Babynest, vippestol, vugge??

vntrl

Elsker forumet
Oktoberlykke 2019
Jeg kikker en del på finn og nettsider med babyutstyr og jeg vet ikke om jeg skal si at det et hav eller en jungel med utstyr der ute. Overveldende er det i hvert fall for en førstegangsfødende :wideyed: Det er så mye som er likt, men samtidig forskjellig, og så mye om og men.

Hva har dere eller har dere hatt av ting som babynest, vippestol, vugge, dagseng etc, og hva føler dere at dere fikk mest nytte av?
 
Vi hadde babynest, vippestol og vugge. Babynestet brukte vi mye nedi vugga for dagsoving slik at han lå litt lunt og godt. Vugga hadde vi i stua, og den var gull! Da satt vi bare i lenestolen og vugga han i søvn ❤️ Vippestolen var også fin å ha, men det tok litt tid før han tolererte å sitte i den - og da var det heller ikke så lenge av gangen. Men nok til at mammaen fikk gjort litt med hendene frie i alle fall :) I tillegg hadde vi Tripp-trapp-stol med newbornsete for spising av mat etter hvert. Også en fin måte for babyen å være med på måltidene før den begynner med fast føde selv, men det gikk aldri her. :p Han hata newbornsetet i starten. Men etter hvert var det veldig kjekt!
 
Disse tingene brukte vi flittig:
- babynest (brukte overalt, enkel å flytte)
- vippestol (gull til å vugging & dusj)
- tripp trapp med spedbarnsete (til spising)
- babygym (trening og lek)
- bedside crib (samsoving uten å ha han i senga)

:) :)
 
Vi hadde babynest, vippestol og vugge. Babynestet brukte vi mye nedi vugga for dagsoving slik at han lå litt lunt og godt. Vugga hadde vi i stua, og den var gull! Da satt vi bare i lenestolen og vugga han i søvn ❤️ Vippestolen var også fin å ha, men det tok litt tid før han tolererte å sitte i den - og da var det heller ikke så lenge av gangen. Men nok til at mammaen fikk gjort litt med hendene frie i alle fall :) I tillegg hadde vi Tripp-trapp-stol med newbornsete for spising av mat etter hvert. Også en fin måte for babyen å være med på måltidene før den begynner med fast føde selv, men det gikk aldri her. :p Han hata newbornsetet i starten. Men etter hvert var det veldig kjekt!
Disse tingene brukte vi flittig:
- babynest (brukte overalt, enkel å flytte)
- vippestol (gull til å vugging & dusj)
- tripp trapp med spedbarnsete (til spising)
- babygym (trening og lek)
- bedside crib (samsoving uten å ha han i senga)

:) :)

Takk for svar! Har vært så fram og tilbake om jeg skal spørre mannen om vi skal skaffe oss babynest, men godt mulig jeg gjør det da. Tripp trapp har vi sett på og skal skaffe, og babygym har jeg allerede kjøpt (måtte kjøpe den til Søstrene Grene da jeg så den på Instagram - så søt!). Men sånn som vippestol og vugge har jeg vært veldig usikker på. Har ikke all verdens plass her hjemme og vi blir nok værende her i store deler av det første året.
 
Vi hadde en vippestol med vibrering i som var gull verdt for oss! Denne gangen skal jeg og ha bedside crib :)
- vi hadde også lekegrind som hun kunne sove i på dagen... hun hatet den :hilarious: så ble bare oppbevaring til leker
 
Vi hadde en vippestol med vibrering i som var gull verdt for oss! Denne gangen skal jeg og ha bedside crib :)
- vi hadde også lekegrind som hun kunne sove i på dagen... hun hatet den :hilarious: så ble bare oppbevaring til leker

Jeg så først ikke helt vitsen med bedside crib (ekstra utgift), men så viste fetteren til mannen oss deres for de var i samme situasjon som oss da de fikk sin datter: liten leilighet uten barnerom. Så de hadde bedside crib til å begynne med, for de hadde knapt nok plass til mer på soverommet sitt.
 
Takk for svar! Har vært så fram og tilbake om jeg skal spørre mannen om vi skal skaffe oss babynest, men godt mulig jeg gjør det da. Tripp trapp har vi sett på og skal skaffe, og babygym har jeg allerede kjøpt (måtte kjøpe den til Søstrene Grene da jeg så den på Instagram - så søt!). Men sånn som vippestol og vugge har jeg vært veldig usikker på. Har ikke all verdens plass her hjemme og vi blir nok værende her i store deler av det første året.
Vi har ikke stor plass vi heller, men vippestolen kunne jeg virkelig ikke vært foruten. Vugge hadde ikke vi behov for (og heller ikke plass til), fordi jeg vugget i søvn i vippestolen og så flyttet jeg han over til bedside criben eller til sofaen. Men som oftest så sovnet han i nestet. Han var så lett å legge da han var baby :D
 
Brukte kun tripptrapp med n ewborn Seat.
Mi hadde store problemer med søvn. Så vugge, og nestet ble nesten ikke brukt. Ikke vippestol heller.
Hadde kanskje vært annerledes med en sovebaby :p
 
Jeg kikker en del på finn og nettsider med babyutstyr og jeg vet ikke om jeg skal si at det et hav eller en jungel med utstyr der ute. Overveldende er det i hvert fall for en førstegangsfødende :wideyed: Det er så mye som er likt, men samtidig forskjellig, og så mye om og men.

Hva har dere eller har dere hatt av ting som babynest, vippestol, vugge, dagseng etc, og hva føler dere at dere fikk mest nytte av?

Babynest har jeg ikke følt behov for. Har elsket vuggen i stua de første mnd, men ikke så lenge. Babybjørn sin vippestol (med sånn bøyle til leker) var gull etter noen mnd, til å ha babyen i mens jeg dusjet eller laga middag feks. Kun nattseng, og har hatt begge mine nesten utelukkende sovende ute i vogn på dagtid etter at vuggetida er over Har hatt sprinkelseng, men heiset opp bunnen i høyde med vår seng og tatt av ei langside - slik har sprinkelsenga mye lenger tid enn bedside crib’ene fungert som bedside - og man slipper unna med å kjøpe én seng Har også hatt nytte av Manduca bæresele til sutrete dager. Da får man gjort litt nyttig mens babyen henger fornøyd på ryggen. Så lenge de har kroppskontakt er ofte ting bra
 
Ja, og det babysetet til Tripptrappstol - kjempekos å få babyen opp i høyde med oss andre ved spisebordet!
 
Vi hadde en veldig medgjørlig gutt som vi bare la i sengen direkte og han hadde det helt fint der.
Til dagtid hadde vi en vugge i stuen.
For trening og lek hadde vi babygym, og en vippestol.

Og definitivt babysetet til tripp trapp

Jeg synes også det var veldig ålreit med bæresjalet, å kunne ha ham på meg om han var urolig en dag eller skuløe gjøre husarbeid
 
Skal ha babynest det syns jeg var gull. Lunt og godt for den lille å lett å flytte med seg. Vippestol har jeg hatt til alle de andre og hatt godt nytte av det så kommer til å skaffe det igjen. Mulig vi kommer til å skaffe oss en lekegrind også :)
 
Skulle jeg hatt EN ENESTE «unødvendig» ting, så hadde jeg valgt babynestet. Det var helt gull sist, og jeg gleder meg masse til å bruke det igjen.

Ellers brukte vi mye vugge til soving på dagtid, hadde den stående i stua. Brukte gjerne babynestet oppi, da lå han lunt og godt.

Vippestolen var også fin å ha, spesielt for å få dusjet ordentlig.

Vi som har dyr kunne ikke klart oss uten lekegrind. Satte den opp tidligere enn vi hadde tenkt, og plutselig fikk jeg gjort mye mer hjemme. Da kunne mini ligge der i babygymmen og pludre for seg selv mens jeg drev med andre ting :)
 
Babybjørn vippestol kunne ikke vi overlevd uten :p når vi spiste middag satt jeg ungene der, la foten på og vippet de uten å tenke over det en gang. Satt også der under den første grøttiden :) Vugga solgte vi etter førstemann, da vi gikk over til babynest. Da sov lillesøster hvor som helst, bare nestet var med :)
 
Jeg kikker en del på finn og nettsider med babyutstyr og jeg vet ikke om jeg skal si at det et hav eller en jungel med utstyr der ute. Overveldende er det i hvert fall for en førstegangsfødende :wideyed: Det er så mye som er likt, men samtidig forskjellig, og så mye om og men.

Hva har dere eller har dere hatt av ting som babynest, vippestol, vugge, dagseng etc, og hva føler dere at dere fikk mest nytte av?

En god ergonomisk bæresele ( ikke babybjørn og stokke)

https://www.bereglede.no/produkt/naturesway-slyngevuggen-orginal/
 
Har variert etter babyen, med nr 2 brukte vi babynest lenge, han var vel nesten 2 år før han sluttet sove med det!

Brukte ikke vippestol så mye, men lekematte og newborn seat til stokke.
Brukte og sjelden bæresele til han, han likte seg i vognen, så hadde kun en gammel babybjørn som ble brukt sjelden.

Hadde vogge, men brukte den aldri

Med nr 3 brukte vi ikke babynest, hadde lekegrind men brukte ikke den heller.
Hun skukke helst sove oppå en av oss, hun hadde kolikk.
Brukte mye bæresjal og bæresele:)

Brukte en del vippestol når hun ble litt større, og newborn seat.

Har kjøpt vogge denne gangen og, fikk tak i en rimelig, for vil prøvenok å la baby sove i den i stuen, men godt mulig det ikke går denne gang heller!
 
Jeg kikker en del på finn og nettsider med babyutstyr og jeg vet ikke om jeg skal si at det et hav eller en jungel med utstyr der ute. Overveldende er det i hvert fall for en førstegangsfødende :wideyed: Det er så mye som er likt, men samtidig forskjellig, og så mye om og men.

Hva har dere eller har dere hatt av ting som babynest, vippestol, vugge, dagseng etc, og hva føler dere at dere fikk mest nytte av?
Jeg har bbhugme som jeg skal bruke til ammepute og babybest. Jeg har et babynest fra snuppis, men ja, får se! Jeg skal hvertfall ha vippestol, det hadde jeg ikke sist, og jeg savnet det litt! Blir ikke dagseng/vugge, da jeg hadde det sist og den ble ikke brukt. MEN det jeg er evig glad for at jeg hadde sist og som jeg skal ha nå er bedside crib av et eller annet slag :D Såå enkelt. Også skal jeg kjøpe meg komplett pumpesett fra medela. For det trengte jeg fra dag 1 sist! Og det hjalp mye mtp amming. Jeg skal også HELT klart, ha sjal! For all del IKKE kjøp ergobaby 360, den ble nesten ikke brukt første periode fordi den måtte ha babyinnlegg. Velg heller adapt eller noe. Også skal vi ha stokke tripp trapp med babysete på!
 
Vi hadde mye rart. Men det som ble brukt var babynest, lekekegrind (putta babynestet oppi for dagsoving i starten) bæresjal, babydelen til tripptrapp, babybrezza (flaskebarn) og bedside crib var de jeg faktisk brukte mest.

Hadde vugge, men den ble ikke brukt i det heletatt her.
 
Jeg har bbhugme som jeg skal bruke til ammepute og babybest. Jeg har et babynest fra snuppis, men ja, får se! Jeg skal hvertfall ha vippestol, det hadde jeg ikke sist, og jeg savnet det litt! Blir ikke dagseng/vugge, da jeg hadde det sist og den ble ikke brukt. MEN det jeg er evig glad for at jeg hadde sist og som jeg skal ha nå er bedside crib av et eller annet slag :D Såå enkelt. Også skal jeg kjøpe meg komplett pumpesett fra medela. For det trengte jeg fra dag 1 sist! Og det hjalp mye mtp amming. Jeg skal også HELT klart, ha sjal! For all del IKKE kjøp ergobaby 360, den ble nesten ikke brukt første periode fordi den måtte ha babyinnlegg. Velg heller adapt eller noe. Også skal vi ha stokke tripp trapp med babysete på!
Vi brukte ergobaby 360 fra start :p funket veldig bra for oss for jeg syns spedbarnsinnlegget støttet opp mini så bra. Men jeg er for å teste ut hvilken sele som passer best når babyen kommer. Start med ett elastisk sjal :)
 
Vi hadde mye rart. Men det som ble brukt var babynest, lekekegrind (putta babynestet oppi for dagsoving i starten) bæresjal, babydelen til tripptrapp, babybrezza (flaskebarn) og bedside crib var de jeg faktisk brukte mest.

Hadde vugge, men den ble ikke brukt i det heletatt her.
Babybrezza SKAL jeg ha om det blir flaskebarn denne gangen også
 
Back
Topp