra. Bruker klær vi har fått i gave og litt "finere" tøy ved besøk og i helgene, må skifte oftere da.
 
Mange her som bader 1-2 ganger i uka, ser jeg. Her bades det tre ganger i uka, siden boka oppfordrer til hver 2. eller 3. dager, og hver dag om babyen liker det. Synes daglig bading blir vel mye. Har litt olje i vannet, bruker ikke såpe. Pysjamas om natt, når han ikke har gulpet på begge plaggene :p
 
Mange her som bader 1-2 ganger i uka, ser jeg. Her bades det tre ganger i uka, siden boka oppfordrer til hver 2. eller 3. dager, og hver dag om babyen liker det. Synes daglig bading blir vel mye. Har litt olje i vannet, bruker ikke såpe. Pysjamas om natt, når han ikke har gulpet på begge plaggene :p

Det spørs hvilken bok man leser :) jeg har lest flere som anbefaler å bade sjelden, og helsesøster her er enig. Huden vår har selvrensende egenskaper, og små babyer svetter ikke på samme måte som voksne. Mini her er flekkvaska i ansiktet med bare vann noen ganger når det har blitt melkesøl, rompa skylles med vann ved bæsjebleier, ellers ett bad på litt over tre uker. Han både ser rein ut og lukter godt :) men klart, for å venne babyen til vann og bading er det smart å bade oftere.
 
Deltar inntil videre i preventadall studien her også, men her hater lillegutt badingen. Håper det går seg til for ser at huden blir veldig fin de gangene vi har badet.... Lillegutt er forøvrig snart 3 uker og vi prøver bading annen hver dag... (skal helst bade 5-7 ganger i uken i følge studien).

Ellers har vi ikke begynt med pysj enda;-) Klær byttes ved gulping eller etter behov.
 
Mange her som bader 1-2 ganger i uka, ser jeg. Her bades det tre ganger i uka, siden boka oppfordrer til hver 2. eller 3. dager, og hver dag om babyen liker det. Synes daglig bading blir vel mye. Har litt olje i vannet, bruker ikke såpe. Pysjamas om natt, når han ikke har gulpet på begge plaggene :p
Står der noen grunn til at det er bra og badet så mye?
 
Hvilken temperatur bruker dere i vannet ? Ser det står alt fra 32 -34 grader til 35-38 grader, prøvde 35 grader sist og innbilte meg at lillegutt likte den temperaturen bedre enn 33 grader...
 
Back
Topp